Jak mówić o skomplikowanych tematach w mediach społecznościowych?

Temat numeru

Media społecznościowe dają nam to, czego często nie daje realne życie – możliwość obcowania z niemal każdą możliwą innością. To wyzwanie także dla marek, które muszą ważyć słowa i w swoich działaniach promocyjnych komunikować się tak, by nikogo nie wykluczyć i nie urazić. Jak właściwie mówić o skomplikowanych tematach w social mediach? Po lekturze tego tekstu pozbędziesz się w tej kwestii wątpliwości.

Tworzenie treści do mediów społecznościowych ma jednocześnie wielką wadę i zaletę – od razu możesz otrzymać feedback od swoich odbiorców. Zaletą jest oczywiście to, że wszelkie pochwały i dobre opinie usłyszysz natychmiast, upewniając się w słuszności swojego pomysłu; wadą – że niedociągnięcia również zostaną Ci wytknięte, często bardzo brutalnie i przez wiele osób. 

POLECAMY

Obecny odbiorca oczekuje komunikacji, która łączy w sobie to, co zna, czyli pewien kanon, z tym, co było do tej pory na marginesie – innością, mniejszością, chorobami czy byciem poza kanonem. Innymi słowy: z prawdziwym, często niedoskonałym życiem. Odpowiedź na tę potrzebę bywa jednak dla marketerów sporym wyzwaniem.

Trudny temat, czyli jaki?

Trudny, skomplikowany temat to taki, który dotyka dziedzin, z jakimi na co dzień raczej nie obcujemy (lub raczej: nie obcowaliśmy, bo na całe szczęście się to zmienia) w sferze publicznej. Może być związany z:

  • tabu, np. seksem, menstruacją; 
  • innością, np. niepełnosprawnością, nie-heteroseksualnością;
  • odstawaniem od kanonu, np. przez pokazywanie nieidealnych ciał; 
  • pewną stygmatyzacją związaną np. z chorobami psychicznymi.

Nie są to tematy oczywiście „gorsze”, tylko takie, gdzie u niektórych odbiorców dochodzą do głosu uprzedzenia, brak edukacji w szkole i w domu, słaba samoocena, poczucie zagrożenia i wstydu czy brak chęci zrozumienia. Często więc rodzi to nieuzasadnione negatywne reakcje w mediach społecznościowych i krytyczn...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy