„Know your numbers”, czyli czy na pewno patrzysz na właściwe dane?

Analityka internetowa

Na pewno nie raz obiło Ci się o uszy powiedzenie, wedle którego – jeśli nie da się czegoś zmierzyć, nie da się też tego ulepszyć. Niekoniecznie jest to zdanie zawsze prawdziwe – w marketingu często zdarza się, że o sukcesie decydują czynniki trudno policzalne, jak choćby niematerialne elementy kapitału marki, które nie są przecież dziełem przypadku, ale zdecydowanie ma ono sens w kontekście obecności marek w internecie. Dlatego im dalej w głąb transformacji cyfrowej, tym większe znaczenie analityki internetowej. Z tego artykułu dowiesz się, jak uniknąć pułapek związanych z wdrażaniem popularnych narzędzi analitycznych i tym samym zdobywać wartościowe dla Twojego biznesu insighty. A jeśli sam nie jesteś analitykiem, ale współpracujesz z takowymi, łatwiej Ci będzie zrozumieć ich codzienne wyzwania.

Uważaj na śmietnik

Dla nikogo dziś nie jest tajemnicą, że środowisko cyfrowe to najbardziej mierzalne ze wszystkich mediów. Daje to ogromne możliwości, ale też stawia nie lada wyzwania – w zalewie dostępnych metryk i wymiarów trudno jest wybrać te, które rzeczywiście mają znaczenie, a do tego niewłaściwa konfiguracja narzędzi może prowadzić do kompletnie wypaczonych wyników. Stąd też zresztą pochodzi zasada GIGO, czyli Garbage In, Garbage Out (ang. śmieci na wejściu, śmieci na wyjściu), zgodnie z którą, jeśli pomiar jest błędnie zaprojektowany, nawet poprawne wnioskowanie nie doprowadzi do wartościowych wyników. Do błędów na wejściu zalicza się m.in. niewłaściwa struktura tagów śledzących, podwójne liczenie konwersji albo źle skonfigurowane eventy, nieodpowiadające rzeczywistym zdarzeniom zachodzącym w serwisie WWW lub aplikacji. 
Konsekwencje mogą być uciążliwe. Wyobraź sobie, że po porównaniu danych z Google Analytics z danymi o sprzedaży okazuje się, że liczba konwersji w raportach była zawyżona. Po audycie dochodzisz do wniosku, że przyczyną było podwójne zliczanie zdarzenia (kliknięc...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy