Prawo w internecie – wyzwania na rok 2023

Prawo dla marketera

Rok 2023 zaczął się dla branży internetowej intensywnie ze względu na wdrożenie do polskiego porządku prawnego trzech europejskich dyrektyw: towarowej, cyfrowej i OMNIBUS. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nadzwyczaj szybko przystąpił do weryfikacji przestrzegania nowych przepisów, sprawdzając ok. 40 stron internetowych przedsiębiorców z sektora e-commerce pod kątem uwidaczniania najniższej ceny.

W tym roku można spodziewać się również wzmożonego zainteresowania UOKiK oznaczaniem reklam w internecie, tym bardziej że we wrześniu ubiegłego roku wydane zostały obszerne rekomendacje w tym zakresie. Coraz bardziej rozpędza się też sztuczna inteligencja, budząca liczne wątpliwości w kontekście prawa autorskiego. Ze świecznika nie schodzą evergreeny, takie jak (nie)legalny marketing, (nie)dozwolone klauzule w regulaminach i wycieki danych osobowych. Prawo już na dobre rozgościło się w wirtualnej przestrzeni i nie ma przebacz – jeśli chcesz działać w internecie jako profesjonalista, musisz być na bieżąco. Ten artykuł, ze względu na obszerność tematu i ograniczenie liczby znaków, nie jest kompletnym przewodnikiem po prawie internetu w 2023 r., ale ma za zadanie rozświetlić Ci drogę w ciemnościach i dać drogowskazy, żebyś nie musiał błądzić po omacku, próbując ustalić, co jest istotne z punktu widzenia Twojej działalności. 

POLECAMY

Obniżki cen

„W każdym przypadku informowania o obniżeniu ceny towaru lub usługi obok informacji o obniżonej cenie uwidacznia się również informację o najniższej cenie tego towaru lub tej usługi, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.” 

Ten krótki i z pozoru niewinny przepis art. 4 ust. 2 ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług od 1 stycznia 2023 r. spędza sen z powiek organizatorom akcji promocyjnych, również tych, którzy do obniżek podchodzą uczciwie, nie manipulując cenami. UOKiK zajął stanowisko, że nawet jeśli przekreślona cena jest rzeczywiście najniższą z okresu...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy