Dane. Każda kampania, wysyłka newslettera, wpis na blogu czy formularz na stronie dostarcza danych, które pozwalają zweryfikować skuteczność tych aktywności marketingowych. W tym artykule poznasz pięć narzędzi Google, których wykorzystanie pomoże Ci zbudować pełny obraz analityki marketingowej.
POLECAMY
Etapy pracy z danymi
Zacznijmy od podstaw. W pracy z danymi możemy wyróżnić kilka etapów, które prowadzą od producenta (miejsca, w którym powstają dane – np. strony internetowej) do raportu, na podstawie którego analizujesz dane lub podejmujesz decyzje (może to być dowolny raport w popularnym wśród marketerów Google Analytics). Proces pracy z danymi możemy podzielić na:
- zbieranie i przechowywanie danych;
- tworzenie raportów i wizualizacji prezentujących zebrane dane;
- eksplorację i analizę danych;
- aktywację danych w działaniach marketingowych i sprzedażowych.
Zbieranie i przechowywanie danych
Pierwszym krokiem na ścieżce jest zbieranie, przetwarzanie i przechowywanie danych. Gromadzenie informacji o zachowaniu użytkowników na stronie internetowej, sprzedaży, klientach, skuteczności i kosztach kampanii reklamowych czy rozpoznawalności marki to podstawa w pracy z danymi. Co więcej, muszą one fizycznie zaistnieć w jakimś miejscu – np. w narzędziu analitycznym (Google Analytics), arkuszu kalkulacyjnym (Google Sheets) czy pliku na dysku komputera (CSV, XLSX).
W przypadku stron internetowych za jakość zbieranych danych odpowiada konfiguracja narzędzi, z których korzystasz na stronie – jeśli chcesz mierzyć konwersję formularza, skuteczność produktów w sklepie czy efekty kampanii reklamowych to dane o tych zdarzeniach muszą trafić do narzędzi analitycznych. Nie dzieje się to samoistnie, dlatego konfiguracja i dostosowanie narzędzi do Twoich potrzeb jest pracą, która stanowi fundament dalszych działań.
Tworzenie raportów i wizualizacja danych
Drugą aktywnością związaną z danymi jest tworzenie raportów i dashboardów, łącznie zwane wizualizacją danych. Dzięki nim jesteś w stanie rozumieć i interpretować zbierane informacje. Wizualizując dane za pomocą tabel czy wykresów, w łatwy sposób jesteś w stanie ocenić wielkość sprzedaży w sklepie, liczbę leadów przesłanych za pomocą formularza czy skuteczność źródeł ruchu w ostatnim miesiącu.
Raporty i dashboardy znajdziesz w narzędziach analitycznych, takich jak Google Analytics (gotowe raporty), lub przygotujesz samodzielnie w narzędziu do wizualizacji danych, takim jak Looker Studio (opierając się na indywidualnych wymaganiach i źródłach danych). Efekty tego etapu to najczęściej pliki, które wykorzystujesz w codziennej pracy – prezentują one najważniejsze wskaźniki, ogólną skuteczność prowadzonych działań i zazwyczaj są wykorzystywane cyklicznie (dziennie, tygodniowo, miesięcznie – zawsze w tej samej formie).
Eksploracja i analiza danych
Niektóre problemy i pytania od współpracowników mogą wymagać głębszego spojrzenia na zebrane informacje – pomoże Ci w tym eksploracja danych. To kolejny krok polegający na przeglądaniu danych w poszukiwaniu wzorców, zależności, insightów i odpowiedzi na pytania, które są niezbędne do podjęcia decyzji lub działania. W odróżnieniu od raportów są to nieregularne lub jednorazowe działania wymagające więk...
- 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ... i wiele więcej!