Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

10 maja 2022

NR 63 (Kwiecień 2022)

Snackable content, czyli jak tworzyć lekkie i angażujące treści do mediów społecznościowych?

0 175

Social media cechuje pewien paradoks: chociaż ich użytkownicy spędzają w nich wiele godzin, to statystycznie mało kto chce poświęcać czas na konsumpcję długich i rozbudowanych tekstów lub filmów. Zamiast tego internauci wolą zobaczyć więcej postów, ale krótkich. Czy da się połączyć wodę z ogniem, czyli wartościową treść, ale w krótkiej formie? Jak najbardziej! Ma to nawet swoją nazwę: snackable content, czyli – gdyby pokusić się o tłumaczenie – smakowite treści.

Czym są snackable content?

Ideą snackable content jest właśnie podanie wysokojakościowej treści, ale w krótkiej, atrakcyjnej i przystępnej formie, która zachęca do zaangażowania się (kliknięcie reakcji, skomentowanie lub udostępnienie posta i inne). 
Długie, wyczerpujące posty czy ciągnące się przez kilka slajdów ściany tekstu bynajmniej nie zachęcają do ich czytania. Wymagają także dużo czasu i skupienia – zbyt dużo jak na to, kiedy i w jaki sposób są konsumowane. Wystarczy wyobrazić sobie przeglądanie smartfona w komunikacji miejskiej, stojąc w kolejce czy w czasie przerwy; czy w takiej sytuacji zaproponowalibyśmy komuś trudne analizy, ciężkie gatunkowo tematy czy agresywne debaty? Zazwyczaj nikt nie ma wtedy na takie treści ani czasu, ani ochoty, dlatego muszą one być przyjemne i możliwe do skonsumowania maksymalnie w kilka minut, a najczęściej w kilkanaście sekund. Taka forma znacznie zwiększa szanse na to, że użytkownik zatrzyma się na dłużej właśnie przy naszych treściach. Ponadto ten trend wpisuje się w to, w jaki sposób konsumują treści przedstawiciele millenialsów i pokolenia Z – wolą oni krótkie, lapidarne wiadomości, najlepiej w połączeniu z wideo lub inną formą ruchomego obrazu (gify czy animacje).

POLECAMY

Kto powinien publikować treści snackable content?

Oczywiście „to zależy” – np. od tego, czy Twoi odbiorcy oczekują takich treści. Jeśli prowadzisz bloga na trudne tematy, a odbiorcy cenią Cię za szczegółowość, nietuzinkowe spojrzenie na dany temat czy rozbudowany język, to snackable content może nie być najtrafniejszym wyborem.
Z drugiej jednak strony, tego typu treści mogą być elementem strategii, np. kierować z social mediów do bardziej rozbudowanych tekstów czy filmów w innym miejscu internetu. Można w ten sposób zbudować swoją obecność w social mediach, wykorzystując fakt, że treści konsumuje się tam w lekki, szybki sposób, i zdobywać nowych odbiorców, nie tracąc dotychczasowych i nie zmieniając swojego wizerunku.

Przykłady treści snackable content

Zauważ, że przeczytanie lub obejrzenie przedstawionych tutaj przykładów treści trwa zazwyczaj od kilkunastu sekund do maksymalnie kilku minut; to czas wynikający bezpośrednio z tego, jak treści w internecie są konsumowane przez millenialsów i pokolenie Z. I to właśnie do tego sposobu konsumpcji dopasowuje się treści i ich formaty. Zazwyczaj przekazują one jedną myśl, nieskomplikowany komunikat, są lapidarne i szybko prowadzą do puenty.

Stories i reels na Instagramie i Facebooku

Czas trwania: stories – 15 s, reels – 60 s. Można oczywiście połączyć kilka stories, nadal jednak będzie to ok. kilkadziesiąt sekund (rys. 1).
 

Rys. 1. Przykład IGS (Instagram Stories) agencji Tears of Joy


YouTube Shorts

To odpowiednik stories w serwisie YouTube – krótkie filmiki YT Shorts trwają maksymalnie do 60 s.

Filmy na LinkedIn

Na tym serwisie można publikować najdłuższe treści typu snackable, bo film załadowany z komputera może trwać aż 15 min, a z aplikacji mobilnej – 10 min. Jest to jednak zrozumiałe ze względu na kontekst serwisu, z założenia bardziej formalny i merytoryczny niż pozostałe social media.

Filmy na TikToku

TikTok to portal, którego DNA to właśnie publikowanie krótkich, lekkich gatunkowo filmików (początkowo maksymalnie do 1 min, dziś już do 3 min). Oczywiście znajdziemy tu także filmiki edukacyjne lub poruszające nieco bardziej poważne tematy, ale nawet i one są utrzymane w lekkiej, czasem nieco humorystycznej konwencji (rys. 2).
 

Rys. 2. Screen z TikToka marki odzieżowej Cropp



Karuzele na Instagramie

Karuzela na Instagramie (rys. 3), oficjalnie nazywana albumem zdjęć, to nic innego, jak rozszerzenie posta o kilka slajdów (maksymalnie 10). Dzięki temu można przedstawić krótkie zagadnienie nieco szerzej niż w kilku zdaniach (podzielić treść na kilka slajdów), ale nadal krócej, niż np. w artykule. 
 

Rys. 3. Karuzela na Instagramie – przykład agencji Tears of Joy



Infografiki

Infografiki to sztandarowy przykład snackable content, który można wykorzystać zarówno w social mediach, jak i poza nimi: są tu ciekawe dla odbiorcy treści (często o charakterze edukacyjnym), podane w lekki, łatwy i szybki sposób.

Filmy Q&A

Filmy Q&A (Questions & Answers, czyli pytania i odpowiedzi) mogą być wprawdzie długie, ale to nadal zbiór krótkich treści – pojedynczych, niepowiązanych ze sobą pytań i odpowiedzi na nie. Można więc zarówno obejrzeć całość, jak i kilka pytań i odpowiedzi, nie tracąc kontekstu.

Krótkie podcasty na Spotify lub Apple music

Choć długie podcasty (trwające godzinę i dłużej) cieszą się popularnością, to powstaje także dużo podcastów trwających poniżej 20 min. Zazwyczaj są to treści edukacyjne, ciekawostki, ale także omówienie codziennych lub tygodniowych newsów prasowych.

Jak stworzyć snackable content? Kilka wskazówek

Niezależnie od wybranej platformy i rodzaju treści, tworzenie smakowitego contentu powinno opierać się na kilku uniwersalnych zasadach. 
 

Pamiętaj

Po pierwsze, treści powinny poruszać dany temat dość ogólnie – nie ma tu czasu na szczegóły, nikt też nie oczekuje ich od Ciebie. 
Po drugie – pamiętaj o tym, aby materiał miał wyraźnie zaznaczony wstęp, rozwinięcie i zakończenie, np. podsumowanie lub puentę; odbiorca powinien mieć poczucie, że doszedł do końca materiału. 
I po trzecie – niech przyświeca Ci główne założenie snackable content, czyli to, że tego typu treści powinny być lekkie, łatwe w odbiorze i humorystyczne.


Treść

Snackable content to przede wszystkim taki rodzaj treści, który zainteresuje Twoją grupę docelową – jednak tym, co charakteryzuje snackable content, jest możliwość przyswojenia jak największej liczby informacji w jak najkrótszym czasie i w jak najbardziej przystępnej formie. Jeśli Twój kanał lub profil ma charakter edukacyjny, to krótkie treści też powinny edukować – ale raczej nie powinny być to głębokie analizy, tylko ciekawostki; to samo tyczy się innych rodzajów treści niż edukacyjne.

Forma

Również forma powinna być lekka i łatwa w odbiorze. Nie może być to więc ściana tekstu, bogata w dużą ilość treści infografika czy zbyt dynamiczny filmik, wymagający intensywnego skupienia. Zwróć uwagę także na długość – nie bez powodu maksymalny czas trwania jednej relacji na Instagramie to 
15 s, a średnia długość filmu na TikToku to ok. 2 min.
Bardzo ważne w formie jest także to, aby była atrakcyjna wizualnie i spójna z kolorystyką marki, tak aby odbiorca już w pierwszej sekundzie widział, kto jest autorem treści. Poza tym lubimy oglądać ładne filmy i grafiki, tak po prostu – dlatego warto to wykorzystać, aby przyciągnąć do siebie odbiorców.

Język
Także używane sło...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy