Szlak w reklamę trafia

Szlak z drogowskazami

Eksperymentujemy na co dzień, starając się wygrać na planszy gry ze społeczeństwem. Nagrodą są udziały w rynku, jeśli produkt się przyjmie lub poboczne profity, jeśli uda nam się wyszarpać budżet na boku, choćby w postaci ad fraudów. Jeśli eksperyment nie wypali, musimy szybko zbierać zabawki – czy będą to narzędzia sztucznej inteligencji (AI) w radiu, czy alkotubki. Na straży reguł stoją m.in. organizacje branżowe, które ostatnio dość aktywnie próbują zaprojektować nową planszę. Jednym słowem – relacjonowany okres obfitował w ciekawe, nowe otwarcia różnych uczestników tej gry.

Ocena: 1/5

POLECAMY

Źródło: Twitter (X)/Kataryna

We wrześniu w sklepach pojawiła się wódka Voodoo Monkey 100 ml/200 ml. Opakowania przypominały saszetki z musami owocowymi. Nic dziwnego, bo właścicielem marki jest OLV, producent musów owocowych Owolovo. Zdjęcie wódki na półkach z musami Tymbarku obiegło internet, a pomysłowy właściciel marki znalazł się w ogniu krytyki – od szeregowego komentariatu, przez ekspertów marketingowych, aż po polityków. I choć OLV chciał „przedefiniować doświadczenie picia alkoholu”, ostatecznie wycofał produkt z rynku. No cóż, ten eksperyment się nie udał, ale tak już jest w grze rynku ze społeczeństwem. Gorsze konsekwencje mogą grozić ze strony legislatora – on zawęża pole badawcze, dodając warunki brzegowe. W tym wypadku pojawiło się żądanie wyraźnego oznaczania, że produkt zawiera alkohol oraz szklanych opakowań. 

Ocena: 1/5

Źródło: Off Radio Kraków

Off Radio Kraków chciało zaeksperymentować. Zakończyło umowy z dziennikarzami, którzy w nim dorabiali pojedynczymi audycjami i zastąpiło ich sztuczną inteligencją. Na antenie można było usłyszeć wykreowane przez AI głosy trojga prowadzących, przedstawicieli generacji Z. Przeprowadzili nawet wywiad z Wisławą Szymborską, nieżyjącą od 2012 r. noblistką. Niestety, komunikacja projektu została przeprowadzona wyjątkowo nieumiejętnie, więc zaraz na stację posypały się gromy, hejt i protesty. Po tygodniu „eksperyment” zakończono, choć planowano nadawanie w tej formule przez kwartał. Cała historia zainspirowała mnóstwo ekspertów do rozważań na temat AI, przyszłości mediów i rynku pracy. A same audycje prowadzone przez AI? Nie doczekały się pozytywnych recenzji. Może to wina GenAI, a może jednak Gen Z. Temu się już nikt nie przyjrzał. 

Ocena: 1/5

Źródło: badanie Mediapanel PBI i Gemius, 30.08–08.09.2024 i 20–29.09.2024

20 września 2024 r. w Polsce weszły w życie nowe przepisy ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Platformy społecznościowe mają rozliczać się z wydawcami za korzyst...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy