Dołącz do czytelników
Brak wyników

Media społecznościowe

16 grudnia 2019

NR 49 (Grudzień 2019)

Analiza social media: znane narzędzia, nieznane możliwości

269

Pracując w marketingu internetowym, trudno wyobrazić sobie codzienne działania bez korzystania z aplikacji i narzędzi online. Analiza social media jest jednak na tyle mało wdzięcznym tematem, że większość marketerów wybiera jedno, dobrze już znane narzędzie, które służyć ma głównie do raportowania skuteczności prowadzonych działań przed klientem bądź szefem. Z doświadczenia wiem, że jest to często zadanie żmudne, traktowane jedynie jako comiesięczny obowiązek. Postaram się jednak udowodnić, że narzędzia do analizy social media, nawet te, które doskonale znasz, mogą Cię jeszcze czymś zaskoczyć.

Znasz swoich odbiorców, ale do kogo faktycznie docierasz? 

Demografia fanów mówi wprost, kim jest Twoja grupa docelowa i kto interesuje się publikowanymi przez Ciebie treściami. Ale czy analizujesz również demografię zasięgu? Warto to robić z dwóch powodów: 

POLECAMY

  1. Aby analizować, do kogo docierasz organicznie – może się okazać, że Twoją główną grupą docelową są kobiety w wieku 25-40 lat, zaś demografia zasięgu wskazuje również – lub przede wszystkim – inne grupy. Oczywiście konieczna jest wtedy analiza zarówno strategii, jak i produktu (bądź usługi). 
  2. Aby analizować, czy kampanie płatne są odpowiednio ustawione – może się zdarzyć, że rozszerzasz swoją ofertę np. o produkty dla młodych osób, a po 2 miesiącach działań demografia zasięgu nie ulega zmianie. Konieczna wtedy będzie weryfikacja działań. Czasem w tego typu przypadkach może być to zwykły błąd w ustawieniach kampanii płatnych.

Monitoruj popularność treści

Wyświetlenia to kolejny wskaźnik często traktowany po macoszemu, ponieważ zazwyczaj skupiamy się jedynie na analizie zasięgu naszych działań. 
Wyświetlenia możesz analizować, podobnie jak demografię zasięgu, w dwojaki sposób. 

  1. Analizowanie popularności treści – zasięg informuje nas o tym, do ilu osób udało się dotrzeć, a wyświetlenia mogą wskazać, które treści cieszyły się większym zainteresowaniem, a także do których materiałów użytkownicy częściej wracali. Warto pamiętać, że istnieją treści, które mimo tego, że są bardzo interesujące dla grupy docelowej, to nie zyskują zaangażowania, które pomoże w ocenie ich wartości dla odbiorcy. Takim przykładem mogą być treści dotyczące problemów zdrowotnych. 
  2. Analizowanie kampanii płatnych – często może dojść do przepalenia budżetu, gdy targetowanie w kampaniach jest ustawione na zbyt wąską grupę odbiorców. Kiedy docierasz z tym samym komunikatem do niewielu osób, z pewnością ucierpi na tym skuteczność kampanii. 

Intensywność komunikacji do grupy docelowej

Kolejną daną, którą warto poddać analizie, jest intensywność komunikacji do wybranej grupy docelowej. 
Wyniki tej analizy mogą być pomocne przy planowaniu treści i podjęciu decyzji o ich publikacji, gdy: 

  • liczba publikacji jest największa – może to oznaczać, że użytkownicy są wtedy wyjątkowo zaangażowani i aktywni na platformie i np. podejmują decyzje zakupowe,
  • intensywność komunikacji jest niska – wtedy mamy szansę się wyróżnić i zostać dostrzeżonym,
  • średnie zaangażowanie jest średnio wysokie lub wysokie – oznacza to, że użytkownicy korzystają wtedy z danej aplikacji i jest duża szansa, że zareagują również na Twoje treści.

Choć omawiany wskaźnik nie znajduje się bezpośrednio w żadnym panelu analitycznym, analizę taką możemy przygotować w Sotrenderze (rys. 4). Jeśli jednak posiadasz w swojej firmie zespół analityków, a także dostęp do API wybranych kanałów, bez problemu powinniście poradzić sobie z przygotowaniem takiego zestawu informacji.

Wybieraj osoby do współpracy na podstawie wskaźnika Influence

Brand24 to nie tylko narzędzie do monitoringu social media, ale także do ich analizy. Kolejny wskaźnik, na który chciałabym zwrócić uwagę, to Influence (w polskiej wersji Szacowany wpływ).
Wskaźnik Influence jest szacowany na podstawie zasięgu, popularności, liczbie aktywności oraz wyświetleń, jakie przeciętnie ma dane źródło. Na przykład bloger, który posiada 100 tys. followersów, będzie miał szacowany wskaźnik Influence na poziomie 20 tys., jeśli jego treści docierają średnio do 20% odbiorców.
 

Rys. 1. Analiza źródeł o największym wskaźniku Influence. Brand24

Wskaźnik Influence możesz wykorzystać nie tylko do celu tak oczywistego, jak zidentyfikowanie influencerów do współpracy. W końcu nie każda marka korzysta z takiej formy promocji. Influence może posłużyć również do identyfikacji osób, które:

  • zaprosisz do współpracy nad nowym ebookiem,
  • poprosisz o udzielenie wypowiedzi eksperckiej, 
  • poprosisz o zrecenzowanie produktu lub usługi (np. SaaS). 

Przewiduj popularność hashtagów

Choć analiza hashtagów możliwa jest w większości narzędzi analitycznych, ciekawą opcję udostępnia aplikacja Keyhole (rys. 5). Mowa tutaj o prognozowaniu prawdopodobieństwa wystąpienia danego hashtaga na wybranych platformach. 
 

Rys. 2. Wykres z demografią zasięgu. Sotrender

 

Rys. 3. Analiza liczby wyświetleń. Sotrender

 

Rys. 4. Przykład analizy intensywności komunikacji do wybranej grupy docelowej na Instagramie. Sotrender

 

Rys. 5. Predykcja hashtagów w aplikacji Keyhole


W Keyhole znajdziesz również informację, ile postów z danym hashtagiem zostało dodanych danego dnia. Oczywiście im dłuższy będzie okres zbierania danych, tym dokładniejsze będą predykcje. 
Osobiście wciąż czekam na narzędzie, które w wiarygodny sposób pokaże, dzięki którym hashtagom użytkownicy faktycznie docierali do naszych treści, co automatycznie umożliwi stworzenie listy najbardziej skutecznych hashtagów dla naszego biznesu. 
Choć rozwiązanie takie było dostępne w trakcie fazy testów w Instagram Insights, to szybko zniknęło z aplikacji. A szkoda. 

Analiza obrazu

Sztuczna inteligencja (artificial intelligence) i uczenie maszynowe (machine learning) to hasła, które ciągle przewijają się na tegorocznych konferencjach branżowych. Czy mają one zastosowanie również w mediach społecznościowych? Jak widziałeś na przykładzie Keyhole, oczywiście, że tak. Narzędziem, którego możesz nie znać, jest np. YouScan. Na podstawie wskazanego logotypu (który wgrasz do aplikacji) możesz dokonać chociażby jego detekcji we wskazanych materiałach wizualnych. 
 

Jak i kiedy wykorzystać możliwość analizy obrazu?
Podejmując współpracę z influencerem, możesz np. sprawdzić, ile razy (oraz przez jaki łączny czas) w opublikowanych przez niego materiałach pojawił się Twój produkt (lub logo Twojej firmy). Takie rozwiązania dostępne są obecnie również w ofercie Sotrendera. 


Analiza… TikToka

Będąc świeżo po powrocie z Social Media Week w Londynie, nie mogłabym nie wspomnieć o TikToku, który był jednym z częściej pojawiających się tematów na konferencji i ma być prawdziwym hitem w 2020 r. 
Chcąc analizować sukces na tej platformie, prócz klasycznych wskaźników, takich jak wyświetlenia, komentarze czy polubienia, możesz raportować również takie dane, jak np.:

  • liczba duetów,
  • odtworzenie muzyki w wideo,
  • zaakceptowanie hashtaga oraz liczba jego wyświetleń (monitorowanie tych danych może mieć szczególnie wartość w perspektywie biznesowej).

Żeby skorzystać z analityki na TikToku, konieczne jest przełączenie swojego konta do T...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy