Dołącz do czytelników
Brak wyników

Prawo dla marketera

17 czerwca 2020

NR 52 (Czerwiec 2020)

Jaką prawną niespodziankę może spowodować influencer Twojej marce?

70

W magazynie poświęconym współpracy z influencerami nie mogło zabraknąć perspektywy prawnika. Oczywiście takiej najczarniejszej, bo od tego właśnie masz prawników i umowy – mają przewidywać i wkroczyć w przypadku wystąpienia niespodziewanych złych sytuacji. Dlatego takich niespodzianek warto na zapas uwzględnić jak najwięcej – pomówmy sobie o prawdziwych przykładach.

Oczywiście to nie muszą być tylko przykre niespodzianki! I tylko tych dobrych chciałbym Ci życzyć – aby na przykład wskutek jakiegoś losowego zdarzenia „Twój” influencer stał się znacznie bardziej znany, a wraz z nim reprezentowana przez niego marka. Ale może to też wcale nie być taki rozgłos, jakiego byś sobie życzył.

POLECAMY


Niespodzianki niezawinione


Pamiętam, jak w Gdyni odbywała się kolejna edycja festiwalu Opener. Wśród słuchaczy muzyki nie zabrakło również uczestników obecnych tam tylko dlatego, że wypada się pokazać. A także takich, których obecność wynikała z obowiązków związanych ze współpracami – mających na przykład pokazać się na wydarzeniu w określonej stylizacji i wrzucić zdjęcia na Instagrama. Ale co zrobić, gdy nie działa Instagram? A tak właśnie było wtedy. Tymczasem dziewczyny – bo najczęściej to były właśnie one – nie miały pojęcia, jak wobec tego wywiązać się z umowy. Z kim powinny konsultować takie sytuacje? Czy miały na przykład numer telefonu, pod który powinny zadzwonić? Jak ewentualnie mogłyby „zastąpić” pojawienie się obiecanego zdjęcia na wspomnianym portalu i kto miałby to zaakceptować? Umowa tego nie przewidywała. Skazywała obie strony na nerwy i improwizację. Spotkałem się też z sytuacją, w której influencer miał otrzymać wynagrodzenie za pojawienie się na imprezie. I nikt nie poinformował go, że z powodu wirusa została ona odwołana. A więc twórca stracił czas i pieniądze na dojazd do innego województwa – czy miał prawo mieć pretensje? Czy mógł żądać rekompensaty? Czy jeśli „obsmaruje” markę w swoich kanałach, to będzie miał rację? Czy da się tego uniknąć? I ponownie – w umowie ani słowa. Zresztą właściwie to nie było umowy. A szkoda, bo powinna zostać sporządzona nie tylko z powodu oczywistych rzeczy typu rozliczenia czy gwarancja otrzymania statystyk, ale też właśnie po to, by przewidzieć tego typu sytuacje.

Nierozsądna wypowiedź


Coraz bardziej rozwija się branża influencerów, którzy nie istnieją w rzeczywistości – są wirtualni, a więc możliwi do kontrolowania. Nie przytrafiają im się również wpadki. Z reguły nie chodzi tu o wypowiedzi, które są związane z marką czy nawet jej obszarami działania. To wypowiedzi niezależne, ale tylko pozornie – bo często dany brand nie chce być kojarzony z określoną filozofią czy poglądami. Powiedzmy, że internet obiega nagranie influencera w bluzie z naszym logo – i cieszyłoby nas to, gdyby nie wypowiadał na nim treści rasistowskich czy obrażających jakąkolwiek inną grupę naszych potencjalnych klientów. Czy możemy go zdyscyplinować, przywołać do porządku? Czy możemy uznać, że za taką antyreklamę to my płacić nie będziemy i nie uregulować umówionej kwoty? Czy mamy możliwość jakoś odciąć się medialnie od tej współpracy i jak to zrobić? Odpowiedzi pewnie znasz – lepiej to uwzględnić w umowie.


Szkodliwe zachowanie


Marki wolą się wycofać czy medialnie odsunąć od „swoich” influencerów, jeśli zrobią oni coś kontrowersyjnego. Bywały takie sytuacje – pobicie kogoś, prowadzenie samochodu pod wpływem alkoholu czy na przykład zniszczenie jakiegoś wspólnego dobra. Jednym z najbardziej ekstremalnych przypadków – choć trochę na marginesie – jest Anders Breivik. On oczywiście nigdy nie miał żadnej umowy z marką i nie był znany aż do momentu zabicia przez niego ponad 70 osób na wyspie Utoya. Po aresztowaniu w mediach zaczęły się pojawiać jego zdjęcia w bluzach marki Lacoste. A brand oczywiście nie był zadowolony z takiego powiązania i zaczął żądać usunięcia swojego logo ze wspomnianych fotografii.

Błędy we współpracy


Na koniec zostawiłem niespodzianki powstałe po obu stronach – i marki, i influencera. Na przykład kiedy okazuje się, że powstały podczas współpracy...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy