Reklama w internecie – wyzwania prawne w 2023 r.

Prawo dla marketera

W listopadzie 2022 r. pojawił się ChatGPT 3.5 i ledwie zdążyliśmy oswoić się z tą wersją, a już, 14 marca 2023 r., udostępniono kolejną – 4.0. Tempo zmian jest niezwykłe, ale AI nie rządzi (jeszcze?) światem. Tę funkcję nadal pełni coś innego – prawo. Marketing, zwłaszcza online, już dawno przestał być branżą o niskim stopniu uregulowania. Marketerzy to jednak ludzie zaprawieni w bojach – technologie, narzędzia, trendy czy kanały komunikacji to jedynie drobny odsetek spraw, w których rękę na pulsie trzymają osoby z funkcjami CMO, dyrektora marketingu, Head of Growth czy lidera zespołu w agencji. Do tej listy trzeba dodać również wyzwania prawne. Co przyniesie na tym polu rok 2023?

Rewolucja w informowaniu o obniżkach cen

Mocnym otwarciem roku dla branży marketingowej były nowe przepisy ustawy o prawach konsumenta, które zrewolucjonizowały mechanizmy prezentowania cen. Stanowią one wdrożenie do polskiego prawa przepisów unijnej dyrektywy o nazwie „Omnibus”, której celem jest wzmocnienie ochrony konsumentów na rynku. 
Zgodnie z nowymi regulacjami sprzedawcy w momencie informowania klientów o obniżonej cenie produktu lub usługi mają obowiązek podawać również tzw. cenę omnibusową, czyli najniższą cenę tego produktu lub usługi z okresu 30 dni poprzedzających obniżkę. Wymóg dotyczy nie tylko kart produktów w e-commerce, ale też wszelkich działań marketingowych, w których pojawia się informacja o obniżce ceny (treści w social mediach, bannery, klipy promocyjne, kampanie mailingowe, pozycjonowanie oferty w wyszukiwarkach). Nowe regulacje stosuje się zawsze, gdy treści reklamowe obejmują obniżkę ceny (np. przekreślenie poprzedniej ceny, wyróżnienie kolorem nowej ceny, „–20%” itd.).
Sprawa tzw. cen omnibusowych jak w soczewce pokazuje istotę wyzwań prawnych w marketingu online. W zdecydowanej większości przypadków nie wynikają one czarno na białym z przepisów prawa. Dość powiedzieć, że nowe wymogi dotyczące informowania o „cenach omnibusowych” to zaledwie cztery zdania tekstu prawnego. Wdrażanie zmian wyłącznie na podstawie tekstu ustawy to poważny błąd. Realne (i dość obszerne!) wymogi nowych regulacji w praktyce wynikają z oficjalnych wytycznych Komisji Europejskiej wydanych pod koniec 2021 r. 
To właśnie na tym dokumencie swoje kontrole rynku opiera Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który od pierwszych dni tego ro...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy