Sztuczki psychologiczne w reklamie a prawo

Temat numeru

Psychologia reklamy to rozbudowane zagadnienie i – czy to się nam podoba, czy nie – w wielu przypadkach sprowadzana będzie do pewnego rodzaju sztuczek na granicy manipulacji czy po prostu nią będących. Niektóre z nich mogą być uznane za niemoralne czy nieetyczne – ale w tym tekście skupię się na takich, które mogą po prostu powodować konsekwencje prawne.

Opierać się będę na prawdziwych przykładach, czasem może je anonimizując, oraz na ustawach, które zawierają w swoich nazwach „nieuczciwość” – chodzi o ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz ustawę o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Często zawierają one przepisy sformułowane dość ogólnie – celowo, aby w razie potrzeby obejmowały jak najliczniejszy katalog zdarzeń. 

POLECAMY

Ustawy

Z tego wynika konieczność formułowania mało stanowczych osądów – np., że dana sytuacja „może” podpadać pod określony przepis. Ale nie musi. W kontekście rynku te ustawy to zbiór „świata idealnego” – gdyby faktycznie były przestrzegane, to żylibyśmy właśnie w takim. Ale nie są – co zaraz zobaczysz na przykładach.
Jeszcze tylko sprecyzuję, czym obie ustawy różnią się między sobą – choć omawiane będą razem, bo obie „wtrącają się” w reklamę. Istotą jest to, kogo chronią – np. odnośnie do reklamy, bo to na niej się skupiamy. To wynika nieco z ich nazw...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy