Jak wybrać platformę zakupu programmatycznego w zależności od budżetu reklamowego

Temat numeru

Pandemia mocno przyspieszyła digitalizację całych sektorów gospodarki, które do tej pory wdrażały zmiany cyfrowe wolno lub wcale. Zwróciła również uwagę marketerów na sposoby promocji i narzędzia, które do tej pory nie były szeroko wykorzystywane.

Tak było również w programmatic, gdzie wydatki w roku 2021 wykazały całkiem dobrą dynamikę (25-proc. dynamika w stosunku do roku 2020) i zamknęły się kwotą 1,43 mld zł według szacunków Grupy Roboczej Programmatic IAB Polska. Oparte na danych IAB Polska/PwC AdEx prognozy na rok 2022 również są optymistyczne. 

POLECAMY

Z narzędzi programmatycznych, jakie zostały na nowo odkryte w obecnym roku, na pewno można wymienić rozwiązania brand safety i targetowanie kontekstowe. Wojna w Ukrainie, a wcześniej pandemia zwróciły uwagę na kontekst wyświetlanych reklam. 

Rozwiązania Brand Safety polegają na wykluczaniu całych słów kluczowych lub fraz, tak aby otoczenie, w jakim wyświetla się marka, było jak najbardziej odpowiednie. Z kolei targetowanie kontekstowe to nic innego jak wybór konkretnych witryn i serwisów internetowych w zależności od treści tam prezentowanych. Programmatic daje bardzo duże możliwości ochrony marki w internecie.

Kolejnym czynnikiem, jaki zwrócił uwagę marketerów, jest elastyczność planowania i budżetowania kampanii programmatycznych

Tutaj zaletą działań programmatycznych okazał się brak konieczności sztywnych deklaracji wydatków mediowych, łatowość zatrzymywania i modyfikowania kampanii w zależności od sytuacji rynkowej. Nawiązując więc nieco do tytułu artykułu, większych barier budżetowych w kampaniach programmatycznych nie ma.

Kolejnym atutem programmaticu, łączącym się z kwestiami budżetowymi, jest transparentność prowadzonych działań. I można mówić tutaj zarówno o transparentności kosztowej, czyli przejrzystości opłat, prowizji i wydatków mediowych, jak i kwestii danych, czyli pewności kto i na jakich zasadach gromadzi i wykorzystuje dane kampanijne. 

I tu pierwszym krokiem dla wielu firm jest własność kont zakupowych (nawet jeśli samą obsługą kampanii zajmuje się agencja...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy