Dołącz do czytelników
Brak wyników

Snapchat – jak wycisnąć z niego więcej?

Artykuł | 23 grudnia 2018 | NR 29
91

Załóżmy, że czytałeś tekst dotyczący Snapchata w poprzednim wydaniu „Online Marketing Polska” i zdecydowałeś, że Twoja marka pojawi się w tym serwisie. Pierwszy krok za Tobą. Zastanów się teraz: jak możesz najlepiej wykorzystać obecność na Snapchacie?

Jakie treści będą atrakcyjne dla Twoich odbiorców? Jak zmierzysz skuteczność swoich działań? O tym dowiesz się więcej z tego artykułu.

Jakie treści sprawdzą się na Snapchacie? 

Wiesz już, że treści na Snapchacie powinny być niestandardowe, zabawne i bardzo autentyczne. Co dalej? Musisz zdecydować, co dokładnie będziesz publikować, czyli stworzyć coś na kształt strategii komunikacji w tym kanale. Zastanów się nie tylko nad tematyką, ale też nad formą materiałów. Zdecyduj, czy profil będzie bezosobowy, czy może będzie prowadził go któryś z pracowników. Dla ułatwienia przedstawiam Ci kilka inspiracji na angażujące treści, które z powodzeniem wpiszą się w specyfikę Snapchata. Zastanów się, jak możesz je wykorzystać w opowieści swojej marki.  

  • Backstage – sprawdzi się nie tylko na profilu stacji radiowej czy programu telewizyjnego (zobacz: eska.tv). Odpowiadasz za markę modową? Pokaż, jak pracujecie nad nową sesją zdjęciową. Prowadzisz profil drużyny sportowej? Relacjonuj treningi zawodników (zobacz: legiawarsaw). Pamiętaj, że backstage to nie tylko pokazanie czegoś, co aktualnie przygotowuje Twoja marka, a za chwilę zobaczą wszyscy. Backstage to również życie Twojej firmy i jej pracownicy. Nie bój się budowania Employer Brandingu za pomocą Snapchata – pokaż, jak dobrze pracuje się dla Twojej marki (zobacz: deezeepl). 
  • Relacje z eventów – do tej funkcji Snapchat został niemal stworzony. Jeśli Twoja marka aktywnie organizuje lub sponsoruje różnego rodzaju eventy, poświęć wtedy Snapchatowi nieco więcej czasu. Nie zapomnij wykorzystać adekwatnych emotikonek i filtrów. Może warto z tej okazji stworzyć również specjalny Geofiltr i zachęcić obserwujących do korzystania z niego? 
  • Treści edukacyjne – nie da się ukryć, że Snapchat to przede wszystkim zabawa. Jeśli jednak Twoim celem jest edukacja użytkowników, to musisz ją „ubrać” w krótkie i naprawdę bardzo ciekawe treści. Sprawdzą się wszelkiego rodzaju ciekawostki, fakty w pigułce, zagadki, a także sesje Q&A.  
  • Opowieść – krótka forma komunikatów na Snapchacie raczej nie sprzyja opowiadaniu długich i skomplikowanych historii, ale kto powiedział, że muszą być właśnie takie? Dobrym pomysłem może być np. stworzenie serialu w odcinkach, który będzie publikowany w określone dni tygodnia. W ten sposób możemy nie tylko zachęcić obserwujących do przeglądania naszego profilu o określonych porach, ale zaangażować ich też w tworzenie historii np. poprzez przesyłanie rysunków z propozycją kontynuacji opowieści. 
  • Konkursy – jeden z najprostszych sposobów na zaangażowanie użytkowników Snapchata, choć nie każdy pomysł ma szansę na powodzenie. Z pewnością sprawdzą się konkursy oparte na user generated content (użytkownicy Snapchata uwielbiają produkować treści!), a także wszelkiego rodzaju gry miejskie, bazujące na obserwowaniu profilu marki i wyłapywaniu wskazówek. Nagrody nie muszą być bardzo atrakcyjne!
  • Kampanie z blogerami – na Snapchacie działa już całkiem sporo blogerów, z którymi możemy przygotować ciekawe i angażujące kampanie promujące naszą markę. Zdecydowanie prościej będzie wtedy zbudować zasięg konkretnej akcji i świeżo stworzonego profilu. Możemy też pójść krok dalej i oddać władzę nad kontem naszej marki konkretnemu blogerowi – tak zrobiła już kilkukrotnie Coca-Cola, ostatnio podczas Euro 2016. 

To, co może okazać się niezwykle ważne w kontekście tworzenia treści, to fakt, że od pewnego czasu content na Snapchacie przestał być w 100% ulotny. Wszystko za sprawą nowej funkcji, jaką jest Memories, która umożliwia archiwizowanie snapów i publikowanie ich w późniejszym terminie, a także tworzenie story za pomocą filmów i zdjęć spoza Snapchata, czyli z rolki aparatu. Dzięki temu możemy wykorzystać zdjęcia zrobione wcześniej aparatem, a najważniejsze snapy na stałe przypiąć do naszego konta. Mogą to być np. wyniki konkursu czy wskazówki dojazdu na konkretny event, które będziemy chcieli wykorzystać kilkukrotnie.   

Reklama na Snapchacie – będzie rewolucja?

Naturalną drogą rozwoju każdego serwisu społecznościowego jest uruchomienie płatnych funkcji dla biznesu. Tak też dzieje się w przypadku Snapchata, który cały czas poszerza swoje możliwości reklamowe. 

Jakie opcje są obecnie dostępne? Po pierwsze: reklama (Snap Ads) w sekcji Discover. Plusem tego rozwiązania jest możliwość wyboru kanału konkretnego wydawcy treści, za pomocą którego chcemy się reklamować. Dzięki temu pokazujemy naszą reklamę w kanale zbliżonym tematyką do naszej działalności i z dużą dozą prawdopodobieństwa przewidujemy grupę docelową, do której trafi przekaz. Przykładowo, będąc agencją social media, moglibyśmy zdecydować się na reklamę na kanale Mashable, który z pewnością oglądają osoby odpowiedzialne za PR i marketing. Spoty (10-sekundowe filmy) tworzone są wspólnie przez Snapchata i dostawców treści. Wydawcy sprzedają powierzchnię reklamową, a swoimi przychodami dzielą się ze Snapchatem. 

Drugą opcją są sponsorowane geofiltry z logo marki. Wystarczy zaprojektować swój geofiltr zgodnie z wytycznymi Snapchata, określić, na jakim obszarze ma być dostępny, a następnie dokonać płatności. Filtr może być związany z konkretną marką, lokalizacją lub wydarzeniem. Niestety, obecnie ta usługa nie jest dostępna jeszcze w Polsce. Na ten moment możemy skorzystać tylko z filtru „społecznościowego”, czyli nieutożsamianego z żadną marką, bez logo. Może to być np. geofiltr miasta, instytucji publicznej, szkoły lub uniwersytetu. 

Rysunek 1. Przykład artykułu podpiętego pod Snapa w sekcji Discover

 

Rysunek 2. Wygląd nowej sekcji Memories

 

Rysunek 3. Przykład Geofiltru przygotowanego z okazji Eurowizji

 

Trzecią opcją są Sponsored Lenses, czyli reklamy, które angażują użytkownika do dłuższej interakcji. Działa to podobnie jak obecnie dostępne „maski” – użytkownik musi przytrzymać palec na swojej twarzy. Animacja może być stała lub interaktywna, czyli zmieniająca się po wykonaniu jakiejś konkretnej akcji przez użytkownika (np. otwarciu ust czy wystawieniu języka). Taką animację można zapisać, a następnie wysłać znajomemu i dodać do My Story lub wspomnianego wcześniej Memories. Snapchat chwali się na swojej stronie, że Sponsored Lenses angażują użytkownika średnio na 20 sekund. 

Opcją, którą Snapchat dopiero zamierza wprowadzić, są reklamy wyświetlające się pomiędzy Stories. Serwis zapewnia, że nie będą one ingerowały bezpośrednio w Stories znajomych i będzie można je w prosty sposób pominąć. Mogą się jednak pojawiać na całym ekranie i może im towarzyszyć dźwięk. Snapchat szykuje w tym kontekście sporo nowych opcji, które dotychczas były dostępne tylko na kanałach wydawców treści. Będzie to m.in. możliwość stworzenia dłuższego filmu, przekierowanie użytkowników do strony lub artykułu (w ramach Snapchata) czy zainstalowania aplikacji. Serwis na swojej s...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy