„Zet” jak zmiana – polskie Zetki pod lupą

Raporty

Pokolenie Z – roszczeniowe, leniwe, zblazowane, rozpieszczone, nieznające życia poza smartfonem… Pewnie nie raz już to słyszałeś? My też! A ponieważ nie lubimy zbytniej generalizacji, bo wiemy, że nie oddaje ona całej prawdy o rzeczywistości, postanowiliśmy powiedzieć „sprawdzam”. I tak oto powstał pomysł na badanie pokolenia Z, przeprowadzone przez agencję digital marketingową They.pl wraz z samymi Zetkami z Uniwersytetu SWPS. Efekty projektu zadziwiły nas samych – i chętnie podzielimy się kluczowymi insightami!

 

Z artykułu dowiesz się

  • Skąd się wziął pomysł na zbadanie Zetek przez agencję They.pl i Uniwersytet SWPS.
  • Co Gen Z myśli o finansach i pracy.
  • Jakie podejście ma to pokolenie do zakupów i przyszłości.
  • Co raport o Zetkach mówi nam o ich stosunku do zdrowia i duchowości.
  • W jaki sposób Gen Z myśli o rozrywce i ekologii.

 

POLECAMY

Zoom na Zetki – co to za projekt i skąd się wziął ten pomysł?

Projekt mający na celu zdobycie pogłębionej wiedzy o pokoleniu Z jest wynikiem współpracy między środowiskiem biznesowym a akademickim. Agencja digital marketingowa They.pl połączyła tu siły z Uniwersytetem SWPS. W ramach tego projektu pracowaliśmy razem z dr Aliną Landowską i studentami School of Ideas z Uniwersytetu SWPS nad obszernym raportem dotyczącym tego pokolenia.

Dlaczego w ogóle ten temat był dla nas interesujący? Wokół Zetek narosło wiele mitów dotyczących tego, jak to pokolenie wpływa na krajobraz ogólnospołeczny oraz biznesowy. Jest to także bardzo wymagająca grupa docelowa pod kątem planowania komunikacji marketingowej (wg naszego raportu tylko 25% Zetek uważa, że marki wiedzą, jak komunikować się z młodymi!). Postanowiliśmy więc oddać głos młodym i posłuchać, co sami chcą o sobie powiedzieć.

Podczas badania spytaliśmy ankietowanych o osiem kluczowych obszarów. Interesowało nas, jakie Gen Z ma podejście do finansów, pracy, zakupów, przyszłości, duchowości, zdrowia, rozrywki i ekologii. W efekcie zebraliśmy odpowiedzi ponad 2500 Zetek z całej Polski*. Wyniki były dla nas zaskakujące, stały się powodem ożywionych dyskusji, a przede wszystkim – obalały popularne mity na temat tego pokolenia. Stąd pojawiło się hasło autorstwa studentów: „Insighty o generacji bez generalizacji”, które przyświecało nam podczas trwania projektu i stało się podtytułem naszego raportu: „Gen Z o sobie i otaczającym ich świecie. Jakie są polskie Zetki?”. Przyjrzyjmy się najciekawszym zawartym w nim wątkom!

Finanse w życiu Zetek: roszczeniowi czy pragmatyczni?

Na pierwszy ogień wzięliśmy temat kasy. Zastanawialiśmy się bowiem, czy Zetki są rzeczywiście tak roszczeniowe w kwestii dbania o swoje zarobki i finanse, jak to wynika z obiegowych opinii. A jeśli tak – to czy to naprawdę źle? Patrząc na wyniki z raportu, można stwierdzić, że poziomy zarobków, których oczekują młodzi, są istotnie znacznie wyższe niż średnia, a nawet mediana krajowa. Z drugiej strony – pokolenie to jest doskonale świadome tego, że...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy