Tako rzecze Google - czyli jak wykorzystać trendy globalnej wyszukiwarki na przykładzie działań Pracuj.pl

SEO, content marketing i rozwój treści. Te słowa od kilku lat trafiają nie tylko do osób związanych z branżą SEM/SEO ale znają je praktycznie wszyscy związani z marketingiem internetowym

2018-10-02 14:25:23

Jak podaje serwis marketingprofs w 2019 roku rynek tworzenia treści będzie warty 300 bilionów $ (https://i.marketingprofs.com/assets/images/daily-chirp/170523-infographic-content-marketing-statistics-and-trends-full.jpg).Jak podaje smart insights (https://www.smartinsights.com/content-management/content-marketing-strategy/the-state-of-content-marketing-2018/) tylko 2% marketerów inwestyjących w treść nie jest zadowolonymi z efektów tych działań. Jaki jest jednak przepis na sprawdzoną symbiozę SEO z marketingiem treści? W dalsze części postaram się podać najważniejsze jego składniki.

SEO i content marketing w Pracuj.pl

Celem naszych działań było dotarcie do wszystkich osób aktywnych zawodowo. Każdy z nas w swojej karierze zawodowej przechodzi pewne etapy (nie zawsze wszystkie, ale co najmniej większość z nich). Osoby znajdujące się na każdym z tych etapów mają różne potrzeby, co przekłada się na rozwiązywanie w wyszukiwarce innych problemów, a to oznacza inne zapytania do Google. W celu pełnej analizy, czy docieramy do wszystkich tych osób stworzyliśmy cykl życia użytkownika składający się z 6 etapów.

Cykl użytkownika aktywnego na rynku pracy przygotowany na potrzeby wewnętrzne przez Pracuj.pl. W zakresie tworzenia treści zdecydowaliśmy się na współpracę z Setugo.pl. Analiza użytkowników wykazała, że Pracuj.pl do 48% osób aktywnych zawodowo dociera sporadycznie.

Po pierwsze – pamiętaj, że rozwój treści to nie tylko SEO.

Jak widzimy na przykładzie danych Pracuj.pl, dobre treści publikowane „pod SEO” uzyskują także ruch z innych niż SEO bezpłatnych źródeł.

Po drugie - jest to inwestycja (musisz poczekać na zwrot).

Należy brać pod uwagę, że treści potrzebują czasu, aby nabrać wartości dla wyszukiwarki Google. Po raz kolejny analizując dane naszego projektu, widzimy silną zależność. Po 12 tygodniach treści uzyskują tylko około 3% wizyt! Największy wzrost odwiedzin generowanych przez treści następuje po około 36 tygodniach od publikacji (dane poniżej).

Po trzecie - robisz to dla własnych użytkowników (a nie Google); zapytaj ich o opinię.

Wyszukiwarka Google premiuje treści, które odpowiadają na prawdziwe problemy użytkowników. Najlepiej poznasz te potrzeby jeśli zapytasz o nie! Obecnie na rynku znajduje się wiele łatwych w użyciu i cenowo dostępnych narzędzi (np. Hotjar). Umieść w swoim serwisie ankietę i zapytaj użytkowników, czy im pomogłeś.

Przykład rozwiązania ułatwiającego zbieranie od użytkowników ocen treści wdrożony w Pracuj.pl

Po czwarte - miej kilka mikrokonwersji, które mogę zrealizować użytkownicy.

Celem rozwoju treści pod SEO nie jest tylko pozyskiwanie sesji i użytkowników. Są to tylko środki mogące prowadzić do celu. Aby treść skutecznie realizowała Twoje cele, zadbaj o mikrokonwersje. Daj swojemu użytkownikowi możliwość wykonania Twojego głównego celu (to jest najważniejsze, a nie zawsze się o tym pamięta) oraz kilka dodatkowych działań (zazwyczaj są to szybkie działania, które użytkownik może wykonać jednym kliknięciem). 

Przykład zachęty do realizacji mikrocelu (użycie narzędzi lub interakcja w social media)

Po piąte - ucz się od swoich konkurentów

Obecnie na polskim rynku dostępne są dwa narzędzia (Senuto i Semstorm) umożliwiające analizę działań konkurencji w SEO. Dzięki nim jesteś w stanie sprawdzić:

  • Jakie treści konkurenta mają wysoką widoczność SEO
  • Które serwisy internetowe posiadają treść związaną z Twoją branżą
  • Na jakie frazy i dzięki jakim treściom konkurencja jest wyżej od Ciebie w wyszukiwarce Google.

Podsumowanie

Trendem, który od kilku lat wspiera wyszukiwarka Google, jest tworzenie treści odpowiadających na potrzeby użytkowników. Serwisy internetowe, które wpisują się w ten trend, dzięki wzrostom zasięgu w wyszukiwarce Google otrzymują nie tylko wielu potencjalnych klientów. Rozpoznanie potrzeb użytkowników zwiększa szansę na realizację postawionych przed serwisem celów.

 

ZNAJDŹ NAS: