Dział: Prawo dla marketera

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

It’s a trap! O pułapkach w marketingu i wskazówkach, jak je omijać

Marketing to sztuka przyciągania uwagi – kreatywna, dynamiczna, emocjonująca. Pochłania gigantyczne budżety, przez co mamy pełne prawo oczekiwać, że będzie skuteczny. Przy czym nie ma jednej definicji „skuteczności” – wszystko zależy od tego, co chcemy osiągnąć. Dlatego coraz częściej w marketingu pojawia się kontrowersja i za wszelką cenę próbuje się walczyć ze schematami, nudą i sztampowością.

Czytaj więcej

Jak nie wysypywać elektronicznych śmieci na wycieraczkę? Newsletter bez tajemnic

Internet bez newsletterów jest jak Boże Narodzenie bez Kevina – niewyobrażalne. Jakkolwiek nie zaklinalibyśmy rzeczywistości, elektroniczne prenumeraty treści zostaną z nami na dłużej, ponieważ z jednej strony odbiorcy mogą korzystać z dobrodziejstw otrzymywania informacji bezpośrednio (oraz tak miłych sercu rabatów i kuponów), z drugiej zaś strony marketerzy oraz inni członkowie wirtualnego ekosystemu na pstryknięcie palców mają dostęp do setek lub tysięcy osób, które kryją się za adresami e-mailowymi. Czasem chcą tego dostępu tak bardzo, że przymykają oko na obowiązujące regulacje prawne i naruszają sferę komfortu użytkowników internetu, wysyłając im tony niepożądanych e-maili – co można potraktować jak wysypywanie komuś elektronicznych śmieci na wycieraczkę, licząc, że się ucieszy.

Czytaj więcej

Reklama w internecie – wyzwania prawne w 2023 r.

W listopadzie 2022 r. pojawił się ChatGPT 3.5 i ledwie zdążyliśmy oswoić się z tą wersją, a już, 14 marca 2023 r., udostępniono kolejną – 4.0. Tempo zmian jest niezwykłe, ale AI nie rządzi (jeszcze?) światem. Tę funkcję nadal pełni coś innego – prawo. Marketing, zwłaszcza online, już dawno przestał być branżą o niskim stopniu uregulowania. Marketerzy to jednak ludzie zaprawieni w bojach – technologie, narzędzia, trendy czy kanały komunikacji to jedynie drobny odsetek spraw, w których rękę na pulsie trzymają osoby z funkcjami CMO, dyrektora marketingu, Head of Growth czy lidera zespołu w agencji. Do tej listy trzeba dodać również wyzwania prawne. Co przyniesie na tym polu rok 2023?

Czytaj więcej

Prawo w internecie – wyzwania na rok 2023

Rok 2023 zaczął się dla branży internetowej intensywnie ze względu na wdrożenie do polskiego porządku prawnego trzech europejskich dyrektyw: towarowej, cyfrowej i OMNIBUS. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nadzwyczaj szybko przystąpił do weryfikacji przestrzegania nowych przepisów, sprawdzając ok. 40 stron internetowych przedsiębiorców z sektora e-commerce pod kątem uwidaczniania najniższej ceny.

Czytaj więcej

Ostatni Black Friday za nami? Skutki implementacji dyrektywy Omnibus

Dyrektywa Omnbius w znacznym stopniu ograniczy nieuczciwych sprzedawców e-commerce, którzy zwiększali konwersję sklepów przez „promocje”, za którymi nie kryła się faktyczna obniżka. Dzięki nowym obowiązkom informacyjnym nałożonym na przedsiębiorców, konsumenci będą bardziej świadomi, a co za tym idzie, ich decyzje zakupowe staną się odporne na manipulacje.

Czytaj więcej

Jak w zgodzie z prawem eksportować dane klientów na zewnętrzne platformy

W pracy marketera codziennością jest dzielenie się danymi klientów z „kimś” z zewnątrz – nie ma w tym nic złego. Mimo to niechętnie przyznają się oni do takich działań – co więcej, wielu nawet nie zdaje sobie sprawy, że do tak się dzieje. Dlaczego? Oczywiście – prawo. Niejasności w tym zakresie powodują, że „lepiej siedzieć cicho”. W niniejszym artykule spróbuję rozplątać te niejasności.

Czytaj więcej

Wojna o dane i prywatność

Jesteśmy świadkami trwającej od kilku lat rewolucji w podejściu do prywatności w sieci, która potrwa jeszcze parę kolejnych. Są to zmiany w naszej świadomości, regulacjach prawnych i technologii. Na czym polegały te zmiany? Czy reklamodawcy powinni się ich obawiać? I przede wszystkim, jak powinni się do nich dostosować?

Czytaj więcej

TOP 5 błędów w umowach klient–agencja

Obsługując prawnie polski marketing i internet miałem okazję widzieć mnóstwo umów między agencjami i ich klientami. Część oczywiście tworzyłem, cudze analizowałem i zdarzały się wśród nich lepsze i gorsze. Dziś pomówmy o błędach, które zdarzały się nawet w najlepszych agencjach.

Czytaj więcej

Jak pozyskiwać dane 1st party w zgodzie z prawem

Pozyskiwanie danych 1st party to tylko jedna z możliwości ich zbierania – prócz dostępnych u partnerów czy całkowicie zewnętrznie, jak przy 2nd i 3rd party. Nieraz przy tamtych pojawiają się jakieś wątpliwości prawne, kłopoty z tym nieszczęsnym RODO i tak dalej – korzystanie z danych zdobytych samodzielnie wydaje się przy nich niekontrowersyjne. No właśnie – wydaje się.

Czytaj więcej

Kolejny „Rok mobile” – o czym nie powie Ci Twój prawnik?

Pamiętam, jak kiedyś zwróciła się do mnie znajoma z branży marketingowej – jej firma potrzebowała pomocy prawnej. Wiedziałem, że na co dzień pracuje z nimi inna kancelaria i nie chciałem się wtrącać – zapytałem o powód przyjścia do mnie. Odpowiedź brzmiała: „Nasz doradca jest taki offline’owy”. Jeśli Twój prawnik niespecjalnie zna się na internecie czy aplikacjach mobilnych – postaram się pomóc.

Czytaj więcej

Jaką prawną niespodziankę może spowodować influencer Twojej marce?

W magazynie poświęconym współpracy z influencerami nie mogło zabraknąć perspektywy prawnika. Oczywiście takiej najczarniejszej, bo od tego właśnie masz prawników i umowy – mają przewidywać i wkroczyć w przypadku wystąpienia niespodziewanych złych sytuacji. Dlatego takich niespodzianek warto na zapas uwzględnić jak najwięcej – pomówmy sobie o prawdziwych przykładach.

Czytaj więcej

Sprzedaż przez internet – jak „nie wywalić się” na prawie?

Marketing nieraz – tak jak w temacie przewodnim tego numeru Magazynu – przenika się ze sprzedażą, także tą online. Tradycyjnie moim zadaniem będzie zwrócenie Twojej uwagi na to, że w tej sytuacji prawo przenika się oczywiście z obydwoma formami. O czym pomyśleć, kiedy są zwroty, co wrzucić w regulamin, gdzie mogą być nieporozumienia?

Czytaj więcej