Jak pozyskiwać dane 1st party w zgodzie z prawem

Prawo dla marketera

Pozyskiwanie danych 1st party to tylko jedna z możliwości ich zbierania – prócz dostępnych u partnerów czy całkowicie zewnętrznie, jak przy 2nd i 3rd party. Nieraz przy tamtych pojawiają się jakieś wątpliwości prawne, kłopoty z tym nieszczęsnym RODO i tak dalej – korzystanie z danych zdobytych samodzielnie wydaje się przy nich niekontrowersyjne. No właśnie – wydaje się.

Wbrew pozorom i tutaj znajdzie się sporo prawniczych „co do zasady” i „to zależy”. Temat nie jest najprostszy, a już na pewno nie jest jednoznaczny. Postaram się jednak tym artykułem przybliżyć Cię do prawnego spokoju w tym temacie. 

POLECAMY

Podstawy

Przez dane 1st party rozumiemy informacje o Twoich klientach czy użytkownikach, które zbierasz samodzielnie. Pozyskujesz je choćby najprościej w wordpressowym CMS, przez interakcje w social mediach czy subskrypcje. To najczęściej przykładowo maile czy telefony albo dane behawioralne czy demografia (płeć, wiek itp.). I już na tym etapie trzeba dokonać pewnych rozróżnień. 
Bo „dane” to niekoniecznie „dane osobowe”. W największym uproszczeniu – te drugie to taki zestaw cech, który pozwala bez wysiłku zidentyfikować konkretną osobę. Jeśli masz informację „to kobieta w wieku 25–34 lat” – zgodzisz się zapewne...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy