Kampania sprzedażowa z influencerem w 2023 r. – o czym pamiętać?

Temat numeru

Bieżący rok upływa pod znakiem sukcesywnej profesjonalizacji branży influencer marketingu. Duży udział miał w tym Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który wziął pod lupę poczynania popularnych twórców. Nie obyło się bez kilku kar dla topowych nazwisk. To ważne zmiany w kontekście prawa warunkującego rozpowszechnianie materiałów reklamowych. Zarówno twórcy, jak i reklamodawcy wyciągnęli wnioski i dostrzegli wagę rzetelnej weryfikacji. W konsekwencji branża influencer marketingu stopniowo pozostawia za sobą błędy młodości i jest gotowa, by wkroczyć w dojrzały wiek.

W postpandemicznej rzeczywistości nie brakuje nowych wyzwań. REACHaBLOGGER przygotowało badania rynku influencerów w Polsce, z którego wynika, że aż 53% respondentów zamierza ulokować w tym obszarze więcej środków niż w ubiegłym roku. Jeżeli zamierzasz przeprowadzić kampanię z udziałem internetowych twórców, warto się skrupulatnie przygotować. Dowiedz się, o jakie kwestie należy zadbać, aby zrealizować swoje cele.

POLECAMY

Jakie czynniki kształtują potencjał influencera?

Rola influencera nie sprowadza się wyłącznie do sprzedaży. Ba! Jeżeli koncentrujesz się na zwiększeniu liczby zakupów, to influencerzy będą jednym z ostatnich ogniw służących realizacji celu. Wykorzystanie potencjału sprzedażowego twórców wymaga odpowiedniego przygotowania i przeprowadzenia kampanii. Sprawdź, co wpływa na warunki współpracy z influencerem.

Warto zwrócić uwagę na charakter treści, które dany twórca tworzy na co dzień. Jeżeli ktoś słynie z humorystycznych relacji na Instagramie, korzystną praktyką będzie wkomponowanie tej konwencji do komunikacji oferty sprzedażowej. Influencer jest świetnym fotografem? Zadbaj o wysoki poziom walorów wizualnych w materiałach sponsorowanych. Influencer wyróżnia się warsztatem pisarskim? Niech zatem przemówią słowa. Staraj się zawsze pokazać produkt przez pryzmat najmocniejszych stron danej osoby.

 

CZYNNIKI WARUNKUJĄCE WSPÓŁPRACĘ Z INFLUENCEREM
Zasięg/wyświetlenia
Notowania influencera są wyznaczane głównie przez statystyki. Na pierwszym planie znajdują się osiągane zasięgi i wyświetlenia. Te parametry mają bezpośredni wpływ na liczbę generowanych kliknięć, przekierowań, a także udział w sprzedaży. Ważną metrykę stanowi również wskaźnik zaangażowania odbiorców. Na jego podstawie można prognozować CTR, który uda się uzyskać w toku współpracy z wybranym twórcą.
Wizerunek
Statystyki nie zawsze precyzyjnie odzwierciedlają pozycję danego influencera. Czasem siła marki osobistej opiera się na innych czynnikach. Mocną stroną może być status eksperta w niszowej dziedzinie, lojalna społeczność czy też wyjątkowo opiniotwórcza rola. Wszystkie wymienione aspekty będą miały wpływ na proponowane stawki. Niebagatelną kwestię stanowi siła autorytetu twórcy w danej dziedzinie. Wprawne dopasowanie produktu do wizerunku influencera to kluczowy element udanej kampanii.
Produkcja treści 
W tym przypadku liczy się zakres świadczeń, a także jakość ich wykonania. W przypadku spontanicznych relacji koszty na pewno będą niższe niż przy produkcjach wyróżniających się sporym rozmachem. Co więcej, mniej zaawansowane materiały wcale nie muszą być gorsze. Ich siłą często bywa wyższy poziom autentyczności. Kluczową kwestią jest zachowanie spójności wykorzystywanych technik z tożsamością marki. 

 

Jak sprawić, aby współpraca z influencerem przynosiła efekt sprzedażowy?

Odpowiedni dobór formatów stanowi o sile kampanii. Należy dobrać takie, które umożliwiają łatwe przekierowanie na stronę z wyeksponowanym produktem. Kluczem do sukcesu jest prostota. Przekaz musi być wyrazisty i intuicyjny dla użytkownika, aby nie zbłądził on w gąszczu komunikatów. Właśnie dlatego ważne jest jedno czytelne wezwanie do działania. Poznaj przykłady skutecznych formatów:

Instagram Stories 

O ile posty na Instagramie są wizytówką twórcy, o tyle relacje umożliwiają bezpośrednie przekierowanie ruchu oraz odpowiadają za budowanie i utrwalanie społeczności. Poza tym odgrywają one niebagatelną rolę w ramach utrzymywania bieżącej komunikacji. Skorzystaj z tej opcji w celu zaprezentowania walorów reklamowanego produktu. Warto też zaznaczyć, że stories pozwalają na największy stopień personalizacji treści. Każdy twórca ma odmienne podejście do tworzenia materiałów. Jedni koncentrują się na tekście, drudzy wybierają konwencję vlogową, a jeszcze inni prowadzą Q & A albo przedstawiają uprzednio przygotowane eksperckie plansze. W tym przypadku nie ma lepszych i gorszych rozwiązań. Można jedynie mniej lub bardziej trafić z doborem formatu do twórcy i grupy docelowej. 

Blogi

Pozornie wydawałoby się, że ich czas już przeminął. Można jednak wyróżnić blogi, które w dalszym ciągu generują zasięgi organiczne. Ze względu na przestarzałą formułę może nie być to najatrakcyjniejsze narzędzie dla marketingowca. Niemniej szkoda byłoby nie skorzystać z dostępnych możliwości. Do największych atutów popularnych blogów należy zaliczyć organiczny wymiar ruchu, długowieczność treści oraz korzystne pozycjonowanie. Zadbaj o kilkukrotne uwzględnienie linków do produktu w treści artykułu. Sama oferta powinna zostać też odpowiednio streszczona w tekście. Pamiętaj również, by oznaczyć reklamowy charakter publikacji.

 

 Rys. 1. Kampania pracuj.pl realizowana na kanale Kasi Gandor przy wsparciu Karola Paciorka, Cezarego Pazury i Red Lipstick Monster. Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=pPyF4l3CB-o

 

YouTube 

W tym przypadku podstawą jest zamieszczenie linku w opisie. Autor musi też w trakcie nagrywania wideo zachęcić widzów do sprawdzenia strony. Jednocześnie należy też zwięźle przedstawić produkt. Segment reklamowy nie powinien znajdować się na samym końcu materiału. Wielu użytkowników może nie dotrwać do tego momentu. Początek klipu również nie stanowi najlepszego miejsca na lokowanie. Znacznie korzystniejszym rozwiązaniem jest zamieszczenie wzmianki w środku nagrania. W ten sposób masz szansę na dotarcie do najbardziej zaangażowanych odbiorców

 

 Rys. 2. Kampania Stars from the Stars z udziałem Roksany Węgiel. Źródło: https://www.tiktok.com/@starsfromthestars/video/7101998354082630918 

 

Dodatkowe kanały komunikacji 

Jeżeli wybrany influencer korzysta z innych form promowania swojej marki osobistej, warto wykorzystać ten potencjał. Taką rolę mogą odgrywać newslettery, inne kanały social mediów, a nawet reklama outdoorowa.

TikTok

Warto skorzystać z tej możliwości, gdy nadarzy się taka okazja. Wiele wskazuje na to, że sukcesywnie upadają niefortunne mity, które wyrosły wokół tej platformy. Realia coraz bardziej sprzyjają realizowaniu celów biznesowych. TikTok wyróżnia się autentycznością i spontanicznym charakterem. W ten sposób możesz się wyróżnić na tle konkurentów, którzy jeszcze nie odważyli się na ten krok. Link może zostać umieszczony w bio profilu.

Reklamy PPC

Wszystkie powyższe działania powinny być wspierane kampanią promocyjną prowadzoną za pośrednictwem Facebook Ads. Możesz skorzystać też z narzędzi reklamowych powiązanych z innymi platformami społecznościowymi. W ten sposób utworzone posty zostaną dodatkowo wypromowane, co pozwoli na rozszerzenie skali działania. Warto utworzyć grupy niestandardowe złożone z użytkowników, którzy wyświetlili bądź zareagowali na treść, ale jeszcze zwlekają z zakupem. Wrócisz do nich za pomocą remarketingu

Jak mierzyć efekty sprzedaży?

Bezpośrednia sprzedaż 

Utwórz kody promocyjne przypisane do każdego twórcy, z którym współpracujesz. Dzięki temu będziesz w stanie sprawdzić wyniki generowane prze...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy