Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

21 lutego 2020

NR 50 (Luty 2020)

Jak polskie sklepy internetowe radzą sobie w Google? Wnioski z raportu Senuto „eCommerce w Polsce 2019”

214

Na zakończenie ubiegłego roku Senuto wydało 200-stronicowy raport „eCommerce w Polsce 2019”, który dostarcza wiedzy na temat kondycji sklepów internetowych w polskim Google. Jakie dane, wnioski i wskazówki dla rynku e-commerce znalazły się w tym specjalistycznym opracowaniu?

Przebadaliśmy 54 226 serwisów e-commerce obecnych w polskich wynikach wyszukiwania. Sprawdziliśmy, które serwisy i brandy są najlepiej widoczne w wyszukiwarce, jak sklepy internetowe w Polsce optymalizują czynniki algorytmiczne, a także przyjrzeliśmy się stosowanym technologiom. 
Dane te pozwoliły nam spojrzeć na branżę e-commerce w Polsce z szerokiej perspektywy, zaś ich analiza przyniosła wiele daleko idących wniosków. W ciągu miesiąca od publikacji z raportem zapoznało się ponad 6 tysięcy osób. Jest to dość wyraźny sygnał, że na rynku panował niedosyt wiedzy na ten temat. 

POLECAMY

Definicja e-commerce, na której opierał się raport

Przygotowując raport, musieliśmy zdecydować, według jakiej definicji dany serwis sklasyfikujemy jako sklep e-commerce. Postanowiliśmy, że w raporcie znajdą się tylko te serwisy, które sprzedają fizyczne produkty. W związku z tym w zestawieniu nie znalazły się m.in. portale turystyczne.

Rynek e-commerce w Polsce

Ruch organiczny jest kluczowym źródłem wizyt w każdym serwisie e-commerce, a wysokie pozycje w Google to często miara sukcesu sklepu internetowego. Według danych Senuto pod koniec 2019 r.
 w polskim Google operowało 54 226 sklepów 
internetowych. Oznacza to, że 1 sklep przypadał na około 700 obywateli. To także 1 sklep na ok. 360 internautów. W porównaniu do reszty świata plasuje to nasz kraj mniej więcej po środku skali – znacznie więcej serwisów e-commerce w przeliczeniu na jednego obywatela znajdziemy w USA czy Wielkiej Brytanii, z kolei znacznie mniej w krajach słabiej rozwiniętych.

Wszystkie sklepy e-commerce w Polsce generują około 251 milionów wizyt z organicznych wyników wyszukiwania.

Wszystkie sklepy, które wzięliśmy pod uwagę, generują około 251 milionów wizyt miesięcznie z organicznych wyników wyszukiwania. W przeliczeniu jest to średnio 4628 wizyt na jeden sklep.      
Warto jednak mieć na uwadze fakt, że rynek jest zdominowany przez duże sklepy internetowe:

  • TOP 3 sklepów generuje 52,8 miliona wizyt z wyszukiwarki miesięcznie. Średnia w TOP 3 wynosi zatem 17,6 miliona wizyt miesięcznie, a TOP 3 odpowiada za 21% całego ruchu z wyszukiwarki.    
  • TOP 10 sklepów generuje 78,3 miliona wizyt z wyszukiwarki miesięcznie. Średnia w TOP 10 wynosi zatem 7,83 miliona wizyt miesięcznie, a wszystkie te sklepy odpowiadają za 31% całego ruchu z wyszukiwarki. 

Sklepy spoza TOP 1000 generują jedynie 13% całego ruchu z wyszukiwarki, czyli 32,63 miliona odsłon. Każdy z nich osiąga średnio 612 wizyt miesięcznie.

Średni serwis e-commerce w Polsce generuje miesięcznie 4628 wizyt z wyników organicznych.

TOP 500 sklepów e-commerce w Polsce

Najbardziej obszerną część raportu stanowi szeroki opis specyfiki branży e-commerce w Polsce z perspektywy wyników organicznych Google. Wyłoniliśmy TOP 500 sklepów e-commerce działających na terenie kraju. Ranking powstał na podstawie widoczności serwisu w Google na wszystkie frazy kluczowe, z wyłączeniem fraz brandowych (np. w przypadku witryny Zalando.pl nie braliśmy fraz typu zalando sukienki). Ukazuje on niekwestionowanych liderów branży, którzy potrafią wykorzystać potencjał, jaki niosą za sobą działania SEO w e-commerce.
Które serwisy znalazły się w pierwszej dziesiątce najlepiej widocznych sklepów internetowych?

TOP 20 najlepiej widocznych w Google sklepów e-commerce w Polsce:

  1. Allegro.pl,
  2. Ceneo.pl,
  3. Mediaexpert.pl,
  4. Doz.pl,
  5. Euro.com.pl,
  6. Castorama.pl,
  7. Domodi.pl,
  8. Aptekagemini.pl,
  9. Medme.pl,
  10. Empik.com,
  11. Homebook.pl,
  12. Morele.net,
  13. Apteline.pl,
  14. Allani.pl,
  15. Zalando.pl,
  16. Mediamarkt.pl,
  17. Ikea.com,
  18. Amazon.com,
  19. Decathlon.pl,
  20. Zooplus.pl.

Wśród nich znalazły się aż 4 apteki internetowe, 4 sklepy z RTV/AGD, 3 serwisy o tematyce dom i wnętrze, a także 3 e-commerce z branży modowej. 

TABELA 1. Top 20 najlepiej widocznych w Google sklepów e-commerce w Polsce
Miejsce Domena Widoczność całkowita (-brand) Widoczność całkowita (+brand) Widoczność fraz brandowych Ekwiwalent Google Ads (+brand) Ekwiwalent Google Ads (-brand) Frazy w TOP10 (+brand) Frazy w TOP10 (-brand) Frazy brandowe w TOP10 Liczba URL w TOP10 TOP10 2019/2018 TOP10 2019/2015
1 allegro.pl 33 871 563,28 35 217 743,28 1 346 180,00 37 929 421,83 28 960 396,71 2 918 913,00 2 916 354,00 2 559 1 366 726 19,00% 46,00%
2 ceneo.pl 11 486 625,20 12 056 548,40 569 923,20 18 975 967,31 18 842 350,22 1 895 227,00 1 894 018,00 1 209 775 464 9,00% 31,00%
3 mediaexpert.pl 3 257 923,03 5 558 093,43 2 300 170,40 22 752 661,51 4 138 889,36 101 693,00 101 103,00 590 20 915 126,00% 198,00%
4 doz.pl 3 166 691,54 3 549 183,54 382 492,00 3 004 647,06 2 125 828,29 200 406,00 200 287,00 119 32 413 5,00% 2,00%
5 euro.com.pl 3 123 456,19 4 988 519,39 1 865 063,20 8 469 292,45 3 556 281,49 168 280,00 167 723,00 557 32 049 14,00% 45,00%
6 castorama.pl 2 651 567,60 3 826 341,20 1 174 773,60 3 863 635,94 2 429 484,98 116 924,00 116 456,00 468 14 416 25,00% 213,00%
7 domodi.pl 2 367 735,52 2 613 158,72 245 423,20 2 733 772,00 2 659 804,74 139 422,00 139 265,00 157 39 988 -9,00% 81,00%
8 aptekagemini.pl 2 145 701,19 2 647 089,99 501 388,80 2 261 098,04 1 635 952,03 103 905,00 103 857,00 48 15 052 28,00% 309,00%
9 medme.pl 2 081 384,84 2 081 956,84 572,00 1 809 843,70 1 809 843,70 146 292,00 146 286,00 6 9 661 192,00% 1271,00%
10 empik.com 1 880 790,02 3 290 382,82 1 409 592,80 2 350 807,33 1 378 894,23 367 006,00 366 646,00 360 165 608 -6,00% 36,00%
11 homebook.pl 1 816 354,17 1 975 246,97 158 892,80 1 695 101,62 1 467 018,12 201 356,00 201 274,00 82 74 193 -28,00% 378,00%
12 morele.net 1 674 068,20 1 961 423,40 287 355,20 1 888 055,61 1 479 808,12 220 081,00 220 012,00 69 69 145 37,00% 148,00%
13 apteline.pl 1 410 934,13 1 410 951,73 17,60 1 241 483,02 1 241 483,02 86 173,00 86 171,00 2 7 328 341,00% b/d
14 allani.pl 1 385 140,00 1 477 619,20 92 479,20 1 462 563,55 1 424 276,77 132 732,00 132 676,00 56 46 316 -8,00% 87,00%
15 zalando.pl 1 376 828,30 3 511 400,30 2 134 572,00 5 945 241,77 1 500 397,41 87 525,00 86 816,00 709 18 769 -24,00% 1,00%
16 mediamarkt.pl 1 310 039,84 2 443 365,44 1 133 325,60 5 205 466,49 1 886 691,42 134 436,00 134 120,00 316 33 959 20,00% 51,00%
17 ikea.com 1 108 860,99 3 695 013,79 2 586 152,80 3 296 750,48 953 448,03 26 238,00 24 993,00 1 245 4 903 -2,00% -28,00%
18 amazon.com 1 097 317,04 1 111 995,44 14 678,40 1 351 742,97 1 342 603,64 1007236 1 007 161,00 75 728 109 9,00% b/d
19 decathlon.pl 1 087 580,41 2 219 973,21 1 132 392,80 17 208 774,41 13 859 153,59 37 043,00 36 854,00 189 6 043 24,00% 21,00%
20 zooplus.pl 1 072 611,57 1 291 564,37 218 952,80 1 470 119,00 1 360 107,83 16 955,00 16 913,00 42 3 046 76,00% 134,00%

Najwięcej ruchu z Google wśród sklepów e-commerce obecnych na polskim rynku generuje Allegro.pl. Jest to około 35 milionów wizyt miesięcznie.

Najmocniejsze brandy w polskim Google

W opracowaniu znalazł się też „Ranking najlepiej widocznych brandów” w branży e-commerce. Sprawdziliśmy, które sklepy internetowe w Polsce mają największą widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania, biorąc pod uwagę wyłącznie frazy brandowe marki (np. w przypadku witryny Zalando.pl będą to frazy zalando, zalando wyprzedaż, zalando buty itd.). Pełen ranking obejmuje TOP 100 brandów funkcjonujących na polskim rynku e-commerce. 
TOP 20 marek w polskich wynikach wyszukiwania Google:

  1. Ikea.com,
  2. Mediaexpert.pl,
  3. Reserved.com,
  4. Zalando.pl,
  5. Lidl.pl,
  6. Euro.com.pl,
  7. Zara.com,
  8. Empik.com,
  9. Allegro.pl,
  10. Leroymerlin.pl,
  11. Mohito.com,
  12. Castorama.pl,
  13. Ccc.eu,
  14. Mediamarkt.pl,
  15. Decathlon.pl,
  16. Smyk.com,
  17. Rossmann.pl,
  18. Eobuwie.com.pl,
  19. Sinsay.com,
  20. Orange.pl.
TABELA 2. Top 20 marek w polskich wynikach wyszukiwania w Google
Miejsce Domena Widoczność fraz brandowych Widoczność Ruch brandowy
1 ikea.com 2 586 152,80 3 695 013,79 70%
2 mediaexpert.pl 2 300 170,40 5 558 093,43 41%
3 reserved.com 2 212 601,60 2 334 518,17 95%
4 zalando.pl 2 134 572,00 3 511 400,3...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy