Dołącz do czytelników
Brak wyników

Content marketing w praktyce – taktyki contentmarketingowe: od budowania wizerunku do wspierania sprzedaży

Artykuł | 20 października 2018 | NR 38
221

Content marketing, rozumiany jako strategiczne podejście do marketingu, może zapewnić korzyści praktycznie każdej organizacji czy brandowi. W zależności od celów, które stawia sobie marka, content marketing oferuje jej liczne działania i formy, które pomogą w realizacji ustalonych KPI. 

Zanim zaczniesz je wdrażać, należy przede wszystkim określić cele działań oraz mierniki, które będą dla Ciebie kluczowe. Marketing treści może realizować cele efektywnościowe oraz wizerunkowe. Gdy już ustalisz, na jakim celu powinieneś się skupić, w następnym kroku dopasuj do niego odpowiednie wskaźniki.

Przykładowe cele efektywnościowe realizowane dzięki content marketingowi Przykładowe cele wizerunkowe
wzrost ruchu na WWW wzrost świadomości marki
wzrost ruchu organicznego na WWW wzmocnienie wskaźnika NPS (Net Promoter Score)
wzrost jakości ruchu na WWW budowanie pożądanego wizerunku marki w określonej grupie docelowej 
generowanie leadów budowanie wizerunku eksperta

 

W zależności od celów, które chcesz osiągnąć, możesz wybierać spośród sześciu głównych wskaźników.

  • CEL: zasięg. Wskaźniki konsumpcji – do ilu osób trafiają treści?
  • CEL: zaangażowanie, budowanie lojalności. Wskaźniki retencji – czy konsumenci powracają do treści?
  • CEL: generowanie leadów. Wskaźniki lead generation – jak często odbiorcy treści stają się leadem sprzedażowym?
  • CEL: zaangażowanie. Wskaźniki zaangażowania – czy konsumenci wchodzą w interakcję z contentem?
  • CEL: ruch organiczny. Wskaźniki widoczności w wyszukiwarce – które miejsce zajmują treści w wyszukiwarce pod danymi słowami kluczowymi?
  • CEL: wspomaganie sprzedaży. Wskaźniki sprzedażowe – jak często odbiorcy treści stają się klientami?

Poniżej znajduje się lista form contentmarketingowych, które możesz wykorzystać w swoich działaniach, podzielona na dwie kolumny:

  • content on site – formy i treści, które możesz wykorzystać w ramach własnej domeny,
  • content off site – formy, które możesz tworzyć poza swoją domeną, w tym w kanałach zewnętrznych, których jesteś właścicielem jako marka, bądź w kanałach innych podmiotów. 

Marketing treści może realizować cele efektywnościowe oraz wizerunkowe. Gdy już ustalisz, na jakim celu powinieneś się skupić, w następnym kroku dopasuj do niego odpowiednie wskaźniki. 

Content marketing on site

Blog/magazyn online – sposób na budowanie ruchu organicznego dzięki wzmocnieniu domeny o wartościowe treści pisane pod kątem wybranych słów kluczowych. 

Jak zacząć? 

Przygotuj analizę fraz kluczowych z potencjałem, sprawdź, czego szuka grupa docelowa, a następnie przygotuj plan tworzenia treści, tak aby wspierać pozycjonowanie swojej strony (określ tematykę, długość treści oraz strukturę linkowania wewnętrznego). Sprawdź, z jakimi treściami konkurujesz w wyszukiwarce.

Przykład: Magazyn AccorHotels. 

Poradnik zakupowy – umieszczony w domenie Twojej strony to najlepszy sposób na rozwianie wątpliwości użytkownika, który przeprowadza research online i szuka konkretnych informacji na temat produktów. To bardzo ważny punkt styku konsumenta z marką. Wykorzystaj go, aby stać się cennym źródłem wiedzy dla potencjalnego konsumenta. Poradniki zakupowe mają kluczowe znaczenie dla efektu ROPO (research online, purchase offline).

Jak zacząć?

Zrób analizę fraz kluczowych, sprawdź, jakie pytania najczęściej zadają użytkownicy w portalach społecznościowych bądź w CC w trakcie podejmowania decyzji zakupowych. Dowiedz się, jakie poradniki zakupowe oferuje konkurencja i… zrób to co najmniej dwa razy lepiej!

Przykład: poradniki zakupowe RTV Euro AGD.

E-book – umieszczany najczęściej na landing page’u, bardzo często można go pobrać wyłącznie w zamian za pozostawienie adresu e-mail (lead generation). 

Jak zacząć? 

Dowiedz się, co nurtuje grupę docelową, jakiej wiedzy jej brakuje? Jakie zestawienie informacji jest dla niej cenne? Zadbaj o wyjątkową oprawę graficzną i UX. 

Przykład: e-book na temat kosztów budowy domu pracowni architektonicznej Dobre Domy.

Lookbook – content opierający się na zdjęciach o charakterze inspiracyjnym, pokazujących produkt w otoczeniu lifestyle’owym. Kluczowe narzędzie dla marek z branży fashion, beauty, design. Pomaga budować wizerunek marki jako kreatora trendów.

Jak zacząć? 

Postaw na niecodzienne zdjęcia, zaskakujące inspiracje i wyjątkowy design.

Przykład: lookbooki marek modowych, np. Deezee.

Infografika – atrakcyjny materiał graficzny przedstawiający dane zagadnienie w obrazowy sposób. Może być również uzupełnieniem tekstu bądź funkcjonować samodzielnie. W zależności od tematyki spełnia funkcje edukacyjne, informacyjne, inspiracyjne.

Jak zacząć? 

Wszyscy kochamy infografiki, ponieważ dużo szybciej przyswajamy obrazy niż tekst. Zastanów się nad seriami tematycznymi, które będą pasować do Twojej marki i oferowanych przez Ciebie usług czy produktów. Zadbaj o wyjątkową oprawę graficzną oraz copywriting wysokiej jakości.

Przykład: seria infografik na temat polskich miast sieci hoteli AccorHotels.

Raport – dłuższe opracowanie podejmujące wybrane zagadnienie, bazujące na danych, badaniach, unikalnych zestawieniach. Zawiera wykresy, tabele, elementy infograficzne. Zdarza się, że pobranie raportu wymaga pozostawienia adresu e-mail (lead generation).

Jak zacząć? 

Określ, do kogo i w jakim celu chcesz dotrzeć za pomocą raportu. Zbadaj grupę docelową i jej zapotrzebowanie na konkretne informacje. Sprawdź, jakie raporty do tej pory ukazywały się w branży, znajdź niszę, zastanów się, jak możesz ją wykorzystać.

Przykład: raport na temat przyszłości usług płatniczych First Data.

Case studies – studium przypadku to forma, która pozwala na pokazanie, jak w praktyce zostało zrealizowane dane zadanie. Dzięki przejrzystej formie wskazuje krok po kroku, co zostało wykonane, w jakim celu i jakie wygenerowało efekty. To bardzo popularne narzędzie w branży marketingowej, farmaceutycznej, produkcyjnej oraz w sektorze B2B. Czasem pobranie case studies wymaga pozostawienia adresu e-mail.

Jak zacząć?

Przede wszystkim zbierz wszelkie niezbędne informacje i dane, a następnie zadbaj o przejrzystą strukturę.

Przykład: marketingowe case studies...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy