Sprzedaż przez internet – jak „nie wywalić się” na prawie?

Prawo dla marketera

Marketing nieraz – tak jak w temacie przewodnim tego numeru Magazynu – przenika się ze sprzedażą, także tą online. Tradycyjnie moim zadaniem będzie zwrócenie Twojej uwagi na to, że w tej sytuacji prawo przenika się oczywiście z obydwoma formami. O czym pomyśleć, kiedy są zwroty, co wrzucić w regulamin, gdzie mogą być nieporozumienia?

Podstawy

Pewnie kojarzysz pojęcia konsumenta i przedsiębiorcy, ale z dwóch powodów Ci je tu najpierw wyjaśnię. Po pierwsze – na wszelki wypadek. Po drugie – czekają nas w tym zakresie zmiany. 
Przedsiębiorca to ten, który zna się na tym, co sprzedaje. W najprostszym ujęciu – bank sprzedaje produkty bankowe. W przeciwieństwie do konsumenta – on się nie zna i jest przez prawo chroniony.
Jakie czekają nas zmiany? Już w czerwcu stanie się tak, że pojawi się trzecia, środkowa grupa. To małe, jednoosobowe firmy, którym zostanie nadana taka sama ochrona jak konsumentom. Już nie będzie można, sprzedając, stosować argumentacji „kupił na firmę, nie jest konsumentem”. W praktyce było to bardzo częste. 
Oznacza to też, że prawdopodobnie wszystkie regulaminy e-commerce w kraju powinny się do czerwca zmienić. Nie czekaj z tym do ostatniej chwili, tak jak pewnie zrobiłeś to z RODO. 

POLECAMY

Obowiązki

Najwięcej obowiązków prawnych w kontekście internetowej sprzedaży to właśnie jakaś – mniej lub bardziej bezpośrednia – forma ochrony konsumentów. Skoro się nie znają, mają prawo do informacji, rozmyślenia się, dogadywania itd. Idźmy zatem po kolei.
Gdy kupujesz coś w internecie, prz...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy