Podstawy portfolio biddingu

Temat numeru Reklama internetowa

Celem kampanii efektywnościowych jest zazwyczaj osiągnięcie, jak największej liczby konwersji przy zachowaniu satysfakcjonującego kosztu konwersji (CPA). Niektórzy reklamodawcy, których budżet reklamowy nie jest elastyczny, będą starali się uzyskać jak najwięcej konwersji w ramach określonego budżetu, czyli wydania określonej sumy pieniędzy z jak najniższym CPA.

Optymalizacja

Realizacji celu założonego przez reklamodawcę ma służyć optymalizacja kampanii. Klasyczne podejście do optymalizacji polega na przenoszeniu budżetów z kanałów, których wyniki nie są satysfakcjonujące (tj. koszt konwersji przekracza dopuszczalne CPA) i zwiększaniu inwestycji w bardziej rentowne źródła ruchu.

POLECAMY

 

Takie podejście generalnie jest uzasadnione. Jest oczywiste, że nie ma sensu wydawać pieniędzy na kampanie, które nie przynoszą żadnych efektów, i należy skupić się na tych, które przynoszą zyski.

Okazuje się jednak, że przy optymalizacji źródeł ruchu przynoszących konwersje ocena ich opłacalności oparta na prostym porównaniu CPA w tych źródłach może doprowadzić do błędnych decyzji. Lepsze wyniki może często przynieść zwiększanie wydatków w kanałach o gorszym CPA, przy jednoczesnym ograniczaniu tych najbardziej rentownych.

Przykład takiej sytuacji ilustruje tab. 1. Reklamodawca postanowił ograniczyć wydatki w kanale z najwyższym CPA (social media) i zwiększyć inwestycje w SEM, którego rentowność była znacznie lepsza. Doprowadziło to do spadku łącznej liczby konwersji bez zmiany łącznego CPA. Poprawę wyników przyniosło działanie odwrotne, czyli podniesienie stawek w najdroższym kanale, a obniżenie w tym, w który CPA było niższe.

Takie zachowanie kampanii wydaje się z pozoru sprzeczne z intuicją.

Kos

...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy