Jak pozycjonować stronę, aby znaleźć się w wynikach wyszukiwania AI?

Materiały partnera

Rozwiązania sztucznej inteligencji w wyszukiwarkach wyraźnie zmieniają krajobraz SEO. Tradycyjne pozycjonowanie skupione na frazach kluczowych nie jest już jedyną istotną strategią. W nowym modelu wyszukiwania użytkownik często nie klika w linki – to AI podaje mu odpowiedź. Jak zatem tworzyć treści i optymalizować strony, by znaleźć się w odpowiedziach generowanych automatycznie?

Potrzebne nowe strategie budowania widoczności

Na wstępie trzeba zaznaczyć, że odpowiedzi generowane przez narzędzia AI korzystają z treści już obecnych w sieci – najczęściej z witryn o wysokim autorytecie, które zadbały o ustrukturyzowanie danych. W najpopularniejszej wyszukiwarce – Google – od niedawna funkcjonuje system AI Overviews. Po wpisaniu hasła w okno wyszukiwarki, użytkownik jako pierwszą zobaczy skrótową odpowiedź automatycznie wygenerowaną na podstawie źródeł dostępnych w sieci.

Źródła wskazane są jako przypisy – użytkownik może w nie kliknąć i przejść do danej witryny, aby uzyskać więcej informacji. Do tej pory specjaliści pozycjonowania skupiali się na zdobyciu pierwszych pozycji w SERP (wynikach wyszukiwania w formie listy linków). Dzisiaj należy już dołożyć wszelkich starań, aby pojawiać się również w wynikach AI.

Dlaczego to ważne? Wyniki SERP pojawiają się dopiero pod AI Overviews i sekcją często zadawanych pytań. Im niższa sekcja wyników wyszukiwania, tym mniej użytkowników do niej dotrze. Dlatego tak ważna staje się obecność strony w AI Overviews.

Od czego zacząć?

Trzeba pamiętać, że widoczność w wynikach AI nie jest równoznaczna z wysoką pozycją w tradycyjnych SERP-ach. Działanie algorytmów Google nie jest w pełni poznane, jednak dotychczasowe obserwacje sugerują, że:

  • AI preferuje treści zwięzłe, precyzyjne i klarowne, napisane prostym językiem z silną strukturą logiczną.
  • Podobnie jak w tradycyjnym SEO, ogromne znaczenie ma formatowanie tekstu – śródtytuły H2 i H3, listy punktowane, FAQ, krótkie akapity (między 300 a 500-800 znaków).
  • Teoretycznie do wyników AI dostają się źródła wiarygodne – linki z domen o dobrej reputacji, tworzące treści przydatne dla użytkowników. W praktyce jednak zdarza się, że roboty Google nieprawidłowo oceniają przydatność contentu.
     

Ponieważ Google generuje odpowiedzi z wielu źródeł jednocześnie, także mniejsze serwisy mają szansę na ekspozycję w wynikach AI.

Jak zatem powinno wyglądać współczesne pozycjonowanie?

Obecnie trzeba myśleć o SEO szerzej – nie tylko jak o „zajmowaniu pozycji” i słowach kluczowych, ale dążyć do tego, aby być źródłem rzetelnych danych do odpowiedzi generatywnej AI. Jednocześnie główne założenia pozycjonowania nie zmieniły się – wciąż najważniejsze jest:

  • tworzenie przydatnych, wartościowych dla użytkownika treści,
  • prawidłowa optymalizacja techniczna strony,
  • zapewnienie bezpieczeństwa danych użytkowników i unikanie spamu.
     

Pozycjonowanie z uwzględnieniem wyszukiwarek AI realizuje agencja marketingowa Netim. Więcej informacji znajdziesz na stronie: https://www.netim.pl/pozycjonowanie-stron/.

SEO pod AI w praktyce – o czym trzeba pamiętać?

Przede wszystkim twórz treści dokładnie wyczerpujące temat (bez lania wody) i zorientowane na konkretne pytania. Pytania sprawdzisz w narzędziach do analizy słów kluczowych (niektóre z nich, takie jak Answer The Public czy Google Keyword Planner, są darmowe).

Stosuj strukturalne podejście do informacji:

  • Podziel tekst na jasno nazwane sekcje, postaraj się precyzyjnie odpowiedzieć na pytanie z nagłówka już w pierwszych dwóch zdaniach. Następnie możesz szerzej rozwinąć temat.
  • Korzystaj z oznaczeń schema.org, które ułatwiają robotom wyszukiwarki rozumienie treści. To na przykład FAQPage, HowTo, Article i Person.
     

Zadbaj o autentyczność i autorytet:

  • publikuj imienne treści eksperckie (z przypisanym autorem, mile widziane jest także zdjęcie i krótki opis tej osoby),
  • wzmacniaj profil autora poprzez linkowanie do opisu biograficznego/autorskich podstron; dobrym krokiem będą też publikacje w redakcjach o dużym autorytecie,
  • aktualizuj regularnie content, pamiętaj też o aktualizacji daty publikacji (w ten sposób dajesz znak algorytmom, że treść nie jest przestarzała).
     

Techniczne aspekty pozycjonowania AI

Pamiętaj o kwestiach technicznych, czytelnym sposobie prezentacji treści i bezpieczeństwie strony. Zoptymalizuj szybkość ładowania i UX. AI częściej wybiera strony mobilne, lekkie, pozbawione agresywnych reklam i wyskakujących okienek. W kontekście optymalizacji AI korzysta chętniej ze źródeł, które mają prostą strukturę kodu (np. partego na HTML), warto więc unikać nadmiaru skomplikowanych rozwiązań (np. JavaScript). Sprawdź też, czy w kodzie witryny nie ma blokad utrudniających skanowanie jej zasobów przez AI. Możliwość indeksowania przez sztuczną inteligencję nie powinna być zablokowana w pliku robots.txt.

Podobnie jak w przypadku reputacji autorów, zadbaj o reputację całej strony – np. zdobywając linki z publikacji artykułów sponsorowanych.

Co dalej? Prompty, konwersacje i język naturalny

W miarę jak użytkownicy wyszukiwarek coraz szerzej wykorzystują zapytania konwersacyjne, klasycznie rozumiane używanie słów kluczowych traci na znaczeniu. Algorytmy coraz lepiej rozpoznają kontekst, powiązania między słowami. Frazy kluczowe nie muszą zatem być najważniejszą częścią całego procesu dopasowania odpowiedzi do pytania użytkownika. Słowa kluczowe nie będą skuteczne, bez uwzględnienia ich intencji i kontekstów. Dlatego też skuteczne SEO w najbliższej przyszłości będzie prawdopodobnie wymagać:

  • Projektowania contentu odpowiadającego na pytania w formie konwersacyjnej i – o ile możliwe – precyzyjnej.
  • Myślenia nie tylko o tym, co użytkownik wpisze w okno wyszukiwarki, ale także o tym, jak AI to zinterpretuje.
  • Monitoringu widoczności w AI – testów manualnych i z wykorzystaniem dedykowanych narzędzi, które coraz częściej pojawiają się na rynku.
     

Trzeba też pamiętać, że SGE (czyli wyszukiwanie generatywne, wyszukiwanie AI) dopiero się rozwija – algorytmy uczą się, które źródła linkować, a które tylko przetwarzać. Strategia widoczności w AI opiera się więc w dużej mierze na testowaniu i bieżącym dostosowywaniu działań do bardzo dynamicznych zmian.

Przypisy