Audyt social mediów krok po kroku

Social Media

Audyt mediów społecznościowych nie jest tak przerażający, jak się może wydawać. Niemniej jednak, jeśli chcemy odnieść sukces w swoich działaniach, jest on wręcz niezbędny. Pomoże Ci on przede wszystkim ocenić Twoje dotychczasowe wyniki na platformach, na których działasz, skontrolować, co się dzieje na poszczególnych z nich, odkryć Twoje mocne i słabe strony, a także wdrożyć niezbędne zmiany do Twojej strategii. Jak zatem przeprowadzić skuteczny audyt mediów społecznościowych od początku do końca?

Czym jest audyt mediów społecznościowych?

Najpierw zacznijmy od odpowiedzenia sobie na pytanie, czym w ogóle jest audyt mediów społecznościowych. Najbardziej trafnie można go ująć jako proces mierzenia sukcesu Twojej strategii marketingowej na portalach społecznościowych, na których działasz. Precyzuje mocne i słabe strony Twojej pracy – co działa dobrze, a co źle, a także wytycza kolejne kroki potrzebne do poprawy wyników i jakości w przyszłości. Co więcej, dostarcza on strategię skoncentrowaną na wszystkich kanałach mediów społecznościowych, na których jest obecna Twoja marka, a także informacje potrzebne do optymalizacji Twoich dotychczasowych działań. 

POLECAMY

Audyt to proces przeglądu pewnych wskaźników w celu oceny Twojej obecnej strategii w social mediach. Te dane mogą obejmować m.in. informacje o danych demograficznych Twoich odbiorców, ich zaangażowaniu, lokalizacji czy skuteczności przeprowadzonych kampanii. Może on również obejmować reakcje, komentarze, polubienia, udostępnienia i inne interakcje, a także to, które posty są najbardziej angażujące czy jakie grupy odbiorców najlepiej konwertują. Wskaźnikami są tak naprawdę wszelkie dane, które dostarczą jakościowych informacji, których możesz użyć, aby zwiększyć skuteczność swoich działań w mediach społecznościowych.

Jak przeprowadzić audyt social mediów w 6 krokach

1. Stwórz listę wszystkich swoich kont w mediach społecznościowych

Zacznij od wylistowania wszystkich profili w social mediach, na których jesteś obecny, w tym tych nieaktywnych. Nie polegaj tylko na swojej pamięci, gdyż mogło się zdarzyć, że jakiś profil założył inny dział Twojej firmy lub pracownik, który już w niej nie pracuje. Dlatego jedynym sposobem, aby być pewnym w 100%, jest przeszukanie każdej głównej sieci społecznościowej bezpośrednio pod kątem nazwy marki i produktu. W ten sposób możesz sprawdzić, czy nie znajdziesz niespodziewanych kont, takich jak np. stare konta testowe. 

Mogło się też zdarzyć, że ktoś obcy naruszył Twoje prawa autorskie i założył profil Twojej firmy. W takim przypadku wypisz wszystkie kroki, które musisz podjąć, aby rozwiązać taki problem. Może być to skontaktowanie się z fałszywymi właścicielami kont, pomoc prawnika lub zgłoszenie konta do sieci społecznościowej, w której się znajduje. 

Dlaczego jest to takie ważne? Ponieważ posiadanie profili w mediach społecznościowych bez jakiejkolwiek aktywności może mieć negatywny wpływ na wizerunek Twojej marki i jej obecność w mediach społecznościowych.

Teraz oprócz profili kont, które masz, pomyśl o tych, których jeszcze nie masz. Czy istnieją platformy społecznościowe, na których nie jesteś obecny, a być powinieneś? Może dla Twojej branży warto rozpocząć działania na TikToku albo Twitterze? Oczywiście nie należy być obecnym wszędzie, ale dobrym pomysłem jest śledzenie wszystkich nowości dotyczących sieci społecznościowych. Będąc wczesnym użytkownikiem, możesz zyskać przewagę konkurencyjną i pozycjonować swoją firmę jako lidera w branży.

2. Upewnij się, że branding Twojej firmy jest spójny 

Czy kiedykolwiek widziałeś firmę z niedopasowaną witryną, logo i brandingiem? Jeśli tak, to na pewno wydała Ci się ona nieprofesjonalna i nie wzbudziła w Tobie zaufania. Dlatego branding jest ważny i musi być spójny na wszystkich platformach mediów społecznościowych. Pamiętaj, że to, jak prezentujesz się w sieci, mówi Twoim klientom, kim jesteś, i odróżnia Cię od konkurencji.

Dlatego więc, kolejnym krokiem jest przejrzenie każdego profilu społecznościowego, na którym znajduje się Twoja marka, aby upewnić się, że wszystkie są zgodne z aktualnymi wytycznymi dotyczącymi stylu marki. Oto kluczowe obszary, które powinieneś wziąć pod uwagę: 

  • Zdjęcie profilowe i zdjęcie w tle. Tutaj warto się upewnić, czy dodane grafiki są zgodne z wymaganiami dotyczącymi rozmiaru obrazu (nieprzycięte, nie za duże, nie za małe) dla wybranej sieci społecznościowej i są zgodne z obecną identyfikacją wizualną Twojej marki. 

 

 Rys. 1. Przykład spójnego zdjęcia profilowego i zdjęcia w tle. Marka KFC. Źródło: Facebook

 

  • Informacje na profilu/bio. Na większości platform społecznościowych długość treści w sekcji biogram/informacje jest mocno ograniczona, dlatego ważne jest, aby jak najlepiej ją wykorzystać. Upewnij się więc, czy wszystkie pola są tu poprawnie wypełnione oraz aktualne. 
  • Nazwa użytkownika. Czy używasz tej samej nazwy użytkownika we wszystkich kanałach społecznościowych? Jeśli tylko nie są one zajęte, to tak właśnie powinno być. 
  • Linki. Czy adres URL w Twoim profilu prowadzi do właściwej witryny lub strony docelowej? Czy jest aktualny, czy może wygasł, bo prowadzi już np. do nieaktualnej promocji? 
  • Przypięte posty (jeśli dotyczy). Czy posty, które są przypięte na Twoim profilu nadal są odpowiednie i aktualne?

3. Zidentyfikuj swoje najlepsze wpisy

Kolejnym krokiem jest zidentyfikowanie treści, które dobrze rezonują z Twoimi odbiorcami, a następnie ich powielanie w innej odsłonie. 

Porównywanie postów z różnych kanałów może być trudne, ponieważ każdy używa nieco innych danych. Skup się więc na każdym medium z osobna i dla każdego z nich wybierz pięć najlepszych materiałów. Następnie staraj się znaleźć odpowiedź na pytanie: „Co sprawia, że akurat ten wpis jest skuteczny?”. Sugeruję Ci je uszeregować według wskaźnika zaangażowania, aby znaleźć treści, z którymi Twoi odbiorcy najbardziej rezonują. 
 

Co może być dla Ciebie wyznacznikiem dobrego wpisu?

  • Jego zasięg.
  • Liczba polubień i reakcji.
  • Liczba udostępnień. 
  • Liczba wzmianek.
  • Liczba komentarzy pod wpisem.
  • Kliknięcia linku.
  • Liczba przyrostu obserwujących

 

Następnie przeanalizuj je pod kątem: 

  • Jaki typ posta sprawdza się najlepiej? Statyczne zdjęcie, grafika, wideo, stories, a może reels?
  • Czy większym zaangażowaniem cieszą się realne, zakulisowe treści czy bardziej dopracowane i profesjonalne wpisy z grafiką?
  • Czy użytkownicy reagują w ten sam sposób we wszystkich sieciach, czy też określony rodzaj treści działa lepiej na jednej platformie niż na innych?
  • Które posty faktycznie generują taki ruch, który wpływa na wyniki finansowe?

Jak dotrzeć do tych wszystkich danych? Każdy z portali społecznościowych ma wbudowane narzędzia analityczne, które dostarczą Ci takich jakościowych informacji. Ich analiza pozwoli Ci na odnalezienie i posortowanie najlepszych wpisów według wybranych danych kluczowych. Niemniej jednak na rynku jest dostępna też spora gama narzędzi zewnętrznych, które będą w tym również niezwykle przydatne. 

 

Przydatne narzędzia do audytu social mediów:
  • HootSuite.
  • Brand24.
  • Sociality.io.
  • Sprout Social.
  • Google Analitics.
  • Unmetric. 
  • Zoho Socialte.

 

Podobnie jak w przypadku wszystkich aspektów audytu mediów społecznościowych, drobne poprawki mogą mieć ogromny wpływ. Przykładowo, częstym przeoczeniem jest brak optymalizacji treś...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy