Od zera do mistrza atrybucji. Wszystko, co powinieneś wiedzieć, żeby stworzyć własny, optymalny model

Temat numeru

Sprawiedliwość to wartość, która powinna kojarzyć nam się z atrybucją. W atrybucji konwersji naszym celem jest uczciwe przypisanie poszczególnym kanałom mediowym zasług w sprowadzaniu konwersji. Modele atrybucji dostępne w Google Analytics, na Facebooku i w innych narzędziach nie zawsze adaptują się odpowiednio do każdego przypadku – ogólnodostępne rozwiązania nie były tworzone z myślą o konkretnie Twoim biznesie. To Ty masz o nim najlepszą wiedzę i możesz wykorzystać ją do stworzenia szytego na miarę modelu, który oceni działania marketingowe zgodnie z rzeczywistością i stawianymi przed nimi celami.

1. Poziom wiedzy: nowicjusz

Zanim stworzysz własny model atrybucji, musisz zrozumieć, jaki jest jej cel i jak do jego realizacji podchodzą proste modele heurystyczne. Na pewno masz świadomość tego, że sesja sesji nierówna i nie każdy sprowadzony na stronę użytkownik dokona konwersji. Ocena kampanii poprzez liczbę wyświetleń, kliknięć lub CTR nigdy nie odzwierciedla precyzyjnie jej wkładu w realizację celów związanych z generowaniem konwersji lub przychodu na stronie. Natomiast wyniki przedstawione w postaci podziału liczby konwersji lub przychodu pozwalają na obiektywną ocenę tego, które kanały działają skutecznie, a co za tym idzie – czy nasz budżet jest wydawany optymalnie.
Najłatwiejszym podejściem do atrybucji są modele heurystyczne oparte na prostych zasadach rozdzielania konwersji między kanały. Na rys. 1 znajdziesz porównanie najistotniejszych cech tych modeli oraz modelu data-driven.
Wspólną zaletą modeli heurystycznych jest łatwość ich zrozumienia i jasne zasady podziału konwersji między występujące na ścieżce kanały. Każdy model ma jednak swoją wadę wynikającą ze zbyt pobieżnego tra...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy