Pięć kwestii prawnych na rok 2024, o których musi wiedzieć każdy e-commerce manager

Temat numeru

Branżą dopiero co wstrząsnęła seria zmian prawnych wynikających z wdrożenia w Polsce dyrektywy Omnibus. Okrętem flagowym tej dyrektywy jest obowiązek prezentowania klientom najniższej ceny produktu z 30 dni przed obniżką. Kiedy czytasz te słowa, jesteś już po pierwszym Black Friday w postomnibusowej rzeczywistości i sam wiesz najlepiej, że zapewnienie zgodności z tymi wymaganiami to nie lada wyzwanie. Z prawem jest jednak jak z jazdą na rowerze i nie chodzi tu o to, że tego się nie zapomina. Chodzi o coś innego – o to, że jeśli się zatrzymujesz, to tracisz równowagę. Dlatego pora znowu skierować myśl do przodu – na to, co przyniesie rok 2024. Pokażemy Ci pięć kwestii prawnych, które istotnie wpłyną na branżę w kolejnym roku.

DSA, czyli nowe rozdanie w unijnym internecie

Już za chwilę, bo 17 lutego 2024 r., w całej Unii Europejskiej zacznie obowiązywać nowa regulacja, którą spokojnie możemy ustawić w jednym szeregu z RODO oraz wspomnianym już na wstępie Omnibusem. Tym razem magiczny skrót brzmi „DSA”, a kryją się za nim słowa „Digital Services Act” (w Polsce będzie się go zamiennie nazywało „aktem o usługach cyfrowych”). Celem nowych przepisów jest m.in. punktowe rozwiązanie kilku kluczowych problemów współczesnej rzeczywistości online. Nowe zakazy oraz nakazy sprawią, że niejeden e-commerce manager stanie przed wyzwaniem wdrożenia nowych procesów albo zmiany w dotychczasowych. Co zatem czeka branżę internetową?
Po pierwsze, zakaz stosowania dark patterns przez platformy internetowe. Wyraźnie zabronione będzie tworzenie i stosowanie interfejsów w taki sposób, który wprowadza użytkowników w błąd, manipuluje ich zachowaniem lub inaczej w istotny sposób zakłóca lub ogranicza ich zdolność do podejmowania wolnych i świadomych decyzji. Interfejsy serwisów online, w tym zwłaszcza platform zakupowych, będą musiały zostać gruntownie zweryfikowane pod kątem tego, czy nie są w nich stosowane wspomniane dark patterns. Przykładów takich metod budowania interfejsów oraz ścieżek użytkownika jest wiele, a Komisja Europejska ma określić oficjalną listę zakazanych praktyk.
Po drugie, platformy zakupowe dla konsumentów będą musiały stosować mechanizm know your business customer, czyli zbierać i weryfikować informacje o firmach oferujących swoje produkty lub usługi na platformie (w tym m.in. dane kontaktowe, kopię dokumentu tożsamości, dane rachunku płatniczego, numer z rejestru...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy