Z kokpitu widać lepiej, czyli Google Data Studio od A do Z – konfiguracja, łączenie danych, raporty

Analityka internetowa

Google Data Studio, czyli studio danych. Można w nim znaleźć analogię do kokpitu – chociażby tego, który znamy z samolotów. Widzimy w nim dużo wskaźników, przełączników, możliwości, ale przede wszystkim możemy spojrzeć na wiele rzeczy z góry. Takie właśnie jest Google Data Studio – daje wgląd w najważniejsze metryki i statystyki, dlatego jest tak chętnie wykorzystywane przede wszystkim do raportowania.

Czym jest Google Data Studio?

Najprościej mówiąc, jest to platforma, która służy do prezentacji danych. Całym zamysłem Data Studio jest możliwość połączenia danych z wielu źródeł. W marketingu online wspomniane rozwiązanie jest szeroko wykorzystywane przez specjalistów SEO, z którymi często mam kontakt.
Aktualnie do Data Studio jesteśmy w stanie podłączyć ok. 250 connectorów (programów pozwalających na zaciąganie danych z różnych miejsc). Do najpopularniejszych możemy zaliczyć oczywiście te od Google, czyli Google Analytics oraz Google Search Console. 
Na rynku istnieją również takie firmy, jak Super Metrics, które zajmują się tworzeniem connectorów z innych aplikacji. Wokół Google Data Studio zebrała się też dość pokaźna społeczność. Dzięki temu możemy tworzyć dashboardy samodzielnie i wymieniać się nimi z innymi użytkownikami usługi GDS. 
Jak widzisz, opcji jest sporo. No dobrze, ale jakie są główne korzyści płynące z korzystania z Google Data Studio? Moim zdaniem największą z nich jest możliwość automatyzacji, a co za tym idzie – duża oszczędność czasu.
Pozwól, że pokażę Ci to na przykładzie. Jeśli prowadzisz zespół SEO w agencji z 40 stałymi klientami, co miesiąc musisz przygotowywać raporty z podsumowaniem działań, czyli 40 różnych dokumentów. Załóżmy, że zawsze robi to ta sama osoba, a przygotowanie jednego raportu zajmuje jej około godziny. Łatwo jest zatem policzyć, że w ciągu miesiąca spędzi ona cały tydzień, pracując nad raportowaniem. A należy przyznać, że jest to dość żmudna i monotonna praca. 
 

POLEC...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy