Roas is a King, but Profit is a Queen

Temat numeru Strategia

Przez długie lata właściciele e-commerce mogli rozwijać swój biznes podobnie do procesu rozwoju start-upu na wczesnym etapie. Liczył się wzrost i jego tempo. Rentowność nie zawsze była najważniejsza. To działało w dobie małej konkurencji oraz szybko rosnącego rynku, jeśli chodzi o jego wartość oraz szerokość. Przynosiło to również efekty, dlatego że pieniądz był tani, marża wysoka, a klient nie był aż tak wymagający.

Dziś jest inaczej, dlatego też osoby odpowiedzialne za zrównoważony rozwój i wzrost e-commerce mają trudniejsze zadanie do wykonania. W kontekście e-commerce pieniądz zwiększył swoją wartość, konkurencja jest znacznie większa i nie rzadko dysponuje kapitałem zza granicy. Co więcej, klient jest dużo bardziej wymagający, rosną koszty, a marże maleją z roku na rok. 

POLECAMY

Rys. 1. Grafika wygenerowana przez Dall-e

Tylko 2% marketerów korzysta z wiedzy o marży na produkcie 

To nie oznacza nic innego, jak to, że 98% rynku tego nie robi. Dodatkowo, jak wynika z tego samego raportu:

Z autopsji wiem, jak rzadko właściciel wiedzący o marży dba o transfer tej informacji do osoby odpowiedzialnej za strategię oraz operacje związane priorytetami sprzedażowymi. Najczęściej jedna strona nie pyta, druga nie mówi. Nawet jeśli pojawia się pytanie, to odpowiedź albo jest odmowna, albo lakoniczna i niekompletna. Prowadzi to do patologii polegającej na optymalizacji z „przymrużonymi oczami” bez pełni obrazu i kluczowej informacji stanowiącej odpowiedź na pytanie, ile zarobiliśmy na sprzedaży tego produktu, marki, kategorii w zeszłym miesiącu. 
Kolejny wniosek polega na tym, że większość marketerów nie podejmuje próby nakarmienia sztucznej inteligencji (AI) systemu reklamowego innymi niż podstawowe i wymagane dane. Przez podstawowe dane rozumiane są informacje podane w standardzie pliku produktowego, jaki przyjmuje Google Merchant Center. To duży błąd, ponieważ w taki sposób po pi...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy