Dołącz do czytelników
Brak wyników

Analityka internetowa

7 grudnia 2020

NR 55 (Grudzień 2020)

Z kokpitu widać lepiej, czyli Google Data Studio od A do Z – konfiguracja, łączenie danych, raporty

0 274

Google Data Studio, czyli studio danych. Można w nim znaleźć analogię do kokpitu – chociażby tego, który znamy z samolotów. Widzimy w nim dużo wskaźników, przełączników, możliwości, ale przede wszystkim możemy spojrzeć na wiele rzeczy z góry. Takie właśnie jest Google Data Studio – daje wgląd w najważniejsze metryki i statystyki, dlatego jest tak chętnie wykorzystywane przede wszystkim do raportowania.

Czym jest Google Data Studio?

Najprościej mówiąc, jest to platforma, która służy do prezentacji danych. Całym zamysłem Data Studio jest możliwość połączenia danych z wielu źródeł. W marketingu online wspomniane rozwiązanie jest szeroko wykorzystywane przez specjalistów SEO, z którymi często mam kontakt.
Aktualnie do Data Studio jesteśmy w stanie podłączyć ok. 250 connectorów (programów pozwalających na zaciąganie danych z różnych miejsc). Do najpopularniejszych możemy zaliczyć oczywiście te od Google, czyli Google Analytics oraz Google Search Console. 
Na rynku istnieją również takie firmy, jak Super Metrics, które zajmują się tworzeniem connectorów z innych aplikacji. Wokół Google Data Studio zebrała się też dość pokaźna społeczność. Dzięki temu możemy tworzyć dashboardy samodzielnie i wymieniać się nimi z innymi użytkownikami usługi GDS. 
Jak widzisz, opcji jest sporo. No dobrze, ale jakie są główne korzyści płynące z korzystania z Google Data Studio? Moim zdaniem największą z nich jest możliwość automatyzacji, a co za tym idzie – duża oszczędność czasu.
Pozwól, że pokażę Ci to na przykładzie. Jeśli prowadzisz zespół SEO w agencji z 40 stałymi klientami, co miesiąc musisz przygotowywać raporty z podsumowaniem działań, czyli 40 różnych dokumentów. Załóżmy, że zawsze robi to ta sama osoba, a przygotowanie jednego raportu zajmuje jej około godziny. Łatwo jest zatem policzyć, że w ciągu miesiąca spędzi ona cały tydzień, pracując nad raportowaniem. A należy przyznać, że jest to dość żmudna i monotonna praca. 
 

POLECAMY

Rys. 1. Przejdź przez samouczek, aby lepiej zrozumieć raporty GDS

 

Rys. 2. Ustaw nazwę źródła danych, aby usystematyzować Twóje źródła danych


Osób, do których obowiązków należy wykonywanie raportów, jest sporo. Według badania przeprowadzonego przez Senuto aż 66,5% specjalistów SEO zajmuje się raportowaniem swoich prac. Jeśli założymy, że godzina pracy profesjonalisty kosztuje agencję 50 zł, to w skali miesiąca wygeneruje to 2000 zł kosztów związanych z raportowaniem. W perspektywie roku liczba ta sięga 24 000 zł – to całkiem pokaźna suma, którą da się zaoszczędzić. 
Tutaj z pomocą przychodzi nam Google Data Studio, w którym przygotowanie raportu jest szybkie, proste i pozwala na pełną automatyzację.

Pracę z Data Studio możesz podzielić na 2 kroki:

  1. Przygotowanie szablonu raportu. Powinno to zająć nie więcej niż 2-3 godziny. Wliczam w to czas związany z podpięciem connectorów, które automatycznie zaciągną do Twojego dokumentu dane z różnych miejsc.
  2. Kopiowanie szablonu. Czas, jaki musisz poświęcić na skopiowanie szablonu, podstawienie do niego indywidualnych źródeł klienta oraz ich sprawdzenie, nie powinien przekroczyć 10 minut na jeden raport.

I gotowe! W ten sposób przygotujesz osobny raport dla każdego klienta, który możesz mu udostępnić przez przesłanie linka. Za pomocą dodatkowych ustawień masz też możliwość skonfigurowania funkcji automatycznego wysyłania raportów – będzie się to odbywało bez Twojej ingerencji. 

Przeliczając:

  • 3 godziny – czas przygotowania szablonu raportu,
  • 7 godzin – czas na podstawienie indywidualnych źródeł dla każdego klienta,
  • Łącznie daje to jednorazowo 10 godzin pracy.

W skali roku 480 godzin pracy ręcznej zamieniasz w 10 godzin poświęconych na przygotowanie automatycznych raportów. Opłaca się, prawda?

Jak skonfigurować Google Data Studio?

Skoro już widzisz, jakie korzyści niesie za sobą korzystanie z Google Data Studio, podpowiem Ci, w jaki sposób wykonać raport.
Przejdź na stronę https://datastudio.google.com/ i wybierz, czy chcesz samodzielnie stworzyć raport (kliknij w Pusty raport), czy wolisz skorzystać z gotowych szablonów. 
Szablony Google oferowane są pod różne usługi, takie jak: Search Console, Google Ads, YouTube czy Analytics. Google oferuje również samouczek do Google Data Studio w formie raportu. Aby z niego skorzystać, kliknij w Raport – samouczek (rys. 1).
Jeśli będzie to Twoja pierwsza konfiguracja raportu, zostaniesz poproszony o akceptację warunków korzystania z usługi oraz ustawienie preferencji dotyczących otrzymywania e-maili o tym, jak najlepiej wykorzystać możliwości Google Data Studio.
Po załatwieniu tych formalności możesz już przejść do tworzenia raportu – zrobisz to na dwa sposoby:

  • z poziomu dashboardu Google Data Studio – kliknij w Utwórz w lewym górnym rogu ekranu, wybierz źródło danych, a następnie jeden z ponad 250 connectorów,
  • z poziomu raportu – w takiej sytuacji wybierz z menu Dodaj dane, wskaż interesujące Cię źródło i zezwól na połączenie.

Ważne

Pamiętaj, aby na etapie konfiguracji nazywać swoje źródła danych. Stosując się do tej rady, unikniesz później bałaganu (rys. 2).


Na samym początku radzę Ci poeksperymentować na gotowych szablonach, które oferuje Google, żeby zapoznać się ze specyfiką korzystania z GDS. 

W raporcie możesz umieścić wiele różnych elementów, np.:

  • tabele,
  • podsumowania statystyk,
  • serie czasowe,
  • wykresy słupkowe, kołowe, liniowe czy punktowe,
  • mapy,
  • diagramy,
  • pola tekstowe.

Kiedy wybrany przez Ciebie element znajdzie się już na odpowiednim miejscu, zajmij się dostosowaniem danych oraz ich wyglądu. Służy do tego sekcja umieszczona po prawej stronie ekranu (rys. 3).
Korzystając z podsumowania statystyk, możesz wybrać np. wyświetlenia z Google Search Console (źródło danych – GSC, a w polu Dane – Impressions). Jeśli chcesz porównać te informacje z innym okresem, w polu Zakres dat porównania wybierz standardowe opcje lub stwórz indywidualną regułę.
 

Rys. 3. Ustaw rodziaj rodzaj wyświetlanych danych oraz wygląd elementów


Skoro już wspomniałem o indywidualnych regułach, to Google Data Studio umożliwia tworzenie własnych pól, takich jak Wymiar i Dane. Dzięki temu możesz utworzyć swoje pole za pomocą wyrażeń regularnych lub funkcji (rys. 4). 
 

Rys. 4. W GDS możesz tworzyć własne pola za pomocą wyrażeń regularnych i funkcji

 

  1. Wybierz Wymiar lub Dane.
  2. Kliknij w Utwórz pole.
  3. W nowym oknie wpisz wyrażenie lub funkcję.

Teraz, kiedy już wiesz, jak utworzyć źródło danych, edytować wymiary i dane, czas na dodawanie własnych elementów do raportu. Niewątpliwą zaletą GDS jest możliwość łączenia danych z wielu źródeł w jednym miejscu.
Do tej pory posługiwałem się przykładem z Google Search Console. Gdybym chciał dodać do tego raportu dane z Google Analytics lub z innego connectora, nie ma z tym żadnego problemu. Wystarczy wybrać odpowiednie elementy.

Jak samodzielnie stworzyć raport?

Jeśli chcesz stworzyć raport od zera, w dashboardzie wybierz Pusty raport. Uwaga – możesz też edytować dostępne szablony, dodając do nich dodatkowe obiekty. Kliknij w Dodaj wykres, a następnie wybierz, jaki element chcesz umieścić w swoim raporcie.
Załóżmy, że masz zamiar dodać krótkie podsumowanie z Google Analytics, które pokaże liczby sesji oraz użytkowników z organicznych wyników wyszukiwania, a także ruch na stronie.

Podsumowanie sesji i użytkowników z organicznych wyników wyszukiwania

  1. Podczas dodawania wykresu wybierz Podsumowanie statystyk.
  2. Źródło danych ustaw na Google Analytics.
  3. W polu Dane:
    a. dla sesji wybierz pole źródłowe Sesje,
    b. dla użytkowników wybierz pole źródłowe Użytkownicy.
  4. Aby pokazać tylko dane z organicznych wyników wyszukiwania, utwórz filtr. 
    a. wybierz Dodaj filtr w sekcji Filtr,
    b. wybierz Utwórz filtr,
    c. utwórz regułę – Zawiera – Źródło/Medium – Zawiera – google/organic (rys. 5).
     
Rys. 5. Utwórzy własny filtr, aby przedstawić najważniejsze dane


Wykres ruchu na stronie

  1. Podczas dodawania wykresu wybierz Wykres z serią czasową.
  2. Źródło danych ustaw na Go...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy