Współczesna analityka internetowa opiera się na systemach zbierających dane o zachowaniu użytkowników witryn za pomocą tagów śledzących. Są to fragmenty kodu java script umieszczone na stronie, które uruchamiają się podczas jej wczytywania, ale także w wyniku interakcji użytkownika z jej treścią, np. przewijania, naciśnięcia przycisku, pobrania pliku itp. Tak działa Google Analytics, jak również większość alternatywnych systemów analitycznych. Wspomniane kody realizują dwie funkcje, bez których analityka, jaką znamy, nie mogłaby istnieć.
Pierwsza z nich to zebranie danych o wizytach. Informacja o tym, która podstrona witryny została odwiedzona, łączona jest z dostępnymi danymi na temat odwiedzającego ją użytkownika – jego lokalizacją i danymi urządzenia, z którego korzysta: modelem komputera lub telefonu, systemem operacyjnym, wersją przeglądarki, rozdzielczością ekranu. Dodatkowo zbieramy informacje o źródle wizyty – o ile przeglądarka przesłała te dane poprzez HTTP referrer lub jeśli adres strony został opatrzony parametrami UTM pozwalającymi na identyfikację źródła. Dzięki temu wiemy, czy dana wizyta pochodzi z wyszukiwarki, mediów społecznościowych, z reklamy czy z innej formy promocji.
Druga funkcja to łączenie ze...
- 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ... i wiele więcej!