Między brandingiem a performance – jak zaplanować działania marki online na rok 2025? Okiem mediaplannera

Temat numeru

Jak co roku tuż po zrealizowaniu kampanii na Black Friday i świątecznych, każdy marketer stanie przed wyzwaniem zaplanowania działań marki na kolejny rok. Odwiecznym pytaniem pozostaje, ile budżetu przeznaczyć na działania wizerunkowe (brandingowe), czyli te budujące rozpoznawalność i świadomość marki, a ile na performance, czyli działania nastawione na efekt. Z każdym rokiem wyzwanie wydaje się większe, ponieważ coraz trudniej nadążyć za zmieniającymi się trendami i oczekiwaniami konsumentów. Należy pamiętać, że już prawie 80% polskich internautów kupuje online1, a najpopularniejszą platformą do zakupów online w Polsce pozostaje Allegro, które równocześnie odgrywa rolę wyszukiwarki. Rozwój e-commerce’ów i zmiana nawyków konsumentów wpływają też na wysokość wydatków na reklamę online, która z roku na rok odnotowuje wzrosty (w pierwszym kwartale 2024 r. wydatki wzrosły prawie o 14% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego)2. ¹

W roku 2024 zauważamy też wzrost korzystania z platform zagranicznych, szczególnie azjatyckich platform sprzedażowych, a także stosunkowo nowy, ale stale rosnący trend, jakim jest zakup produktów używanych. Co ciekawe, stale rozwija się efekt ROPO (Research Online, Purchase Offline), co niewątpliwie stanowi nie tylko wyzwanie dla e-commerce, lecz jednocześnie szansę na działania omnichannelowe i łączenie dwóch światów online oraz offline.
Co ważne, zachowania konsumenckie różnią się też między pokoleniami. Generacja Z czerpie inspiracje przede wszystkim z mediów społecznościowych, takich jak Instagram czy TikTok, podczas gdy wcześniejsze pokolenia są bardziej przywiązane do wyszukiwarki Google. W planowaniu działań na przyszły rok należy nie tylko dopasować medium do grupy celowej, ale też zadbać o odpowiedni komunikat skierowany do konsumentów. Pokolenia Z i Alpha wychowały się w świecie z obecną technologią i cenią przede wszystkim autentyczność i bezpośredniość, a obecne osoby 60+ (tzw. silvers) są aktywne w sieci i chętnie korzystają z platform zakupowych.

POLECAMY

Rys. 1. Wydatki na reklamę online rok do roku
Źródło: www.iab.org.pl

Rosnąca popularność mediów społecznościowych

W roku 2025 w dalszym ciągu będziemy chętnie korzystać z mediów społecznościowych, które w zależności od wykorzystywanego formatu możemy wykorzystać zarówno w kampaniach wizerunkowych, jak i efektywnościowych. Umieszczenie konkretnej platformy w media planie uzależnione jest także od grupy celowej. Warto pamiętać, że użytkownicy z każdej grupy celowej coraz częściej konsumują treści wideo, zwłaszcza w krótkim formacie, takim jak YouTube, Reels czy TikTok, dlatego warto inwestować w te formaty, które angażują odbiorców i prowadzą do interakcji z marką. Dodatkowo już 19% internautów kupuje w social mediach – nie jes...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy