Hackowanie i optymalizacja działań organicznych na Facebooku

Media społecznościowe

Facebook jako największy portal społecznościowy na świecie stał się jednocześnie olbrzymim hubem informacyjnym. Jego popularność zachęciła przedstawicieli niemalże każdej branży do założenia komercyjnej strony dla swojej działalności, zwłaszcza że do pewnego momentu wydawać by się mogło, że „to nic nie kosztuje”. Z czasem okazało się jednak, że zasięgi organiczne (bezpłatne) regularnie spadają i obecnie wynoszą od kilku do kilkunastu procent ogólnej liczby fanów. Co można zrobić, żeby zwiększyć swoje zasięgi? Zapraszam do lektury.

Algorytm News Feedu

Facebook ma prawdopodobnie najbardziej rozwinięty algorytm sortujący treści spośród wszystkich serwisów społecznościowych. Wielokrotnie spotkałeś się zapewne z pojęciem „Edge Ranku” oraz czytałeś o jego składowych, które wpływają na zasięg publikowanych treści. Warto zaznaczyć w tym miejscu, że Edge Rank przestał być wykorzystywany przez Facebooka w 2011 r. i zastąpiony został „Algorytmem News Feedu”, który już w 2013 r. brał pod uwagę ponad 100 000 różnych czynników, kiedy decydował o tym, które treści wyświetlić w feedzie odpowiednim użytkownikom. Facebook stosuje machine learning, a więc sztuczną inteligencję, która „uczy się” preferencji użytkowników i indywidualnie dopasowuje dla każdego z nich odpowiednie materiały.

POLECAMY

Powyższe uwagi to jednak temat na oddzielny artykuł. W tym momencie musisz natomiast wiedzieć, że algorytm cały czas się zmienia i jest uzupełniany o nowe składowe. Największym wyzwaniem dla dzisiejszych marketerów jest śledzenie tych zmian, zrozumienie ich i ciągłe dostosowywanie strategii komunikacji do aktualnych realiów i trendów. To z kolei powinno przełożyć się na zwiększanie zasięgów organicznych.

Punkt wyjścia – zrozumienie odbiorców

Tytuł artykułu mówi o hackowaniu algorytmu i zwiększaniu zasięgów organicznych. Jak to się ma Twojej grupy docelowej? Jak wspomniałem, Facebook dostosowuje treści do poszczególnych użytkowników. Musisz bardzo dobrze znać swoją grupę docelową, ich preferencje (chociażby co do formatów treści), zainteresowania, godziny aktywności, zachowania w sieci itp. To pierwszy krok w stronę optymalizacji. Zapewne zauważysz, że niektóre ze wskazówek zawartych w tym artykule zadziałają tylko wtedy, kiedy odpowiednio poznasz swoich odbiorców lub przeprowadzisz stosowne testy. Gdzie szukać informacji o odbiorcach? Na przykład w Statystykach grup odbiorców (Audience Insights) oraz w statystykach Twojej strony. Konkretne...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy