Dołącz do czytelników
Brak wyników

Protipy sprytnego marketera

22 maja 2019

NR 45 (Kwiecień 2019)

WIDEO W SOCIAL MEDIACH – Dlaczego najważniejszy jest pomysł?

0 183

Wideo w social mediach, a więc zabawne filmy, kolorowe reklamy i poradniki – oglądamy je niemal codziennie podczas przeglądania Facebooka, Instagrama czy YouTube. Ale każde dobre wideo wymaga ogromnego nakładu pracy, który nie zawsze widać na pierwszy rzut oka. Z artykułu dowiesz się, w jaki sposób tworzymy dwa programy kulturalno-rozrywkowe dla jednego z naszych klientów – sieci salonów Empik.

Pierwszym krokiem do stworzenia serii wideo jest pomysł. Idealnym rozwiązaniem jest biurowa burza mózgów, w której uczestniczą pracownicy agencji. W takich przypadkach do dyskusji zapraszamy wszystkich, nie tylko osoby związane z obsługą klienta i tworzeniem kreacji, ponieważ podczas wspólnej dyskusji skupiamy się na najróżniejszych zainteresowaniach i ciekawym spojrzeniu na dany temat.

Nie inaczej było w przypadku Empiku.

Przed przesłaniem naszej oferty organizowaliśmy spotkania, podczas których zbieraliśmy pomysły, weryfikowaliśmy te wygenerowane wcześniej i szlifowaliśmy cały projekt.

Na początku zawsze zaczynamy od zebrania jak największej liczby zagadnień pasujących do tematyki związanej z potencjalnym klientem, w przypadku Empiku postawiliśmy na kulturę, rozrywkę oraz rozpoznawalność i dostępność produktów, które cieszą konsumentów od pokoleń. 

Po zweryfikowaniu wszystkich za i przeciw przystępujemy do dopracowywania detali danego pomysłu. Tworzymy nazwę serii, sprawdzamy jej dostępność w internecie, badamy pod kątem ewentualnych praw autorskich, analizujemy wszystkie potencjalne sytuacje kryzysowe.

Dzięki temu mamy pewność, że nasz pomysł został przemyślany i prześwietlony pod każdym kątem – we współpracy z klientem nie ma miejsca na kryzysy.

Efektem burzy mózgów jest realizacja dwóch serii – „Przez pokolenia”, w której w niebezpośredni sposób nawiązujemy do 70-lecia istnienia Empiku oraz „TOP 7 Empiku”, gdzie w ciekawy sposób zachęcamy do zapoznania się z ofertą salonu i sklepu internetowego.

Początkowe pomysły nieco różniły się od finalnej wersji. Niektórym nie było dane przejść do etapu produkcji.
 

Rys. 1. Ekipa, której można zaufać, to absolutna podstawa. Kulturalny operator i reżyser sprawiają, że atmosfera na planie jest przyjemniejsza. Na zdjęciu Mateusz, Kinga, Justyna, Karol i Tomek

 

Przykładem może być inna seria stworzona w trakcie wstępnych dyskusji – program o nazwie #empik70, którego głównym tematem miało być prezentowanie elementów kultury i ich ewolucji w Polsce na przestrzeni 70 lat.


Zakładaliśmy, że odcinki mogłyby mówić o grach planszowych, karcianych, wideo i książkach. Wśród zarysów scenariusza mieliśmy epizod, gdzie pokazalibyśmy 70 lat zmian w grach karcianych w Polsce, prezenter lub narrator opowiadałby o tym, jak nasi rodzice uwielbiali grać w makao, a dzisiaj chętnie grają z dziećmi w UNO. Pokazalibyśmy przywiązanie kolekcjonerów do cennych zdobyczy, czyli wartych setki złotych kart Pokemon i wielu innych. Finalnie jednak zdecydowaliśmy się na stworzenie dwóch odrębnych serii – promującej produkty w ciekawy sposób oraz programu rozrywkowego.

Czas na casting

Pozornie błahostka, ale to na tej części pracy schodzi najwięcej czasu i energii. Również od siły wybranych przez nas osób zależy powodzenie całego projektu, bowiem nic nam po świetnym scenariuszu i dobrej ekipie, gdy uczestnicy lub prezenterzy nie są charyzmatyczni i interesujący.

 

Rys. 2. Profesjonalna makijażystka dba o odpowiedni makijaż oraz fryzurę prezenterki. Przy profesjonalnych nagraniach to „must have!”. Na zdjęciu Kinga i Justyna


W przypadku pracy dla Empiku mieliśmy dwa zadania – casting na prezentera programu kulturalnego oraz casting na uczestników kolejnych odcinków programu rozrywkowego. Co więcej, w przypadku rozrywki nabór na nowe osoby powtarzany jest niemal przy każdym nagraniu.

Swoje poszukiwania rozpoczęliśmy od przygotowania opisu osoby, która jest nam potrzebna. Wymaga to zastanowienia się, jakie cechy charakteru i wyglądu wpasują się w stworzoną przez nas formułę.

Po obejrzeniu wielu zgłoszeń wideo udało nam się wybrać dwójkę prezenterów, których możecie oglądać w odcinkach „TOPKI Empiku”. Justyna i Przemek idealnie wpasowują się w archetypy postaci, których potrzebowaliśmy:
 

  • Justyna doskonale sprawdza się w roli pogodnej przyjaciółki, z którą chętnie porozmawiamy na temat dobrych filmów i seriali,
  • Przemek idealnie pasuje do roli spokojnego narratora, którego zadaniem jest wprowadzić nas w świat omawianej książki.


Uczestników programu „Przez pokolenia” jest nieco więcej i zmieniają się co jakiś czas, zatem nie sposób opisać ich wszystkich.

Zgodnie z formułą serii do każdego odcinka poszukujemy przedstawicieli różnych pokoleń, dzięki czemu możemy sprawdzić ich reakcje na dany temat. Mamy zatem emeryta, dorosłego, młodego dorosłego oraz nastolatka. Każdy z nich ma inne spojrzenie na świat, co pozwala na wychwycenie śmiesznych, poważnych i wzruszających momentów. 

W jednym z odcinków zapytaliśmy uczestników, jaką nadprzyrodzoną moc chcieliby posiadać. Młodzi marzyli o lataniu i supermocy, dorosłym do szczęścia brakowało pieniędzy, a prawie 90-letnia staruszka chciałaby jedynie... móc uleczać innych. Tworzenie takiego programu to wspaniałe przeżycie, które wzbogaca nie tylko zawodowo, ale również emocjonalnie.

Nigdy nie wiemy, w jaki sposób reagować będą dane osoby. Oczywiście scenariusz zakłada wyraźnie, jaki efekt chcemy uzyskać, ale ten nierzadko jest zaskakujący – czasami bawi do łez, innym razem wzrusza.

Przygotowanie scenariusza

Niemal każde nagranie, nawet krótkie, wymaga przygotowanego wcześniej scenariusza. Na jego podstawie wiemy, jakie elementy scenografii będą potrzebne na planie zdjęciowym. Dokładny spis zagadnień pozwala również doprecyzować, jakie emocje chcemy wywołać u uczestników i widzów. W każdym scenariuszu znajdują się również niezbędne informacje, które musi przekazać prezenter.

Scenariusze do „TOPKI Empiku” to twardy orzech do zgryzienia. Z dalszej perspektywy temat wydaje się banalnie prosty – wystarczy poszukać siedem tytułów do omówienia w krótkim odcinku, zmontować całość i oddać klientowi. Niestety, praca nie jest tak łatwa, jak się wydaje.

Kreację scenariusza zaczynamy od wymyślenia tematu, który zainteresuje widzów. Musimy pamiętać o tym, że wielu z nich ma sporą wiedzę związaną z kulturą, wychwycą oni zatem każdą gafę w opisie książki czy serialu. Podstawą jest zatem dobry research.
 

Wskazówka

Gdy poszukiwania i rozbudowa tematu dobiegają końca, całość spinana jest w scenariusz, na który składają się: milestones odcinka, opis scen oraz szczegółowe informacje. 


Milestones odcinka to nic innego jak swojego rodzaju spis celów, jakie posiada dany odcinek. W przypadku Empiku każdy z odcinków ma zachęcić do pogłębiania wiedzy na temat danego aspektu kultury, zbudować wizerunek Empiku jako mecenasa oraz zainteresować odbiorcę dostępnością szerokiej gamy produktów w salonach i na stronie internetowej.

Ruszamy na plan zdjęciowy

W końcu nadchodzi dzień, w którym ciężka praca osiąga moment kulminacyjny – spotkanie na planie zdjęciowym. Celowo mówię tutaj o samym „spotkaniu”, a nie „nagraniu”, ponieważ są to dwie różne sprawy.

Spora część widzów nie ma pojęcia, ile osób pracuje na planach zdjęciowych ich ulubionych filmów, seriali czy nawet serii na YouTube. Podczas nagrań wcielam się w rolę reżysera i producenta danego odcinka, próbuję oswoić prezenterów z kamerą, decyduję o miejscu nagrania, staram się rozwiązywać tworzące się konflikty. Wśród moich zadań jest również zapewnienie bezpieczeństwa ekipie i dbanie o trzymanie się scenariusza.

Nagrania w salonie Empiku nie są tak komfortowe, jak tworzenie wideo w studiu. Należy pamiętać o wyłączeniu muzyki na czas nagrań, pilnować, aby żaden z klientów nie wszedł w kadr, oraz dbać o to, żeby na planie nie dochodziło do spięć. 

Wielokrotnie zdarzało się, że niezadowoleni klienci przesuwali scenografię lub przerzucali kable, tylko dlatego, że zagrodziliśmy im dojście do płyt ich ulubionego wykonawcy. Plan zdjęciowy w sklepie wiąże się również z nieustannym hałasem, takim jak piszczące bramki przy wyjściu, pracownicy rozstawiający asortyment na półkach czy muzyką w lokalu, którą wyłączmy na czas nagrań. 

Kiedy udaje się już zapanować nad tym małym chaosem, przechodzimy do działania. Makijażystka przygotowuje prezenterów, aby dobrze wyglądali przed kamerą i w razie potrzeby poprawia ich w trakcie nagrań.

Operator dba o odpowiednie oświetlenie, jakość dźwięku i dobry kadr. W świecie idealnym pięciominutowe wideo nagralibyśmy w osiem minut. Niestety, jesteśmy tylko ludźmi i pomyłki się zdarzają – uśmiechy, wyjście z kadru, przejęzyczenia, stres. Wszystkie te czynniki sprawiają, że tworzenie jednego ośmiominutowego odcinka potrafi przeciągnąć się nawet do czterech godzin na planie zdjęciowym.
 

TOP 5 darmowych narzędzi do pracy nad wideo

Tworzenie wideo nie musi być trudne ani kosztowne. W internecie dostępne są setki darmowych programów, które pomagają w wyprodukowaniu dobrego filmu do mediów społecznościowych. Przed inwestowaniem w drogie edytory warto wzbogacić swoją wiedzę dzięki narzędziom z bezpłatną licencją.

1. Google Docs
Aplikacja Google za...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy