Szlak w reklamę trafia

Szlak z drogowskazami

Był to intensywny czas w marketingu. Pojawiły się liczne rebrandingi, nowe pozycjonowania, czasem spektakularne realizacje reklamowe. Branżę zelektryzował raport SAR o rentowności agencji marketingowych, a także oskarżenia Google o praktyki monopolistyczne i konsekwencje ewentualnych kar. Żyjemy w ciekawych czasach.

Szerokim echem odbił się w branży raport SKM SAR o malejącej rentowności usług marketingowych. W ciągu dekady koszty pracy w agencjach marketingowych wzrosły o 33,65%, podczas gdy stawki za usługi jedynie o 16,82%, co przy inflacji wynoszącej 55,33% prowadzi do spadku rentowności usług. W 2024 roku wynagrodzenia wzrosły o 4%, a stawki agencyjne tylko o 2%, co pogłębia presję finansową i utrudnia inwestycje w rozwój. Dyskusja obfitowała w próby zdiagnozowania przyczyn. Wśród nich pojawiły się: rewolucja social media i AI, rozdrobnienie rynku, niskie kompetencje rzeszy małych agencji, przejmowanie kompetencji agencji przez marketerów, asymetria ich relacji, dominacja modelu zleceniobiorcy czy chore praktyki przetargowe. Będzie jeszcze gorzej, bo na razie nie widać nawet na horyzoncie sposobu wyjścia z tej sytuacji. Marki może i starają się być odpowiedzialne społecznie, ale szczególną „społeczną” odpowiedzialność  ponoszą wobec udziałowców, spragnionych niskich kosztów i wysokich zysków.

POLECAMY

Ocena: brak

Źródło: Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR

Jakie są zarobki w marketingu i sprzedaży w 2025 r.? Specjalista ds. marketingu zarabia 8–13 tys. zł brutto miesięcznie, menedżer 16–26 tys. zł, a dyrektor generalny 35–60 tys. zł. Dyrektorzy e-commerce mogą liczyć na 25–50 tys. zł brutto. Tak podaje raport Manpower i RocketJobs.pl. Oczekiwania finansowe rosną szczególnie wśród specjalistów łączących kompetencje marketingowe z technologicznymi. A jeśli chodzi o oczekiwania wobec firm, to kandydaci cenią transparentność,    odpowiedzialność społeczną i work-life balance. No i oczywiście możliwość pracy zdalnej i hybrydowej. Warto pracować w takiej branży.

Ocena: 4

Źródło: Manpower

Amerykański sąd federalny uznał, że Google nielegalnie utrzymywał monopol na rynku technologii reklamowych. Orzekł, że działania firmy zaszkodziły konkurencji i klientom. Departament Sprawiedl...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy