Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

7 grudnia 2020

NR 55 (Grudzień 2020)

Jak opakować dobre treści w odpowiedni format – przegląd dostępnych rozwiązań w zależności od celu i grupy docelowej

165

Tworzenie treści zajmuje najwięcej czasu w działaniach content marketingowych. Jakie formaty funkcjonują najlepiej? W co inwestować czas i pieniądze?

Covidowa rzeczywistość zmienia nas, odbiorców treści, a także klientów. Rosną oczekiwania dotyczące życia e-commerce. Tracimy zaufanie do treści, które czytamy, a także tych, jakie przekazuje nam obraz. Z kolei spotkanie na żywo z klientem nabiera pomału smaku wydarzenia premium. Zmienia się język, jakim mówimy, nie zmieniają się podstawowe formaty, które wykorzystujemy. Ewoluują okoliczności, w których się wypowiadamy, niezmienne pozostają cele naszych działań. Ciągle chcemy:

  • pozyskiwać klientów,
  • spowodować, by zachowywali się oni w określony sposób,
  • utrzymywać dobre relacje z naszymi odbiorcami (potencjalnymi i obecnymi klientami).
     
Rys. 1. Źródło: doroczne badanie content marketingu B2C przeprowadzone przez Content Marketing Institute i MarketingProfs w lipcu 2019 r.


Badania

Z badań corocznie przeprowadzanych przez Content Marketing Institute wynika, że najchętniej używane formaty content marketingowe dla klientów B2C to posty do mediów społecznościowych, krótkie artykuły na blogi i newslettery (spójrz na rys. 1). Chcąc osiągnąć efekty content marketingowe wobec klientów biznesowych, najchętniej tworzymy artykuły na blogi, wysyłamy newslettery, pokazujemy case studies, czyli opisujemy konkretne przypadki i rozwiązania biznesowe.

Formaty contentowe CMI

Żyjemy w czasach zalewu treściami content marketingowymi. Minimalizm jakościowy, czyli „mniej znaczy więcej”, to w świecie content marketingu nadal myślenie życzeniowe. A właśnie jakość przynosi efekty. Dlatego ważne jest, by nawet najmniejszy utwór content marketingowy powstawał z myślą o odbiorcy, jego potrzebach i tym, co biznesowo chcemy osiągnąć. 
Jak wiadomo, uczyć się należy od najlepszych. Proponuję zatem, abyśmy przejrzeli formy content marketingowe, których używa Content Marketing Institute – największy światowy edukator branżowy, najbardziej zaufane źródło wiedzy o content marketingu. Nie będę robiła wykładu z form dziennikarskich, skupię się na celu i sposobie ich wykorzystania.
Zgodnie z najważniejszą zasadą content marketingową, by nie budować domu na wydzierżawionej ziemi, większość treści instytutu opublikowanych jest wprost na stronie CMI: www.contentmarketinginstitute.com. Bardzo duża aktywność w mediach społecznościowych ma skupiać uwagę, angażować i kierować do brandu contentowego firmy. Kierując się kluczem najczęściej używanych przez marketerów formatów, przegląd zacznijmy od social mediów.

  1. Treści w mediach społecznościowych – CMI traktuje posty w social mediach jako sposób na atrakcyjne kierowanie ludzi na własną stronę główną. Czasem ma to formę tablicy ogłoszeń, która odsyła do artykułów i wydarzeń na stronie; dyskusje generujące większe zaangażowanie odbywają się w zamkniętych grupach, np. funkcjonuje oddzielna społeczność dla uczestników CMWorld. Ostatnio CMI założył grupę dla uczestników CMWorld na Slacku, by odbiorcy również tam mogli wymieniać się doświadczeniami.
     
Przykład postu na Facebooku

 

  1. Artykuły – powstają według zasady: ludzie pytają (niekoniecznie CMI, ale po prostu wyszukiwarkę Google), my odpowiadamy. Czyli za pomysłami na teksty stoją analizy SEO oraz potrzeby biznesowe. Materiały są praktyczne, poradnikowe, posiadają dużą liczbę grafik, odsyłają do linków wewnętrznych i zewnętrznych. W artykule od razu znajdujemy możliwość udostępnienia atrakcyjnego cytatu na Twitterze. Autorzy to stali współpracownicy, ludzie z branży – bardzo zależy im na profesjonalnym opisaniu problemu. Każdy pracuje bowiem na własną markę i promuje artykuły wśród swojej publiczności. Do CMI należy utrzymywanie relacji z samymi autorami, dbanie o jakość tekstów, rzetelne linkowanie wewnętrzne, tagowanie artykułów, dobre opisanie ich pod kątem SEO. Większość materiałów to długie teksty wyczerpująco opisujące temat. Niektóre mają formę case studies.
     
Przykład cytatu w artykule do udostępnienia od razu na Twitterze

 

 

  1. Newslettery – narzędzie do regularnego utrzymywania relacji. CMI posiada ponad 200 tys. odbiorców na całym świecie. Ktoś, kto zapisuje się na ich newsletter, może zdecydować, jak często ma dostawać wiadomości (ja swego czasu czułam się przytłoczona codziennymi mailami, nie byłam w stanie ich czytać, teraz dostaję cotygodniowe wiadomości). Newslettery odsyłają do ciekawych artykułów na stronie, do wydarzeń organizowanych przez CMI, zawsze znajdzie się też jakaś dodatkowa treść dla subskrybentów, np. felieton Roberta Rose’a, głównego stratega CMI. 
  2. Filmy – CMI tworzy wideo edukujące o sobie, content marketingu, swoich wydarzeniach, a także udostępnia wystąpienia z konferencji. Wszystkie materiały są opublikowane na YouTube. W opisie każdego filmu zawsze znajduje się odesłanie na stronę instytutu.
  3. Infografiki/wykresy/zdjęcia – są elementami uzupełniającymi treści, bardziej skomplikowane infografiki pojawiają się w raportach i...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy