Google Analitics 4 i BigQuery – co musisz wiedzieć?

Analityka internetowa

GA4 umożliwia bezpłatny eksport surowych danych do BigQuery – dotychczas dostępny tylko dla użytkowników płatnej wersji Analytics. Analitycy posiadający doświadczenie w zakresie relacyjnych baz danych i znający SQL (język zapytań bazodanowych) przywitali tę zmianę z entuzjazmem. Koniec z ograniczeniami interfejsu Analytics, koniec z próbkowaniem i agregowaniem danych. Nie zamierzam tego entuzjazmu studzić, ale w pewnej części tego, co widzimy, w GA4 nie będzie się dało odtworzyć z danych surowych. Co więcej, niektóre raporty będą wymagały tworzenia złożonych zapytań, bo w danych surowych nie wszystko jest dostępne na wyciągnięcie ręki.

Nie wszystko, co udostępnia GA4, da się uzyskać z danych surowych, ponieważ GA4 nie tylko przetwarza te dane, ale również wzbogaca je danymi własnymi (Google Signals). Te dane nie są i prawdopodobnie nigdy nie będą eksportowane do BigQuery, ze względu na ochronę prywatności użytkowników Google. 
Ponadto, w strukturze danych eksportowanych do BigQuery czyhają pułapki, w które wpadł już niejeden analityk, bo poza znajomością relacyjnych baz danych i języka zapytań SQL, konieczna jest dogłębna znajomość struktury danych GA4. Oto najważniejsze niespodzianki, które często bywają źródłem nieporozumień i istotnych przekłamań w raportach. 

POLECAMY

Źródła sesji

Pola traffic_source.source, traffic_source.medium i traffic_source.name, wbrew nazwom nie oznaczają źródeł ruchu (sesji), ale odnoszą się odpowiednio do źródła, medium i kampanii, z którego dany użytkownik odwiedził stronę po raz pierwszy (first user source). Odpowiad...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy