Dołącz do czytelników
Brak wyników

Analityka internetowa

7 grudnia 2020

NR 55 (Grudzień 2020)

15 pomysłów na posty w social mediach, które angażują

2232

Lajki nie opłacą rachunków, to prawda. Ale gdy przestaniemy wreszcie traktować liczbę reakcji na nasze posty jako cel sam w sobie, a zaczniemy widzieć w nich sposób na realizację strategii oraz dowód jakości komunikacji, jaką tworzymy, to przesławne „lajki, comenty i share’y” zyskają wreszcie właściwe znaczenie.

Trochę teorii

Tworzenie ciekawego i angażującego contentu to wyzwanie, z którym nie wszyscy dobrze sobie radzą. Oczywiście wiele zależy od produktu czy usługi, które przyjdzie nam promować w sieci – dużo łatwiej zbudować interesujący dla odbiorcy komunikat o kosmetykach niż o materiałach budowalnych. 
Większość z nas, gdy słyszy o „angażujących postach”, ma w głowie te najpopularniejsze, jak głosowania emocjami czy LOL content (co absolutnie nie jest żadnym błędem). Po prostu z takimi formatami spotykamy się najczęściej. Tymczasem zapewniam, że Facebook czy Instagram umożliwiają tworzenie dużo ciekawszych angażujących treści i to na wiele sposobów. 
Ja przedstawię Ci swoje ulubione (i sprawdzone) pomysły na wpisy, które pomogą ożywić każdy fanpage, niezależnie od branży.
Zanim jednak przejdziemy do konkretów, zwracam Twoją uwagę na pewne kwestie, których nie można pominąć, gdy chce się zbudować prawdziwie angażujący content:

  1. Punktem wyjścia dla tworzenia treści jest grupa docelowa. Poznaj swoich odbiorców, zastanów się, co jest dla nich ważne i ciekawe oraz jak możesz odpowiedzieć na ich potrzeby. 
  2. Twoim celem jest promocja brandu, ale treści najciekawsze dla odbiorcy mają zawsze markę w tle, a w centrum – historię samego czytelnika. 
  3. Baw się słowem i formatami wpisów. Platformy takie jak Facebook dają nam naprawdę mnóstwo możliwości. Do przetestowania masz wiele ciekawych form postów – od karuzeli, przez ankiety, aż po transmisje live. Korzystaj z nich i obserwuj, co najlepiej pobudza Twoich fanów do aktywności.
  4. Jednocześnie nie daj się złapać w pułapkę tworzenia wyłącznie wpisów mających zgromadzić jak najwięcej komentarzy, lajków, udostępnień. Społeczność, którą chcesz zbudować, powinna gromadzić się wokół marki i jej wartości, a nie być jedynie wynikiem tego, że 10 na 12 wpisów w miesiącu to GIF-y z kotkami (które osobiście uwielbiam…). Co z tego, że post zbierze 500 komentarzy i 1000 lajków, jeśli nikt w rezultacie nie kupi Twojego produktu?

Podstawy budowania angażujących treści:

  • zdefiniowana grupa docelowa,
  • historia odbiorcy w centrum komunikacji,
  • różnorodność stosowanych formatów,
  • umiar.


A teraz mięcho…

Nareszcie możemy przejść do tego, po co tu jesteś, czyli gotowych przepisów na angażujące wpisy. Dla uporządkowania wszystkiego zastosowałam podział na rodzaje postów, który mam nadzieję i Tobie wyda się intuicyjny oraz prosty:
 

  • angażowanie poprzez treści, 
  • angażowanie poprzez formaty, 
  • angażujący mix.


Jak angażować przy pomocy treści? Najczęściej poprzez dzielenie się wiedzą, recenzjami, rozwiązywanie problemów wspólne z odbiorcą. Może i żyjemy w czasach, w których wybitnie ciężko zmusić użytkownika do czytania (zamiast oglądania), ale poniższe przykłady postów przekonają Cię, że warto zadbać nie tylko o wizualną stronę naszej komunikacji, zwłaszcza w kontekście założonej strategii. 

Ciekawostki

Znakomitą okazją do wzbudzenia zaangażowania naszych fanów będzie podzielenie się z nimi ciekawostką, która bezpośrednio wiąże się z naszą branżą. Wpis może przybrać formę infografiki czy dłuższego tekstu (np. z ciekawostką historyczną). Najczęściej spotykamy się jednak z krótkimi formami, które są łatwe do zapamiętania. Prowadzisz fanpage o tematyce kulinarnej? Napisz, skąd w Polsce wzięły się pomidory, które są teraz u nas popularne niczym we Włoszech i stanowią podstawę wielu dań (rys. 1). 
 

Rys. 1. Ciekawostka. Źródło: Automapa


Cytaty, które inspirują

Kto z nas choć raz nie zapisał w komórce obrazka z „życiową mądrością”, niech pierwszy rzuci kamieniem. Kochamy cytaty, kochamy głębokie przemyślenia i bardzo często pozytywnie reagujemy na wpisy, które na takowych się koncentrują. Zapisanie posta to jedna z aktywności, które Facebook premiuje najbardziej. Jeśli zatem możesz, spróbuj tego formatu i przekonaj się, jak Twoi fani na niego zareagują. Kancelaria księgowa może cytować słynnych ekonomistów, prawnik – starożytnych myślicieli, a producent ekologicznej żywności z powodzeniem znajdzie coś ciekawego w publicznych wystąpieniach sportowców i gwiazd kina (rys. 2). 
 

Podpis


Tworzenie cyklów

To najlepsza forma wpisów, w których dzielisz się wiedzą. Polecam tworzenie cyklów zwłaszcza tym, którzy komunikują trudne usługi czy produkty. Cykl pozwala nie tylko przekazać podstawowe informacje o naszej ofercie, ale też może posłużyć do wyjaśnienia skomplikowanych terminów związanych z samą branżą (np. słownik terminologii IT). Z jednej strony pokażesz, że rozumiesz ewentualne rozterki odbiorcy, a drugiej – przyzwyczaisz go do zaglądania na Twój fanpage w poszukiwaniu kolejnych wpisów z jednej serii (rys. 3).
 


Komunikowanie społecznego zaangażowania

Każda marka ma swoje wartości, które komunikuje na różne sposoby. Niektórzy biorą udział w akcjach charytatywnych, inni aktywnie promują wegetarianizm lub szeroko pojętą ekologię, jeszcze inni z dumą podkreślają, że ich wyroby powstają od A do Z w Polsce. Jak wskazują badania zachowań konsumentów, coraz więcej osób chętnie płaci wyższą cenę za usługę lub produkty marek, które angażują się społecznie. Warto zatem pokazać, jakie wartości realizujemy. Tutaj jednak zaznaczam od razu: należy przygotować się na ogień w komentarzach, bo – jak wiadomo – gdzie dwóch Polaków, tam trzy opinie i doświadczenie nas uczy, że potrafimy pokłócić się o wszystko (rys. 4). 
 

Rys. 4. Zaangażowanie w sprawy społeczne.
Źródło: Krowarzywa


Bezpośrednie zapraszanie do dyskusji 

Brzmi naiwnie? Bo niby jak to, rzucimy hasło, że zapraszamy do dyskusji i to wystarczy? Może Cię zaskoczę, ale tak! Oczywiście nie róbmy tego codziennie. Natomiast poruszanie ważnych dla branży kwestii i zachęcanie do dyskusji to znakomita i skuteczna forma wzbudzenia aktywności wśród naszych odbiorców (rys. 5). 
Zaangażowanie budowane w oparciu o format posta? Voila! Kto z nas nie jest już znużony kilometrami takich samych nudnych kreacji, przewijanych codziennie w sieci? Przepis zazwyczaj ten sam – kilka słów, dużo emotek i obrazek. A tymczasem można inaczej, skuteczniej.
 

Rys. 5. Zaproszenie do dyskusji.
Źródło: InTheCage.pl


Zabawa formatami

Wspominałam już na początku, że większość postów ma identyczną formę, co na dłuższą metę nuży naszych odbiorców. Jak temu zaradzić? Stosując częściej wideo, niestandardowe rozmiary grafik (np. takie zajmujące cały ekran po tym, jak w nie klikniesz), a także GIF-y czy posty karuzelowe. Co powinno decydować o doborze formatu? Oczywiście cel. Jeśli chcesz zaprezentować kilka swoich produktów, zrób to za pomocą karuzeli. Nie tylko pokażesz różnorodność oferty, ale też łatwo i szybko odeślesz klienta na właściwą podstronę w swoim sklepie internetowym (rys. 6). 
 

Rys. 6. Zabawa formatem. Źródło: Golden Bow Solutions


Zachęcanie do wyboru

Klasyczne głosowanie emocjami czy forma ankiety (np. na grupach) to zawsze dob...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy