Google Analytics, BigQuery i spółka. Pięć narzędzi Google, które musi znać każdy analityk marketingowy

Analityka internetowa

Prowadzisz kampanie reklamowe w wyszukiwarce Google lub mediach społecznościowych? Odpowiadasz za przygotowanie treści, dobór grupy odbiorców i wysyłkę newslettera? Generujesz leady za pomocą działań content marketingowych? Czy wiesz, co wspólnego mają ze sobą te wszystkie działania?

Dane. Każda kampania, wysyłka newslettera, wpis na blogu czy formularz na stronie dostarcza danych, które pozwalają zweryfikować skuteczność tych aktywności marketingowych. W tym artykule poznasz pięć narzędzi Google, których wykorzystanie pomoże Ci zbudować pełny obraz analityki marketingowej.

POLECAMY

Etapy pracy z danymi

Zacznijmy od podstaw. W pracy z danymi możemy wyróżnić kilka etapów, które prowadzą od producenta (miejsca, w którym powstają dane – np. strony internetowej) do raportu, na podstawie którego analizujesz dane lub podejmujesz decyzje (może to być dowolny raport w popularnym wśród marketerów Google Analytics). Proces pracy z danymi możemy podzielić na:

  • zbieranie i przechowywanie danych;
  • tworzenie raportów i wizualizacji prezentujących zebrane dane; 
  • eksplorację i analizę danych;
  • aktywację danych w działaniach marketingowych i sprzedażowych.
     

Zbieranie i przechowywanie danych

Pierwszym krokiem na ścieżce jest zbieranie, przetwarzanie i przechowywanie danych. Gromadzenie informacji o zachowaniu użytkowników na stronie internetowej, sprzedaży, klientach, skuteczności i kosztach kampanii reklamowych czy rozpoznawalności marki to podstawa w pracy z danymi. Co więcej, muszą one fizycznie zaistnieć w jakimś miejscu – np. w narzędziu analitycznym (Google Analytics), arkuszu kalkulacyjnym (Google Sheets) czy pliku na dysku komputera (CSV, XLSX). 
W przypadku stron internetowych za jakość zbieranych danych odpowiada konfiguracja narzędzi, z których korzystasz na stronie – jeśli chcesz mierzyć konwersję formularza, skuteczność produktów w sklepie czy efekty kampanii reklamowych to dane o tych zdarzeniach muszą trafić do narzędzi analitycznych. Nie dzieje się to samoistnie, dlatego konfiguracja i dostosowanie narzędzi do Twoich potrzeb jest pracą, która stanowi fundament dalszych działań. 

Tworzenie raportów i wizualizacja danych

Drugą aktywnością związaną z danymi jest tworzenie raportów i dashboardów, łącznie zwane wizualizacją danych. Dzięki nim jesteś w stanie rozumieć i interpretować zbierane informacje. Wizualizując dane za pomocą tabel czy wykresów, w łatwy sposób jesteś w stanie ocenić wielkość sprzedaży w sklepie, liczbę leadów przesłanych za pomocą formularza czy skuteczność źródeł ruchu w ostatnim miesiącu. 
Raporty i dashboardy znajdziesz w narzędziach analitycznych, takich jak Google Analytics (gotowe raporty), lub przygotujesz samodzielnie w narzędziu do wizualizacji danych, takim jak Looker Studio (opierając się na indywidualnych wymaganiach i źródłach danych). Efekty tego etapu to najczęściej pliki, które wykorzystujesz w codziennej pracy – prezentują one najważniejsze wskaźniki, ogólną skuteczność prowadzonych działań i zazwyczaj są wykorzystywane cyklicznie (dziennie, tygodniowo, miesięcznie – zawsze w tej samej formie).

Eksploracja i analiza danych

Niektóre problemy i pytania od współpracowników mogą wymagać głębszego spojrzenia na zebrane informacje – pomoże Ci w tym eksploracja danych. To kolejny krok polegający na przeglądaniu danych w poszukiwaniu wzorców, zależności, insightów i odpowiedzi na pytania, które są niezbędne do podjęcia decyzji lub działania. W odróżnieniu od raportów są to nieregularne lub jednorazowe działania wymagające więk...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy