DSA, czyli nowe rozdanie w unijnym internecie
Już za chwilę, bo 17 lutego 2024 r., w całej Unii Europejskiej zacznie obowiązywać nowa regulacja, którą spokojnie możemy ustawić w jednym szeregu z RODO oraz wspomnianym już na wstępie Omnibusem. Tym razem magiczny skrót brzmi „DSA”, a kryją się za nim słowa „Digital Services Act” (w Polsce będzie się go zamiennie nazywało „aktem o usługach cyfrowych”). Celem nowych przepisów jest m.in. punktowe rozwiązanie kilku kluczowych problemów współczesnej rzeczywistości online. Nowe zakazy oraz nakazy sprawią, że niejeden e-commerce manager stanie przed wyzwaniem wdrożenia nowych procesów albo zmiany w dotychczasowych. Co zatem czeka branżę internetową?
Po pierwsze, zakaz stosowania dark patterns przez platformy internetowe. Wyraźnie zabronione będzie tworzenie i stosowanie interfejsów w taki sposób, który wprowadza użytkowników w błąd, manipuluje ich zachowaniem lub inaczej w istotny sposób zakłóca lub ogranicza ich zdolność do podejmowania wolnych i świadomych decyzji. Interfejsy serwisów online, w tym zwłaszcza platform zakupowych, będą musiały zostać gruntownie zweryfikowane pod kątem tego, czy nie są w nich stosowane wspomniane dark patterns. Przykładów takich metod budowania interfejsów oraz ścieżek użytkownika jest wiele, a Komisja Europejska ma określić oficjalną listę zakazanych praktyk.
Po drugie, platformy zakupowe dla konsumentów będą musiały stosować mechanizm know your business customer, czyli zbierać i weryfikować informacje o firmach oferujących swoje produkty lub usługi na platformie (w tym m.in. dane kontaktowe, kopię dokumentu tożsamości, dane rachunku płatniczego, numer z rejestru...
- 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ... i wiele więcej!