Dział: Szlak z drogowskazami

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Szlak w reklamę trafia

Przełom lat 2023 i 2024 obfitował w ważne marketingowo wydarzenia. Branżowe organizacje podejmowały działania na rzecz lepszych praktyk, agencje badawcze przedstawiały prognozy na nadchodzący rok, a cała branża reklamowa mierzyła się z nowymi wyzwaniami. Konsekwencje tych działań będziemy odczuwać w nadchodzących miesiącach.

Czytaj więcej

Szlak w reklamę trafia

Trzeci kwartał roku obfituje w nowe strategie, pomysły i rozwiązania marketingowe. W tym roku warto zwrócić uwagę na powrót humoru w reklamie, pierwsze zwiastuny zmęczenia tematyką ESG (Environmental, Social, Corporate Governance) oraz kryzysy, które świadczą o zmieniających się granicach akceptacji dla działań reklamowych marek.

Czytaj więcej

Szlak w reklamę trafia

Ostatnie miesiące zdominował temat sztucznej inteligencji. Budzi obawy i nadzieje. Jest rozwiązaniem pewnych problemów, ale rodzi też nowe. Życie toczy się jednak nadal, także w bardziej tradycyjnych koleinach. Obserwujmy więc rozwój AI, ale doceniajmy też działania marketingowe, które z niej nie korzystają. Choć nawet trackvertising, którego coraz więcej wokół nas, wspomaga się kreowanymi przez sztuczną inteligencję wizjami.

Czytaj więcej

Szlak w reklamę trafia

CSR nie wygląda tak, jak powinien. Seniorzy nie robią tego, czego się po nich spodziewamy. UOKiK dla odmiany właśnie to robi, więc na e-commerce padł blady strach. Marketing ma więcej roboty niż rąk na pokładzie. A gdzieś w oddali czai się sztuczna inteligencja, grożąc przemodelowaniem całego rynku. Witamy w roku 2023 w marketingu.

Czytaj więcej

Szlak w reklamę trafia

Jesień zdominował temat Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej w Katarze. Bloki reklamowe pełne były odniesień do sportu. Nie samym futbolem jednak żyje marketing. Pojawiło się sporo inicjatyw związanych ze społeczną odpowiedzialnością biznesu, a także kilka wartych uwagi działań marek.

Czytaj więcej

Szlak w reklamę trafia

Czasy inflacji i kryzysu energetycznego nie są łatwe. Konsumenci są bardziej wrażliwi na ceny, kupują mniej, szukają promocji. Ekologia i ideały schodzą na dalszy plan. Komunikacja marek skupia się na oszczędności i niskich cenach. W Lidlu pojawił się nawet element solidaryzmu społecznego w postaci wsparcia szkół. Projekty z wartościami w tle mają trudniej, ale nie stoją na straconej pozycji. Retailerzy zaś szukają dróg do wzbogacenia doświadczenia konsumentów, by mniej zwracali uwagę na etykiety cenowe.

Czytaj więcej

Szlak w reklamę trafia

Innowacyjne pomysły, nowe media, pomysłowe wykorzystanie istniejących – pod tym znakiem upłynął nam w marketingu maj, czerwiec oraz lipiec. Rozwija się współpraca marek z muzykami, testowanie nowych platform kontaktu z konsumentami, a nawet kreatywny outdoor. Gdzieś w tle pojawiają się pierwsze ograniczenia – UOKiK nakłada kary na influencerów, Kraków redukuje outdoor, SAR walczy z greenwashingiem, a UE szykuje Omnibusa. Nic nie szkodzi, bo właśnie ograniczenia inspirują kreatywność.

Czytaj więcej

Szlak w reklamę trafia

Światy technologii i marketingu mocno się przenikają. Decyzje Mety, Muska, Alphabetu czy Netflixa mają dla reklamy i marketingu niebagatelne znaczenie. Chcąc śledzić trendy w reklamie, trzeba nie tylko obserwować Dolinę Krzemową, ale i na własnym podwórku sprawdzać, co kryje się w legislacjach UE czy decyzjach UOKiK. Nawet sugestie zmian i decyzji pozwalają wyrobić sobie pogląd, czy u nas jest jeszcze wszystko OK.

Czytaj więcej

Szlak w reklamę trafia

Od końca lutego świat reklamy i marketingu zdominowała tematyka wojny w Ukrainie. Firmy i marki musiały podjąć decyzje dotyczące ich miejsca na rynku rosyjskim. Zaangażowanie społeczne nie mogło już wyrażać się górnolotnymi deklaracjami na potrzeby komunikatów PR. Czas wojny to wielki test dla nas wszystkich. Polacy zdali go na początku znakomicie, angażując się we wszechstronną pomoc uchodźcom. A marki?

Czytaj więcej

Szlak w reklamę trafia

Sporo było polityki w marketingu na przełomie 2021 i 2022 r. Ale gdzie obecnie jej nie ma? Wypowiedź influencera, plakat samorządowy, wątek poruszony w reklamie telewizyjnej – zawsze znajdzie się grupa, która wyszuka w nich wrogie sobie poglądy. Nawet Black Friday czy okres przedświąteczny, które powinny być przecież okresem wzmożonej konsumpcji ponad podziałami, nie były tym razem wolne od polityki. Ci, którzy kochają nowinki, mają pieniądze i eskapistyczne nastawienie, mogą szukać wytchnienia w rosnącej liczbie metawersów – wirtualnych przestrzeni, do których dostęp może być limitowany NFT. Tam zamiast polaryzacji mogą oddać się budowaniu własnej pozycji i potęgi oraz poczuć się pionierami nowej formy internetu – Web3.

Czytaj więcej

Szlak w reklamę trafia

Gdyby nie było ludzi, specjalistom ds. marketingu żyłoby się lżej. Ambasadorzy marek, aktorzy, celebryci i sportowcy nie są w pełni sterowalni, nie można nakazać im mówić tylko tego, co zatwierdzi PR. Przed epoką social mediów między niefortunną wypowiedzią a skandalem w mediach można było próbować wyciszyć sprawę, wpłynąć na wydźwięk. Teraz, gdy sława wiąże się z bezpośrednią komunikacją z fanami – nie ma na to szans. Inny problem stanowią pracownicy – zgodnie z nadchodzącymi trendami dbałość o nich może stać się nową przewagą konkurencyjną. Areczka nie będzie już można zachęcać do pracy przez 16 godzin mirażem sukcesu. I jeszcze przy tych wszystkich problemach trzeba dbać o doświadczenia konsumentów.

Czytaj więcej

Szlak w reklamę trafia

Kontekst – to słowo-klucz, które każda marka powinna wziąć do siebie. Tworząc strategie, scenariusze reklam czy nawet projektując POS-y, trzeba obecnie poważnie zastanawiać się, jak zostaną odebrane. Za każdą metaforą, w którą ubieramy pozycjonowanie naszej marki, stoją niewykorzystane lub niewykryte jej aspekty, które ktoś może odczytać zupełnie opacznie – i dać temu rozgłos. Czy dzięki temu konsumenci będą współtwórcami ery odpowiedzialnej komunikacji? Hmm…

Czytaj więcej