Jako marketerzy zawodowo spędzamy średnio 8 godzin dziennie w mediach społecznościowych. A prywatnie? Często po pracy znów wracamy na Facebooka czy Instagrama – tym razem dla rozrywki, sprawdzenia, co u znajomych czy poczytania newsów, na które w ciągu dnia w pracy nie było czasu. Jak ułatwić sobie korzystanie z Facebooka i jak najlepiej wykorzystać chwile spędzone w tym medium?
Mierzenie czasu spędzonego w aplikacji Facebook
Większość użytkowników tego medium korzysta do jego przeglądania z urządzenia mobilnego. W drugiej połowie 2018 roku Facebook dodał dla nich nową funkcjonalność: mogą mierzyć, ile czasu spędzili danego dnia w aplikacji i jak to wygląda na tle pozostałych dni w ciągu ostatniego tygodnia.
Wynik może być nie tyle zaskakujący ile frustrujący, jeśli zdasz sobie sprawę, że przez tę godzinę, dwie czy trzy tak naprawdę nie zrobiłeś nic wartościowego, a jedynie zabijałeś czas.
Facebook doskonale o tym wie, dlatego sekcja „Czas spędzony na Facebooku” pozwala – oprócz ustawienia limitu czasu w aplikacji (informację o tym, jak to zrobić, zawiera ramka 1) – na zarządzanie powiadomieniami, znajomymi czy preferencjami aktualności. Wszystko to ma prowadzić do bardziej efektywnego korzystania z aplikacji.
POLECAMY
Ustawienie powiadomień
Pojawiające się na Facebooku powiadomienia wytrącają z równowagi i obniżają poziom skupienia – co jeśli tym razem to coś naprawdę ważnego?
Facebook pozwala ustawić powiadomienia w taki sposób, aby użytkownik rzeczywiście otrzymywał tylko te, które są dla niego istotne w danym momencie (rys. 1). Jakimi powiadomieniami można zarządzać? Są to m.in. notyfikacje ze stron, grup, wydarzeń, aplikacji, transmisji czy marketplace.

Dla marketerów w sekcji Ustawienia – Powiadomienia jednym z najważniejszych punktów są ustawienia powiadomień ze stron. Do wyboru są trzy opcje: powiadomienia mogą być włączone, wyłączone lub mieć formę streszczenia. Co ważne, dla każdej zarządzanej strony można wybrać ustawienia z osobna, co pozwala na dostosowanie się do potrzeb każdego z Twoich klientów.
Jak ustawić alarm przypominający o przekroczeniu dziennego czasu na Facebooku?
- Wejdź w „Ustawienia i prywatność” (Android).
- Kliknij w „Czas spędzony na Facebooku”.
- W sekcji „Zarządzaj swoim czasem” wybierz „Ustaw codzienne przypomnienie”.
- Określ swój dzienny limit czasu na Facebooku – gdy go przekroczysz, aplikacja Cię o tym powiadomi.
Sekcja z powiadomieniami pozwala na błyskawiczne uporządkowanie powiadomień z grup. Na samą myśl o porządkowaniu ustawień powiadomień z kilkudziesięciu grup, do których należymy, można zlać się zimnym potem, jednak da się to zrobić szybko i w jednym miejscu. Dostępne opcje to: wszystkie powiadomienia, powiadomienia o postach znajomych, wyróżnionych zdarzeniach i całkowite wyłączenie notyfikacji.
Zapisywanie treści
Widzisz świetny post na swojej tablicy, ale nie masz czasu go przeczytać? Możesz go otworzyć w nowej karcie (i zapomnieć), dodać go do zakładek (i zapomnieć), przeczytać pobieżnie (i zapomnieć) albo… zapisać wewnątrz Facebooka i mieć do niego zawsze wygodny dostęp.

Wskazówka
Zapisane posty możesz zbierać w kolekcje, usuwać, gdy już się z nimi zapoznasz, a także jednym kliknięciem udostępniać na Facebooku lub w Messengerze.
Zapisałeś coś, ale nie podzieliłeś jeszcze wszystkich treści na kolekcje? W sekcji Zapisane możesz szukać treści pod kątem ich typu – Facebook pozwala Ci je podzielić na linki, zdjęcia, wydarzenia, oferty itp. (rys. 3). Możesz także skorzystać z wewnętrznej wyszukiwarki zapisanych treści.
Do oglądania swoich kolekcji możesz zaprosić znajomych, którzy mają także możliwość ich komentowania i uzupełniania w znalezione przez siebie treści.

Ustawienia widoczności treści i powiadomień w grupach
Są grupy, w których warto być, żeby znaleźć rozwiązania konkretnych problemów – często jednak rozrzut tematyczny i poziomowy jest w nich na tyle duży, że wyłapanie perełek jest prawie niemożliwe. Jak sobie z tym poradzić?
Po pierwsze, warto się zastanowić, do czego służy nam grupa. Chcemy czytać wszystkie treści czy tylko te, które mogą nam w czymś pomóc? Jeśli wszystkie, można tę grupę obserwować, czyli umożliwiać jej pokazywanie treści w newsfeedzie. Jeśli wybrane, lepiej kliknąć „Przestań obserwować grupę” – pozostajemy jej członkami, a jednocześnie nie widzimy jej na swoim feedzie.
Po drugie, warto zdecydować się na to, jakie powiadomienia chcemy otrzymywać – tu wybór opcji jest szerszy. Możemy otrzymywać powiadomienia o wszystkich postach, o wyróżnionych zdarzeniach (postach znajomych lub treściach, które zdaniem Facebooka nas zainteresują), o postach znajomych lub nie otrzymywać żadnych powiadomień (rys. 4). Ponownie: to do nas należy decyzja, na ile istotne są dla nas treści z tej właśnie grupy.

Po trzecie, wybrane grupy możemy przypiąć do skrótów (rys. 5) i widzieć je w menu po lewej stronie na desktopie i pod tzw. hamburgerem (☰) w aplikacji. Jeśli grupa produkuje dużo wartościowych treści, ale mimo wszystko w feedzie chcecie widzieć np. treści tylko z fanpage’y i od znajomych, to opcja dla Was.

Po czwarte, sortowanie postów. W zależności od wielkości grupy, nad pierwszym widocznym postem użytkowników zobaczymy menu umożliwiające szeregowanie treści według czasu ich powstania lub tego, jak reagowali na nie użytkownicy (rys. 6 i 7). O tym, co daje każdy z nich, przeczytasz w tabeli 1.


Typ ustawienia | Co ono daje? | W jakiej grupie warto to ustawić |
Nowa aktywność | Jako pierwsze pojawiają się posty z najnowszymi komentarzami | Pokazuje, jaki temat aktualnie interesuje użytkowników niezależnie od tego, kiedy wątek pojawił się w grupie – przyda się w grupach o trendach i nowościach |
Najnowsze posty | Jako pierwsze widzimy najnowsze posty | Opcja niezastąpiona w grupach dotyczących przejazdów |
Najlepsze posty | Jako pierwsze zobaczymy posty budzące zainteresowanie członków grupy | To świetny sposób na wyłapanie najbardziej gorących dyskusji w grupie liczącej kilka tysięcy osób |
Ukrywanie postów i wyciszanie użytkowników
Dobrym pomysłem na oczyszczanie feedu z treści, które nie są dla nas interesujące, jest ukrywanie postów.
Wskazówka
Dwa sposoby ukrywania postów:
- Ukrycie konkretnego posta daje Facebookowi sygnał, ab...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ... i wiele więcej!