Dołącz do czytelników
Brak wyników

Raporty

7 września 2022

NR 65 (Sierpień 2022)

Kampanie online w liczbach, czyli reklamowe podsumowanie drugiego kwartału 2022 r.

0 171

Jak wyglądała aktywność reklamowa online w poszczególnych branżach? Którzy reklamodawcy byli najbardziej aktywni reklamowo? I co się zmieniło w porównaniu z analogicznym okresem w 2021 r.? Zapraszam na podsumowanie.

Według badania AdReal w 2. kwartale (Q2) 2022 r. w internecie było niemal 164 mln emisji, co oznacza, że każdy z użytkowników w wieku 7–75 lat średnio miał kontakt z 5545 kreacjami reklamowymi różnych marek. Średni czas trwania kontaktu z kreacją wyniósł 10,66 s. 

POLECAMY

Jeżeli chodzi o widoczność kreacji, to średni wskaźnik widoczności (viewability rate) wyniósł 55,7%. Najwyższy wskaźnik viewability (zgodnie z definicją IAB) miał miejsce w przypadku wideo i wyniósł 70,59%, w porównaniu z 53,71% dla kreacji graficznych (display).

 

Viewability rate 

– stosunek widocznych kontaktów reklamowych (zgodnie z definicją IAB) do wszystkich kontaktów reklamowych.

 

Najbardziej aktywne branże online

W postpandemicznej już (oby!) rzeczywistości warto porównać, jak wyglądała aktywność poszczególnych branż rok do roku i sprawdzić, czy zniesienie obostrzeń, z którym mieliśmy do czynienia w 2021 r., wpłynęło na ich aktywność (rys. 1).

 

Rys. 1. Porównanie liczby kontaktów reklamowych 2Q 2022 vs 2 Q 2021.
Źródło: Badanie AdReal prowadzone przez Gemius S.A. w okresie od 1 kwietnia do 30 czerwca 2021 roku oraz od 1 kwietnia do 30 czerwca 2022 roku; wskaźniki: „AdContacts”; platforma: Digital”

 

W TOP 5 znalazły się branże „Trade”, „Media, books, CD & DVD”, „Clothing and accessories”, „Leisure Time” oraz „Finance, insurance, brokerage” (rys. 2). 

 

Rys. 2. Zmiana liczby kontaktów reklamowych – Q2 2022 vs Q2 2021.
Źródło: Badanie AdReal prowadzone przez Gemius S.A. w okresie od 1 kwietnia do 30 czerwca 2021 roku oraz od 1 kwietnia do 30 czerwca 2022 roku; wskaźniki: „AdContacts”; platforma: Digital”

 

Większość z analizowanych branż w porównaniu Q2 2022 do Q2 2021 odnotowało spadek liczby kontaktów reklamowych. Największy spadek aktywności odnotowano w branży „Telecommunications” oraz „Household product”. 

 

Zapamiętaj!

Według definicji IAB, kreację uznaje się za widoczną, jeżeli w polu widzenia użytkownika znalazło się przynajmniej 50% powierzchni przez co najmniej 1 s w przypadku kreacji display i 2 s w przypadku kreacji wideo. Warto jednak wychodzić poza definicję i ustalać własne progi widoczności.

 

Wzrost aktywności (+30%) miał miejsce w branży „Travel and tourism”, co najprawdopodobniej związane jest z odmrożeniem branży po zdjęciu obostrzeń covidowych.

Najbardziej aktywni reklamodawcy w online

Pod względem liczby kontaktów reklamowych online w Q2 2022 pierwsze miejsce zajęła marka Allegro, która wygenerowała ich 5,4 mld. Na drugim miejscu znalazła się marka Player.pl z niemal 4 mld kontaktów. Podium zamyka Media Expert, którego liczba kontaktów reklamowych w internecie wyniosła 3,8 mld. Zestawienie TOP 10 zamyka marka Volkswagen z 1,8 mld kontaktów (rys. 3). 

 

Rys. 3. TOP 10 reklamodawców pod względem liczby kontaktów reklamowych.
Źródło: Badanie AdReal prowadzone przez Gemius S.A. w okresie od 1 kwietnia do 30 czerwca 2021 roku oraz od 1 kwietnia do 30 czerwca 2022 roku; wskaźniki: „AdContacts”; platforma: Digital”

 

Co ciekawe, w TOP 10 nie znalazła się marka Shopee, mimo bardzo silnej kampanii w 2Q 2022. W tym okresie mark...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy