Nie samą konwersją marketer żyje – co i jak mierzyć na różnych etapach lejka zakupowego?

Analityka internetowa

Wyobraź sobie czasy, w których nie ma internetu i chcesz kupić np. telewizor. Co robisz? Idziesz do sklepu stacjonarnego w galerii handlowej. Odwiedzasz wszystkie znajdujące się tam sklepy RTV i po rozmowie z doradcami decydujesz się na zakup. Być może zadzwonisz jeszcze do znajomego, który zna się na elektronice i upewnisz się, że model, który chcesz kupić, spełni Twoje oczekiwania. Wybierasz oczywiście sklep, w którym produkt jest najtańszy – masz jednak porównanie tylko do tych sklepów, które są w tym danym miejscu. Osobom, które urodziły się przed 1990 r., takie wyobrażenie prawdopodobnie nie sprawia dużo wysiłku.

W przypadku zakupów online analogiczna sytuacja będzie wyglądała zupełnie inaczej. Mimo że w praktyce złożenie zamówienia online zajmuje kilka minut, to z punktu widzenia użytkownika jest to zdecydowanie bardziej skomplikowany proces. Stoją za nim często godziny analizy różnych czynników – parametrów technicznych, opinii o produkcie czy ceny. To wszystko dzieje się w ramach szerokiego researchu poza sklepem internetowym, z wykorzystaniem różnych mediów internetowych, np. YouTube’a czy mediów społecznościowych.
Kupowanie online jest znacznie bardziej złożonym procesem, niż mogłoby się wydawać. Zanim potencjalny klient zdecyduje się na zakup, przechodzi przez kilka etapów. 
Typowy konsument chce być pewny, że podejmuje najlepszą decyzję, co często wymaga czasu na zebranie odpowiednich informacji. Nasze decyzje zakupowe są znacznie bardziej złożone, niż to mogłoby się wydawać. Psychologia konsumenta pokazuje, że na nasze wybory wpływa wiele czynników, zarówno racjonalnych, jak i emocjonalnych. Ludzie zazwyczaj przechodzą przez kilka etapów decyzyjnych, zanim postanowią zrobić zakup. Ten proces jest znany pod różnymi nazwami, np. po...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy