Jak marki premium wykorzystują social media do celów wizerunkowych?

Media społecznościowe

Marki premium, wkraczając w świat social mediów, stanęły przed dużym wyzwaniem. W pierwszej kolejności musiały obalić pogląd mówiący, że luksusu nie ma tam, gdzie są wszyscy. Następnie zaczęły prowadzić działania wizerunkowe, aby jeszcze bardziej umocnić swoją pozycję na rynku.

Początkowo marki z sektora premium i superpremium niechętnie korzystały z social mediów w obawie przed utratą pozytywnego wizerunku. Popularność portali i charakterystyczny dla nich dwustronny model komunikacji godził w poszczególne kryteria pozwalające określać je mianem elitarnych. Do najważniejszych zalicza się ograniczoną dostępność do informacji o marce i jej ofercie, niską aktywność promocyjną i niemasowy charakter reklamy. Ostatecznie wiele firm zdecydowało się na wkroczenie do świata mediów społecznościowych pod naciskiem sytuacji rynkowej. Powstanie i rozwój social mediów przypada na ten sam okres co bogacenie się społeczeństw. Doprowadziło to do sytuacji, w której w portalach zaczęły gromadzić się coraz większe grupy potencjalnych nabywców produktów i usług z górnej półki. Zamożni zaczęli poszukiwać w sieci informacji o dobrach luksusowych. Marki stanęły przed dużym wyzwaniem, ponieważ wiedziały, że sama obecność w social mediach będzie niewystarczająca. Musiały zacząć prowadzić w nich działania wizerunkowe poprzez publikowanie materiałów wyróżniających się estetyką i dbałością o szczegóły. Celem było przewyższenie poziomu prezentowanego przez firmy z mniej prestiżowych sektorów rynku, których działania w social mediach uchodziły za wzorowe. Ostatecznie ryzyko najpierw podjęły: 

POLECAMY

  • marki aspirujące do miana premium – przykładem może być Stella McCartney – marka oferuje wysoką jakość, ale nie posiada długiej historii i pokaźnego dziedzictwa,
  • marki córki – powołane do życia przez marki topowe w celu rozszerzenia zakresu działalności, za przykład może posłużyć przedsiębiorstwo Armani, które rozwija także cukiernie Armani Dolce, kawiarnie Armani Fiori, młodzi...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy