Jak zwiększyć zaangażowanie odbiorców dzięki odpowiednim technikom segmentacji

Temat numeru

Załóżmy, że prowadzisz restaurację. Codziennie odwiedzają Cię klienci, których preferencje mogą być całkowicie różne: od miłośników krwistej wołowiny, po amatorów zielonych sałatek. Stali bywalcy szukają swoich ulubionych pozycji, a nowo przybyli są czasami przytłoczeni obszernym menu. Czy nie byłoby prościej, gdybyś znał ich gusta w momencie, w którym przekraczają próg Twojego lokalu i zaoferował im spersonalizowaną kartę dań? Bezmięsną dla wegetarian, „Szef kuchni poleca” dla tych, którzy przyszli pierwszy raz, a specjalne oferty dla stałych i lojalnych klientów. 

W rzeczywistości w restauracji trudno ad hoc dostarczać tak spersonalizowane doświadczenia swoim gościom. Inaczej sytuacja ma się w obszarze e-mail marketingu, gdzie zindywidualizowane doświadczenia w interakcji z marką są o wiele łatwiej osiągalne.

POLECAMY

Segmentacja, czyli możliwość podziału odbiorców na grupy wg ich profilu, zainteresowań czy zachowań, pozwala tworzyć targetowane komunikaty, dzięki którym każdy odbiorca czuje się wyjątkowy i ważny. 

Z tego artykułu dowiesz się, jak można efektywnie posegmentować listę odbiorców, co stanowi fundament do przyszłej personalizacji, czyli wysyłania odbiorcom dopasowanych, angażujących treści. Szczegółowo o personalizacji i contencie dynamicznym przeczytasz w kolejnym artykule. 

Na czym polega segmentacja odbiorców?

Segmentacja to podział listy mailingowej na części, w oparciu o to, co wiesz na temat osób zapisanych na Twoją listę. Celem segmentacji jest personalizacja, czyli precyzyjne dopasowanie treści kampanii do potrzeb i zainteresowań odbiorców. 
Dobre systemy do e-mail marketingu pozwalają segmentować subskrybentów w oparciu o:

  • dane deklaratywne, które odbiorca zostawia przy zapisie (np. wiek, płeć, miasto itp.); 
  • dane behawioralne, czyli:
  1. informacje o tym, czy i jak odbiorca angażuje się w otrzymywane od Ciebie wiadomości (obserwacja otwarć, klików oraz otwarć i klików razem),
  2. zachowania odbiorców na Twojej stronie internetowej w oparciu o dane, które zbierzesz, integrując system do e-mail marketingu z platformą Google Analytics,
  3. dokonane zakupy i informacje zaciągnięte z zewnętrznych systemów, np. CRM czy platform e-commerce. 

W oparciu o powyższe informac...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy