Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

21 maja 2019

NR 45 (Kwiecień 2019)

Siedem praktycznych sposobów na budowanie marki w social mediach

0 149

Budowanie marki to jeden z fundamentów skutecznych działań w mediach społecznościowych. Czytając ten artykuł, dowiesz się, jak rozpocząć własne działania w tym zakresie, wykorzystując doświadczenie innych.

Pamiętaj: nie ma jednej złotej zasady, która zawsze zadziała. Istnieją wyłącznie dobre praktyki, które przybliżą Cię do osiągnięcia celu. 

1. Zadbaj o wysoki poziom obsługi klienta

Internet stał się miejscem, gdzie każdy z łatwością może wyrazić swoje zdanie – napisać opinię na Facebooku, zostawić komentarz, udostępnić zdjęcie, zapytać o coś, poprosić o pomoc lub się na coś poskarżyć. Jest to szansa dla Ciebie, bowiem właśnie tutaj Twój odbiorca może pochwalić Twoje produkty, podzielić się wrażeniami po zakupie i być może zachęcić innych do skorzystania z usług Twojej firmy. 
 

Wskazówka

Jeśli Twój klient jest w internecie – Twoim obowiązkiem jest się nim zaopiekować, inaczej może to się obrócić przeciwko Tobie!


Łatwość dostępu do mediów społecznościowych spowodowała, że klienci przenieśli się ze swoimi pytaniami, opiniami i problemami właśnie do sieci. To tutaj Twoi odbiorcy zgłaszają wszelkie uwagi oraz prośby, więc oczekują możliwie najlepszej i najszybszej obsługi ze strony marki. 
 

Wskazówka

Ważne jest to, abyś zawsze starał się opanować emocje. Ludzie bazują na emocjach i bardzo często piszą do marki pod ich wpływem. To Ty w rozmowie z nimi musisz zachować spokój, opanowanie i pełny szacunek. Nie możesz wdawać się w dyskusje, podważać opinii klienta lub go obrazić. Dlaczego? Urażony poczuje się nie tylko klient, ale również inni odbiorcy, którzy będą świadkami takiej dyskusji, np. w komentarzach na Twoim firmowym profilu. Zamiast załatwić sprawę szybko i przyjaźnie, nastawisz negatywnie do marki innych potencjalnych klientów.

 

Rys. 1. Konto SpotifyCares na Twitterze


 

Rys. 2. Grafi ka zamieszczona na fanpage’u marki Krakus


Świetnym przykładem może być SPOTIFY, który stworzył konto na Twitterze o nazwie SpotifyCares. To właśnie w tym miejscu klienci mogą bez problemów skontaktować się z obsługą klienta i wyjaśnić najważniejsze dla nich sprawy za pomocą zwykłego tweeta. 

2. Zacznij od przygotowania strategii

Ten punkt może wydać Ci się banalny i zbędny. „Po co mi strategia? Przecież dobrze wiem, co mam robić!”. Możesz pomyśleć też, że strategię przygotowałeś wraz z rozpoczęciem działalności Twojej firmy i nie ma powodu, aby do niej wracać. Pamiętaj jednak, że przygotowanie dobrej i odpowiedniej dla Twojej marki strategii to połowa sukcesu. Nawet najlepsze kampanie reklamowe i ogromne budżety poświęcone na budowanie marki w sieci nie zastąpią zaplanowanych oraz długofalowych działań. Działań, które będziesz realizować konsekwentnie, ale nie zapomnisz też o tym, aby je konsekwentnie… modyfikować. 

Istnieje wiele zmiennych, których nie jesteś w stanie przewidzieć podczas wstępnego planowania, dlatego nie możesz ślepo trzymać się obranego celu. Jeśli ustaliłeś, że na początku skupisz się na danych kwestiach, to po czasie zweryfikuj, czy podążasz dobrą drogą. Z pewnością pomogą Ci w tym opinie zadowolonych lub rozczarowanych klientów. 

 

Rys. 3. Screen z fanpage’a digitalk


Nie można nie wspomnieć tutaj o marce Krakus, która konsekwentnie (i z humorem!) buduje swój profil w mediach społecznościowych, wykorzystując do tego m.in. takie grafiki, jak na rys. 2.

3. Bądź autentyczny. Pokaż, że za Twoją agencją stoją ludzie

Nie ma nic gorszego niż marka, która skupia się wyłącznie na sprzedaży i bezosobowych przekazach. Nikt nie każe Ci od razu przedstawiać całego zespołu (co tak naprawdę nie jest złym pomysłem). Pokaż po prostu, że Twoje media społecznościowe prowadzą ludzie, którzy mają imiona (podczas dialogu z klientem podpisują się np. imieniem lub pseudonimem), pasje, wiedzę i doświadczenie. 

Świetnie radzi sobie w tym temacie agencja digitalk, która regularnie publikuje na swoim fanpage’u informacje o swoich pracownikach.

4. Stwórz świetny projekt, w który zaangażujesz influencera

Nie od dziś wiemy, że influencerzy wspierają sprzedaż oraz budowanie wizerunku marek na świecie. Od kilku lat także i w Polsce zauważalny jest wzrost tego trendu, a wiele brandów wykorzystuje współpracę z influencerami do tworzenia wyjątkowych projektów. Poza typową współpracą, czyli testowaniem produktów, kodami rabatowymi oraz opiniami w formie tekstów sponsorowanych czy video, użytkownicy doceniają też bardziej kreatywne akcje. 
 

Zastanów się, który twórca mógłby wesprzeć Twoje działania i wspólnie przygotujcie coś, co zaskoczy Waszych odbiorców, a dzięki temu pozwoli im na zwiększenie zaangażowania wobec Twojego brandu. Co to może być? Np. kampania społeczna w słusznym celu, konkurs lub jakaś nietypowa rekrutacja – w tej materii tak naprawdę nic Cię nie ogranicza. 


Z takim wyzwaniem doskonale poradzili sobie JIMEK oraz WYBOROWA. Wspólnie przygotowali projekt 30/90, którego efekty przeszły najśmielsze o...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy