Jak marki premium wykorzystują social media do celów wizerunkowych?

Media społecznościowe
   Tematy poruszane w tym artykule  
  • Jak marki premium zaczęły wykorzystywać social media w marketingu?
  • Jakie wyzwania napotkały luksusowe marki w social mediach?
  • Jakie są najważniejsze tematy postów marek premium w social mediach?
  • Jak marki premium kreują emocje i doświadczenia klientów online?
  • W jaki sposób marki pokazują proces produkcji w mediach społecznościowych?
  • Jakie kampanie z influencerami prowadzą marki premium na platformach społecznościowych?
  • Marki premium, wkraczając w świat social mediów, stanęły przed dużym wyzwaniem. W pierwszej kolejności musiały obalić pogląd mówiący, że luksusu nie ma tam, gdzie są wszyscy. Następnie zaczęły prowadzić działania wizerunkowe, aby jeszcze bardziej umocnić swoją pozycję na rynku.

    Marki premium w social mediach – od nieufności do strategii wizerunkowej

    Początkowo marki z sektora premium i superpremium niechętnie korzystały z social mediów w obawie przed utratą pozytywnego wizerunku. Popularność portali i charakterystyczny dla nich dwustronny model komunikacji godził w poszczególne kryteria pozwalające określać je mianem elitarnych. Do najważniejszych zalicza się ograniczoną dostępność do informacji o marce i jej ofercie, niską aktywność promocyjną i niemasowy charakter reklamy.

    POLECAMY

    Ostatecznie wiele firm zdecydowało się na wkroczenie do świata mediów społecznościowych pod naciskiem sytuacji rynkowej. Powstanie i rozwój social mediów przypada na ten sam okres co bogacenie się społeczeństw. Doprowadziło to do sytuacji, w której w portalach zaczęły gromadzić się coraz większe grupy potencjalnych nabywców produktów i usług z górnej półki.

    Zamożni zaczęli poszukiwać w sieci informacji o dobrach luksusowych. Marki stanęły przed dużym wyzwaniem, ponieważ wiedziały, że sama obecność w social mediach będzie niewystarczająca. Musiały zacząć prowadzić w nich działania wizerunkowe poprzez publikowanie materiałów wyróżniających się estetyką i dbałością o szczegóły. Celem było przewyższenie poziomu prezentowanego przez firmy z mniej prestiżowych sektorów rynku, których działania w social mediach uchodziły za wzorowe.

    Ostatecznie ryzyko najpierw podjęły: 

    • marki aspirujące do miana premium – przykładem może być Stella McCartney – marka oferuje wysoką jakość, ale nie posiada długiej historii i pokaźnego dziedzictwa,
    • marki córki – powołane do życia przez marki topowe w celu rozszerzenia zakresu działalności, za przykład może posłużyć przedsiębiorstwo Armani, które rozwija także cukiernie Armani Dolce, kawiarnie Armani Fiori, młodzieżową linię odzieży i akcesoriów Emporio Armani itd.


    Sukces marek premium w mediach społecznościowych

    Kiedy okazało się, że powyższe brandy z powodzeniem wykorzystują social media do osiągania celów marketingowych, przyszedł czas na pojawienie się w nich największych graczy z różnych segmentów rynku. Należy jednak zauważyć, że topowe marki zaczynały korzystać z mediów społecznościowych we właściwym dla siebie czasie. Nie zwracały uwagi na konkurencję. Wychodziły z założenia, że być pierwszym wcale nie oznacza być lepszym. Wszystkie jednak uważały, że ich profile mają mieć indywidualny charakter, kreować potrzeby, tworzyć wizerunek spójny z tym, który został wypracowany w innych kanałach online i offline. Jak to wygląda w praktyce?

    Na salonach Marka Zuckerberga – czego dotyczą posty marek w social mediach?

    Analizując facebookowe i instagramowe profile marek, można zauważyć, że te poddały się aktualnie obowiązującym trendom. Chętnie wykorzystują funkcjonalność portali. Ubierają treści w różnorakie formy, ale ich tematyka zawsze podkreśla, że internauta obcuje z marką premium.

    Posty wizerunkowe najczęściej dotyczą: 

    • jakości, wyglądu i rzadkości produktu – z wszelkich raportów poświęconych rynkowi dóbr luksusowych (w tym KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Edycja 2017”) wynika, że najwyższa jakość, unikalny wygląd i rzadkość produktu to główne czynniki skłaniające klienta do zakupu;

     

    Rys. 1. Źródło: //www.facebook.com/rolex/

     
     


     

    Przykład

    Posty odwołujące się do oferty produktowej Rolexa niemal zawsze składają się z:

    • informacji o wysokiej klasy materiałach wykorzystanych w procesie produkcji, 
    • zdjęcia bądź krótkiego filmu wizualizującego zegarek,
    • informacji o liczbie egzemplarzy przeznaczonych do sprzedaży – w przypadku produktu limitowanego.


     

     
     

     

    • historii marki – marka z długą i barwną historią jest postrzegana jako bardziej wiarygodna i umiejąca sobie radzić nawet podczas dynamicznych zmian zachodzących na rynku;
       

    Przykład

    Na instagramowym profilu Aston Martina wiele postów zostało poświęconych najbardziej udanym modelom samochodów i następnie ich kontynuacji aż do najnowszej wersji. Marka często zaznacza, że skonstruowanie obecnych samochodów byłoby niemożliwe, gdyby nie były udoskonalane stopniowo.

     

    • procesu produkcyjnego – marki w social mediach często pokazują poszczególne etapy produkcji, ponieważ wskazuje to na ich dokładność i zaangażowanie, ponadto im bardziej proces jest długotrwały i skomplikowany, tym klient jest skłonny zapłacić większą cenę;
       

    Przykład

    Niemiecka manufaktura A. Lange & Söhne czasem publikuje na Facebooku materiały wideo przedstawiające np. proces emaliowania tarcz w swoich zegarkach. Natomiast Audemars Piguet stworzył specjalny profil na Instagramie @audemarspiguetsavoirfaire, który w całości jest poświęcony ręcznemu składaniu zegarków, których mechanizmy często liczą ponad tysiąc elementów.

     

    • innowacji – marki premium kreują trendy; wykorzystując postęp technologiczny do realizacji własnych innowacyjnych pomysłów, stają się architektami przyszłości, innowacyjne podejście jest szczególnie ważne dla firm, które nie posiadają długiej historii i pokaźnego dziedzictwa;
       

    Przykład

    Młode, ale już utytułowane przedsiębiorstwo HYT głównie manifestuje na Facebooku i Instagramie nowoczesne podejście do sztuki zegarmistrzostwa. Polega ono na konstruowaniu hybrydowych zegarków łączących mikromechanikę z hydrodynamiką.

     

    • emocji i doznań – zazwyczaj już samo obcowanie z marką premium wzbudza emocje, wejście w posiadanie jej produktu jest gwarantem zaskakująco pozytywnych doznań; klienci często traktują takie doświadczenia jako wartość dodaną, której nie zapewni im żaden tańszy zamiennik;
       

    Przykład

    Moët & Chandon prowadzi jeden z najlepszych profili na Facebooku, który buduje wizerunek poprzez odwoływanie się do emocji. Marka wypromowała nawet dwa hashtagi: #MoetParty i #MoetMoment. Mimo że zdjęcia i filmy zamieszczane w postach przedstawiają świat idealny, to jednak marka daje jasno do zrozumienia, że nabywca produktu dzięki niemu poczuje się, jakby w nim żył.

     

    • ambasadora marki – zazwyczaj jest ich kilku lub kilkunastu; to znani aktorzy, muzycy i sportowcy, ale zdarza się, że ambasadorem jest osoba znana tylko w bardzo wąskich kręgach; jego wybór jest niezwykle trudny, ponieważ marka musi podzielać wyznawane przez niego wartości, a oferowane przez nią produkty pomagać mu w codziennym życiu;
       

    Przykład

    Najczęściej i zarazem najbardziej klarownie wybór ambasadorów tłumaczy na swoim facebookowym profilu manufaktura Richard Mille.

     

    • wydarzeń – największym powodzeniem cieszy się współpraca z organizatorami cyklicznie odbywających się prestiżowych wydarzeń sportowych; czasem marki organizują eventy samodzielnie, ponieważ pokazują tym swoje zaangażowanie w życie społeczne, to w pozytywny sposób przekłada się na ich wizerunek oraz stwarza okazję do zareklamowania wśród swojej grupy docelowej;
       

     

     

    Rys. 6. Źródło: //www.facebook.com/moetchandon/

     

     

    Przykład

    Rolex jest oficjalnym chronometrażystą wielkoszlemowego turnieju tenisowego Wimbledon. Marka każdego roku informuje o tym na Facebooku i Instagramie. Marketerzy odpowiedzialni za promocję Wimbledonu w social mediach odwdzięczają się tym samym. Innym przykładem może być przedsiębiorstwo Longines, które samodzielnie organizuje turniej dla młodych talentów Longines Future Tennis Aces. W bieżącym roku zawody odbyły się na specjalnie zbudowanym korcie pod wieżą Eiffla. Longines relacjonował to wydarzenie w swoich kanałach social mediów.

     

    • kolaboracji z innymi markami – zazwyczaj przynoszą markom obopólną i co najważniejsze – długotrwałą korzyść wizerunkową, wspólna realizacja różnych, nietypowych projektów to idealny sposób na urozmaicenie historii marek, co w miarę upływu czasu będzie coraz bardziej doceniane przez klientów;

     

    Przykład

    LEGO zbudowało nadające się do jazdy Bugatti Chiron w skali 1 : 1. Samochód waży 1500 kg i napędzają go 2304 silniki LEGO Power Functions, które są w stanie wygenerować 5,3 konia mechanicznego, co pozwala osiągnąć prędkość 20 km/h. Bugatti zaprosiło kierowcę Andy’ego Wallace’a, który przetestował auto na tym samym torze, na którym francuska marka testuje swoje najszybsze auta. Bugatti stworzyło materiały upamiętniające to wydarzenie i podzieliło się nimi z fanami na Facebooku.

     

    • identyfikacji wizualnej – marki powinny ten wyrazisty element wizerunkowy dyskretnie pokazywać w każdym publikowanym poście niezależnie od jego tematyki; niemniej istnieją brandy, dla których jest ona szczególnie ważna, powodem może być fakt, że jej opracowanie stało się istotnym wydarzeniem w historii marki, a ona sama znacząco wpłynęła na jej tożsamość.
       

    Przykład

    W 1878 r. marka jubilerska Tiffany, chcąc wyróżnić się na tle konkurencji, a jednocześnie nadać sobie luksusowy wizerunek, postanowiła wykupić jedną barwę z Pantone. Opatrzyła ją prawnie chronionym znakiem towarowym i nazwała Tiffany blue. Obecnie kolor można podziwiać na Facebooku i Instagramie marki w każdym poście, w którym pojawiła się możliwość jego zamieszczenia.

     
     

    Rys. 8. Źródło: //www.instagram.com/longines/


     


     

    Rys. 10. Źródło: //www.facebook.com/bugatti/

     

    Popularność marek premium na Instagramie i Facebooku

    Ponadto z raportu PMX Agency’s Trend Report: Luxury Brands Online 2017 wynika, że marki premium cieszą się większą popularnością na Instagramie niż na Facebooku.

     

    Tabela 1. Źródło: PMX Agency’s Trend Report: Luxury Brands Online 2017


     

    Wykres 1. Źródło: PMX Agency’s Trend
    Report: Luxury Brands Online 2017


     

    Wykres 2. Źródło: statista.com

     

    Podobnie Instagram deklasuje inne social media pod względem generowanych interakcji.

    Twitter niczym derkacz krzykacz

    Analizując obecność marek premium w mniejszych portalach społecznościowych oraz prowadzone w ich strukturach działania wizerunkowe, można zauważyć, że zostały one niemal całkowicie zdominowane przez firmy z segmentu odzieżowego. Portal statista.com stworzył ranking najpopularniejszych profili.

    Uwzględnione w rankingu marki modowe przeważnie w każdym tweecie zamieszczają tylko jeden hashtag. Wykorzystują go do informowania o wydarzeniach, np. #Fashionfriday, lub premierach nowych produktów: #Pradaboots. To świetny sposób, który ułatwia klientom wyszukiwanie treści publikowanych przez marki. Ponadto pozwala firmom docierać do nowych klientów i wzbudzać zainteresowanie produktami. Na przykład hashtag #mademoiselleprive stworzony przez Chanel z okazji wystawy Mademoiselle Prive w Galerii Saatchi wygenerował ponad 4,5 tys. tweetów i 3,3 mln wyświetleń.

    Marki w tweetach oznaczają też profile znanych osób, które są ich klientami, a te z kolei często zamieszczają te tweety na swoich profilach. Dzięki temu mogą zaprezentować się szerszej publiczności. Kolejny ważny aspekt dotyczy długości tweetów. Większość jest krótka. Oczywiście to zabieg celowy, ponieważ paradoks marketingu marek premium polega na dotarciu do jak największej liczby osób przy jednoczesnym posługiwaniu się maksymalnie skonkretyzowaną komunikacją.

    Snapchat – w ducha uwierzyli nieliczni

    Snapchat przyciągnął takie domy mody, jak Dior, Fendi, Gucci, Louis Vuitton czy Mulberry. Pojawienie się tych marek w aplikacji było większym wydarzeniem niż prowadzone w jej strukturach kampanie wizerunkowe. Niemal wszystkie marki ograniczają się do kilku aktywności rocznie. Przeważnie dotyczą one wprowadzenia do sprzedaży nowych produktów. Przez pewien czas Alexander Wang, Marc Jacobs i Chanel publikowały materiały zza kulis, ale nie przynosiło to spodziewanego efektu. Niestety, mimo prób potencjał Snapchata został wykorzystany tylko przez nielicznych. Do tej grupy można zaliczyć przedsiębiorstwo Burberry, które w listopadzie 2015 r. jako pierwsze ze swojego segmentu powołało do życia kanał Discover. Pojawiają się na nim różnego rodzaju materiały zza kulis oraz z pokazów mody. 

    Prowadzone są również cykle. Pierwszy „How to be a modern man”, który skupia w sobie wypowiedzi ekspertów i porady dotyczące stylizacji. Drugi to „Stylish man’s guide to London”. W jego ramach znajdują się materiały informujące o nowych zapachach dla mężczyzn. Burberry nie ujawnia, ile kosztuje prowadzenie kanału, ale można sądzić, że koszty są wysokie, ponieważ pracuje nad nim sztab specjalistów z całego świata. 

    Rys. 11. Źródło: Burberry Snapchat


     

    Warto wiedzieć

    • Marki premium zaczynały korzystać z social mediów stopniowo, z zachowaniem maksymalnej ostrożności. 
    • Większość marek premium na Facebooku i Instagramie buduje wizerunek poprzez publikowanie postów tematycznych, podkreślających ich elitarność.
    • Twitter jest zdominowany przez marki z segmentu odzieżowego, które informują na nim o nowych produktach i realizowanych projektach. 
    • Profil na Snapchacie posiada wiele marek, ale ich aktywność jest znikoma. Wyjątkiem jest Burberry, które stworzyło profesjonalny kanał Discover.

     

    Przypisy