Rewolucja w informowaniu o obniżkach cen
Mocnym otwarciem roku dla branży marketingowej były nowe przepisy ustawy o prawach konsumenta, które zrewolucjonizowały mechanizmy prezentowania cen. Stanowią one wdrożenie do polskiego prawa przepisów unijnej dyrektywy o nazwie „Omnibus”, której celem jest wzmocnienie ochrony konsumentów na rynku.
Zgodnie z nowymi regulacjami sprzedawcy w momencie informowania klientów o obniżonej cenie produktu lub usługi mają obowiązek podawać również tzw. cenę omnibusową, czyli najniższą cenę tego produktu lub usługi z okresu 30 dni poprzedzających obniżkę. Wymóg dotyczy nie tylko kart produktów w e-commerce, ale też wszelkich działań marketingowych, w których pojawia się informacja o obniżce ceny (treści w social mediach, bannery, klipy promocyjne, kampanie mailingowe, pozycjonowanie oferty w wyszukiwarkach). Nowe regulacje stosuje się zawsze, gdy treści reklamowe obejmują obniżkę ceny (np. przekreślenie poprzedniej ceny, wyróżnienie kolorem nowej ceny, „–20%” itd.).
Sprawa tzw. cen omnibusowych jak w soczewce pokazuje istotę wyzwań prawnych w marketingu online. W zdecydowanej większości przypadków nie wynikają one czarno na białym z przepisów prawa. Dość powiedzieć, że nowe wymogi dotyczące informowania o „cenach omnibusowych” to zaledwie cztery zdania tekstu prawnego. Wdrażanie zmian wyłącznie na podstawie tekstu ustawy to poważny błąd. Realne (i dość obszerne!) wymogi nowych regulacji w praktyce wynikają z oficjalnych wytycznych Komisji Europejskiej wydanych pod koniec 2021 r.
To właśnie na tym dokumencie swoje kontrole rynku opiera Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który od pierwszych dni tego ro...
- 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ... i wiele więcej!