Dołącz do czytelników
Brak wyników

Prawo dla marketera

6 września 2022

NR 65 (Sierpień 2022)

Ostatni Black Friday za nami? Skutki implementacji dyrektywy Omnibus

0 98

Dyrektywa Omnbius w znacznym stopniu ograniczy nieuczciwych sprzedawców e-commerce, którzy zwiększali konwersję sklepów przez „promocje”, za którymi nie kryła się faktyczna obniżka. Dzięki nowym obowiązkom informacyjnym nałożonym na przedsiębiorców, konsumenci będą bardziej świadomi, a co za tym idzie, ich decyzje zakupowe staną się odporne na manipulacje.

Unijny prawodawca zauważył luki w prawie konsumenckim

Rozwój e-handlu i rekordowe wzrosty sprzedaży e-commerce zostawiły przepisy w tyle. Nowe regulacje unijne, dotyczące m.in. obowiązku informacyjnego sprzedawców w zakresie cen oferowanych towarów lub usług, zostały przyjęte w celu uzupełnienia zauważalnych braków przepisów prawa konsumenckiego. Niebezpieczne manipulacje cenowe stały się częścią praktyk sprzedażowych, co jest szczególnie widoczne w okresach przedświątecznych, podczas wakacyjnych wyprzedaży czy przy pozornie największej globalnej akcji promocyjnej zwanej Black Friday. Dyrektywa Omnibus jest skutkiem przyjęcia tzw. nowego ładu konsumenckiego, którego jednym z celów jest umożliwienie klientowi podejmowania świadomych decyzji zakupowych.

POLECAMY

Implementacja przepisów wynikających z dyrektywy Omnibus będzie korzystna również dla przedsiębiorców. Ujednolicenie prawa w tym zakresie w całej Unii Europejskiej może zachęcić firmy do poszerzania działalności o kolejne kraje. Tożsame regulacje dotyczące m.in. cen usług i towarów oferowanych online ułatwią ekspansję zagraniczną, bez konieczności dostosowywania oprogramowania sklepów e-commerce do konkretnego rynku.

Sprzedawcy muszą przygotować się na zmiany

Wdrożenie nowych przepisów oznacza dodatkowe obowiązki informacyjne sprzedawców względem konsumentów. Przede wszystkim dotyczy to promocji i obniżek cen towarów lub usług, zarówno w handlu tradycyjnym, jak i e-commerce. Wcześniejsze zaznajomienie się z nowymi regulacjami pozwoli na opracowanie i wdrożenie rozwiązań, które dostosują sklep internetowy do obowiązującego prawa. Zgodnie z art. 7 dyrektywy Omnibus, państwa członkowskie stosują nowe przepisy od 28 maja 2022 r.

Zmiany należy postrzegać w kategoriach pozytywnych, ze względu na to, że pośrednim celem nowych przepisów jest zwiększenie transparentności sklepów internetowych. Przedsiębiorcy przygotowani na zmiany wyprzedzą konkurencję, a co za tym idzie, wyróżnią się na rynku. W branży e-commerce swoją działalność rozpoczyna coraz więcej podmiotów, dzięki czemu konsumenci mogą wybrać sklepy przyjazne użytkownikowi, a więc z intuicyjnym interfejsem, bezpiecznym procesem płatności, dostępnym i czytelnym regulaminem oraz z jasnymi informacjami cenowymi.

Nowe przepisy ukrócą tworzenie sztucznych promocji

Wiadomo już, że nowe regulacje dotyczą informowania o cenach towarów i usług, a więc w znacznym stopniu obejmują wszelkie akcje promocyjne. 

 

Zgodnie z dyrektywą sprzedawca będzie miał obowiązek przedstawienia, obok obowiązującej ceny, informacji o cenie najniższej, obowiązującej w okresie 30 dni przed zastosowaniem obniżki. W przypadku towarów i usług dostępnych w ofercie krócej niż 30 dni, dodatkowa informacja powinna zawierać najniższą cenę obowiązującą od dnia wprowadzenia ich do sprzedaży.

 

Przykład 1

W sklepie internetowym oferującym sprzęt elektroniczny zastosowano promocję –50% na jeden z odtwarzaczy Blu-ray, który początkowo kosztował 1000 zł. Po 30 dniach cena została zmieniona na 750 zł. W związku z tym kwota jest niższa niż początkowa, jednak wyższa niż po pierwszej obniżce. Przedsiębiorca będzie miał zatem dwa wyjścia: (1) przy cenie 750 zł podać cenę poprzednią 500 zł, co spowoduje, że promocja nie będzie faktyczną promocją w oczach konsumenta lub (2) zmodyfikować cenę do 750 zł, jednak nie w postaci obniżki.

 

Komentarz

Powyższy przykład jest o tyle problematyczny, że w treści dyrektywy Omnibus opisywany obowiązek informacyjny dotyczy „ogłoszenia o obniżce”, natomiast w polskim projekcie ustawy implementacyjnej – „każdego przypadku obniżenia ceny”. Oznacza to, że jeśli ustawa zostanie przyjęta w takim kształcie, przedsiębiorca nie będzie mógł decydować o tym, kiedy obniżka ceny ma charakter promocyjny i stanowi „ogłoszenie”. W powyższym przypadku pozostanie wówczas rozwiązanie nr 1.

 

Przykład 2.

W sklepie internetowym zorganizowano Black Week, wynikiem czego była obniżka ceny telewizora z 3000 zł do 2599 zł. W Black Friday, który przyciągnął do sklepu znacznie większą liczbę zainteresowanych klientów, c...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy