Sztuczna inteligencja w e-commerce

Temat numeru

Jak sztuczna inteligencja może wspierać e-commerce? Warto przyjrzeć się temu bardzo szeroko, ponieważ kryje się w niej wiele nieoczywistych na pierwszy rzut oka zastosowań. Trzeba przy tym również mieć świadomość tego, jak istotne jest kontrolowanie systemów sztucznej inteligencji (AI) – to omówię na końcu.

Główne obszary zastosowań AI to:

POLECAMY

  1. badania rynku i opinii klientów;
  2. prognozowanie popytu i zarządzanie zapasami;
  3. optymalizacja strategii cenowej;
  4. wspomaganie tworzenia sklepów i treści;
  5. personalizacja ofert;
  6. automatyzacja obsługi klienta;
  7. przeciwdziałanie oszustwom.
     

W każdym z tych obszarów można wykorzystywać sztuczną inteligencję zarówno poprzez narzędzia ogólne, takie jak ChatGPT (https://chat.openai.com
czy Microsoft Bing (https://www.bing.com/), jak i bardziej specjalistyczne, które często są „nakładkami” – narzędziami programistycznymi wykorzystującymi połączenie z Chat GPT poprzez wtyczki API. 
Wspomniany z kolei Microsoft Bing jest o tyle interesującym rozwiązaniem, że Microsoft zainwestował w firmę OpenAI, która stworzyła m.in. ChatGPT oraz ubiegłoroczny hit Dall-E – narzędzie generujące grafiki. W efekcie wyszukiwarka Bing została wzbogacona o moduł sztucznej inteligencji i czat, dzięki któremu można bezpłatnie korzystać z generatywnych funkcji AI, wykorzystujących również najnowsze informacje z internetu. Przy okazji możemy dodawać sobie punkty Microsoft Rewards, które następnie można używać do szybszego generowania obrazów w module Bing Image Creator (https://www.bing.com/create), wykorzystującym silnik Dall-E, o którym głośno było jeszcze w ubiegłym roku. Nie musimy w ten sposób płacić za użytkowanie tego silnika realnymi, własnymi pieniędzmi – jeśli chcemy uzupełnić sobie punkty Microsoft Rewards, wystarczy korzystać z wyszukiwarki Bing lub wykonywać premiowane tymi punktami czynności wymienione na stronie (https://rewards.bing.com/).
Lista narzędzi AI zmienia się z miesiąca na miesiąc. Pojawiają się nowe, zmieniają się dotychczasowe. Jedną ze skarbnic tych rozwiązań jest serwis AICyclopedia – https://www.aicyclopedia.com/ – 
który jeszcze trzy miesiące temu gromadził blisko 1300 narzędzi AI, a obecnie zawiera już ponad 3000 narzędzi, promptów (komend, które wywołują tworzenie treści przez sztuczną inteligencję) oraz podcastów. Tych źródeł wie...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy