Dołącz do czytelników
Brak wyników

Prześwietlenie panelu Google AdWords – 10 elementów do optymalizacji kampanii krok po kroku

Artykuł | 24 marca 2019 | NR 33
212

A

dWords to system aukcyjny, wygrywa lepsza reklama pod kątem stawki oraz wyniku jakości. Analizując opcje, które omawiam w artykule, zrozumiesz jeszcze, że tak naprawdę wygrywa ten, kto zna wszystkie opcje systemu i umie je odpowiednio wykorzystać.

Wyszukiwane hasła

Ten raport znajdziesz w zakładce Kampanie > Słowa kluczowe. Jest niesamowicie ważny, bo pokazuje, na jakie faktycznie hasła pojawiały się Twoje reklamy. Jeśli śledzisz na bieżąco blog Google AdWords, to wiesz, że obecnie nawet dopasowanie ścisłe jest dalekie od bycia reklamą na konkretne słowo. Obejmuje bliskie odmiany, nie zawsze dobre dla nas. Jednym z przykładów było dopasowanie słowa kluczowego „noclegi Wrocław” do wyszukiwanego hasła „noclegownia Wrocław”, co pokazuje słabe działanie dopasowań w kontekście reklamy ekskluzywnego hotelu. Zaglądaj tu często, dodając nowe słowa do kampanii i wykluczając te negatywne.

Wymiary

Dostosowania stawek przez pryzmat harmonogramu reklam czy lokalizacji potrafią znacznie zmienić wyniki kampanii. Skąd jednak brać dane na temat tego, kiedy sprzedaż jest najlepsza? Odpowiedź to pełna raportów zakładka Wymiary. Tu znajdziesz analizy przez pryzmat czasu, odległości czy geografii.

Nie wyobrażam sobie zaawansowanej optymalizacji bez korzystania z tej zakładki.

Odbiorcy > Demografia (kampania na sieć wyszukiwania)

Ta funkcja istnieje w AdWords już jakiś czas, pozwala reklamować się na konkretne słowa, ale tylko wśród danej grupy docelowej (wiek, płeć). Alternatywnie możemy dostosować stawki tak, aby osiągnąć wyższe pozycje reklamy i mieć większy zasięg wśród danej grupy odbiorców. Warto zauważyć, że istnieją takie słowa, które zmieniają kontekst w zależności od wieku wpisującego. „Stomatologia Kraków” to dla niektórych studia, ale osoby z przedziału wiekowego 35–44 raczej szukają w ten sposób już dentysty.

Odbiorcy > Remarketing (kampania na sieć wyszukiwania).

W tej samej zakładce co demografia znajdziesz Remarketing. Za pomocą tej opcji możesz dostosować stawki do list remarketingowych RLSA. Mechanizm jest prosty – tworzysz listy remarketingowe, ustawiając kierowanie tylko stawką:

  • Użytkownicy, którzy byli na stronie.
  • Użytkownicy, którzy dodali coś do koszyka, a nie kupili.
  • Użytkownicy, którzy dokonali zakupu.

Teraz w swoich kampaniach podnosisz stawki dla tych list. Dzięki temu, jeśli ktoś był już na stronie i wpisze słowo z kampanii lub jego odmianę ponownie, ma szansę wrócić na stronę i dokończyć konwersje.

Rys. 1. Analiza słów w zależności od wieku użytkownika

 

Minicase

Opisana strategia pozwala bardzo dobrze dokończyć ścieżki zakupowe. Podnosząc stawki tak, aby wyświetlać się jak najwyżej, zapewniamy możliwość powrotu do naszej strony. Mamy też możliwość tworzenia zupełnie osobnych kampanii kierowanych wyłącznie na listy RLSA. W tym podejściu możemy wydzielić osobny budżet i wyświetlać się – mimo tego, że główna kampania ma budżet ograniczony.

Efekty łatwo zaobserwować, współczynniki konwersji dla kampanii RSLA użytkowników porzucający koszyk będą zdecydowanie wyższe niż podstawowej kampanii.

Rys. 2. Przykładowe wyniki kampanii

 

Segmenty

Przeglądając raporty, przetestuj segmenty – znajdują się zaraz koło ustawień Filtrów i Kolumn. Pozwalają świetnie sprawdzać wyniki kampanii, reklam czy słów kluczowych w rozbiciu na podzbiory danych. Zastanawiasz się, czy warto reklamować się u partnerów wyszukiwania? Segment pokaże Ci dokładne wyniki. Podobnie rozbijesz dane na segment mobilny, czy przeanalizujesz, jaka część reklamy przyniosła kliknięcia.

Możliwości

To zakładka, w której znajdziesz podpowiedzi ulepszania kampanii prosto od Google. Propozycje nowych słów kluczowych, zmiany stawek czy generalnie rozwiązywania problemów z kampanią są tu na wyciągnięcie ręki. Nowi adepci AdWords poznają tu również nieznane sobie wcześniej funkcje. Warto
ją regularnie odwiedzać!

Rozszerzenia reklam

Jeśli nie korzystasz z rozszerzeń, tracisz pieniądze. Rozszerzenia reklam ulepszają je, dopełniają możliwości odpowiedzi na intencje wyszukiwania i powiększają reklamę wizualnie. Są stałym elementem wzoru na Ranking reklamy, co oznacza, że ich wpływ brany jest pod uwagę przy obliczaniu na jakiej pozycji pojawi się Twoja reklama. Ta funkcja jest tak ważna, że obecnie Google część pracy może wykonać za nas, stosując automatycznie generowane rozszerzenia. Zasada jest prosta – stosuj wszelkie rozszerzenia, jakie mają sens, a jeśli Twoi odbiorcy są mobilni lub reklamujesz firmę lokalną, to koniecznie uruchom rozszerzenia lokalizacji. Potrafią diametralnie zmienić wynik kampanii kierowanej lokalnie oraz mają duże wskaźniki interakcji na smartfonach. Kliknięcie w rozszerzenie kosztuje tyle samo co kliknięcie w reklamę, stąd rozszerzenia aplikacji to doskonały sposób na pozyskanie dodatkowych instalacji w niskim koszcie, przy okazji kampanii w sieci wyszukiwania.

Rozszerzenia reklam działają też w Sieci reklamowej Google, sprawdź tam rozszerzenie lokalizacji, a rozszerzenie połączeń w kontekście reklamy w Gmail.

Rys. 3. Najbardziej niedoceniane raporty kryją się...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy