Marketing automation w praktyce – jak budować i testować scenariusze automatyzacji?

Temat numeru

Marketing automation – wspaniałe narzędzie, dzięki któremu wszystkie Twoje trudności i wyzwania biznesowe znikną jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki. Twój zespół marketingu zostanie w jednej chwili odciążony, leady (oczywiście tylko te idealnie dopasowane do Twojej buyer persony) będą generowane w ilościach hurtowych, a jedynym Twoim zmartwieniem będzie podjęcie decyzji, na co wydać stale rosnący zwrot z inwestycji.

Muszę Cię rozczarować – w prawdziwym życiu, niestety, nie wygląda to aż tak pięknie. Jeśli jednak poświęcisz trochę czasu i wysiłku w przygotowanie scenariuszy automatyzacji, masz szansę choć w ułamku zbliżyć się do tej utopijnej wizji. 

POLECAMY

Zanim zaczniesz

Wbrew pozorom, system klasy marketing automation wcale nie jest miejscem, w którym spędzisz najwięcej czasu w procesie tworzenia scenariuszy. Nie jest też miejscem, od którego powinieneś zacząć. 

Zanim stworzysz ścieżki automatyzacji, zdefiniuj i przygotuj 5 kluczowych elementów:

  • cele,
  • sposób wykorzystania,
  • user stories,
  • powiązane dane,
  • elementy contentowe.

Rozpoczynając pracę nad budową scenariuszy, powinieneś najpierw zdefiniować cele i sposób wykorzystania, czyli informacje o tym, za pomocą jakich elementów systemu chcesz osiągnąć poszczególne cele. Ich wyznaczanie stanowi sedno zarówno udanego biznesu, jak i skutecznej automatyzacji. 
Następnie rozpisz user stories, które są dokładnym opisem tego, w jaki sposób, kiedy i gdzie na Twojej stronie chcesz wykorzystać automatyzację – co powinno się dziać, gdy użytkownik wchodzi w konkretną interakcję z Twoją stroną lub aplikacją. 
Kolejny krok to zdefiniowanie powiązanych danych, czyli ustalenie, jakich zmiennych i eventów z ewentualnymi dodatkowymi parametrami, które chcemy zbierać, potrzebujesz, by scenariusz działał poprawnie. 
Ostatnim etapem jest określenie, jakie elementy contentowe musisz przygotować, by móc zrealizować założone cele.
Aby lepiej Ci to zobrazować, zdefiniuję każdy z tych elementów na przykładzie sklepu e-commerce. 
Załóżmy, że moim celem jest zbudowanie listy subskrybentów newslettera na bazie obecnego ruchu. Po ustaleniu tego, przechodzę do opisania sposobu wykorzystania platformy marketing automation. Po zapoznaniu się z możliwościami, d...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy