Dołącz do czytelników
Brak wyników

Protipy sprytnego marketera

22 maja 2019

NR 45 (Kwiecień 2019)

Jak efektywnie korzystać z Facebooka?

0 147

Jako marketerzy zawodowo spędzamy średnio 8 godzin dziennie w mediach społecznościowych. A prywatnie? Często po pracy znów wracamy na Facebooka czy Instagrama – tym razem dla rozrywki, sprawdzenia, co u znajomych czy poczytania newsów, na które w ciągu dnia w pracy nie było czasu. Jak ułatwić sobie korzystanie z Facebooka i jak najlepiej wykorzystać chwile spędzone w tym medium?

Mierzenie czasu spędzonego w aplikacji Facebook

Większość użytkowników tego medium korzysta do jego przeglądania z urządzenia mobilnego. W drugiej połowie 2018 roku Facebook dodał dla nich nową funkcjonalność: mogą mierzyć, ile czasu spędzili danego dnia w aplikacji i jak to wygląda na tle pozostałych dni w ciągu ostatniego tygodnia. 

Wynik może być nie tyle zaskakujący ile frustrujący, jeśli zdasz sobie sprawę, że przez tę godzinę, dwie czy trzy tak naprawdę nie zrobiłeś nic wartościowego, a jedynie zabijałeś czas. 

Facebook doskonale o tym wie, dlatego sekcja „Czas spędzony na Facebooku” pozwala – oprócz ustawienia limitu czasu w aplikacji (informację o tym, jak to zrobić, zawiera ramka 1) – na zarządzanie powiadomieniami, znajomymi czy preferencjami aktualności. Wszystko to ma prowadzić do bardziej efektywnego korzystania z aplikacji. 

Ustawienie powiadomień

Pojawiające się na Facebooku powiadomienia wytrącają z równowagi i obniżają poziom skupienia – co jeśli tym razem to coś naprawdę ważnego? 

Facebook pozwala ustawić powiadomienia w taki sposób, aby użytkownik rzeczywiście otrzymywał tylko te, które są dla niego istotne w danym momencie (rys. 1). Jakimi powiadomieniami można zarządzać? Są to m.in. notyfikacje ze stron, grup, wydarzeń, aplikacji, transmisji czy marketplace. 
 

Rys. 1. Powiadomienia, którymi można zarządzać w sekcji Ustawienia


Dla marketerów w sekcji Ustawienia – Powiadomienia jednym z najważniejszych punktów są ustawienia powiadomień ze stron. Do wyboru są trzy opcje: powiadomienia mogą być włączone, wyłączone lub mieć formę streszczenia. Co ważne, dla każdej zarządzanej strony można wybrać ustawienia z osobna, co pozwala na dostosowanie się do potrzeb każdego z Twoich klientów. 
 

Jak ustawić alarm przypominający o przekroczeniu dziennego czasu na Facebooku?

  1. Wejdź w „Ustawienia i prywatność” (Android).
  2. Kliknij w „Czas spędzony na Facebooku”.
  3. W sekcji „Zarządzaj swoim czasem” wybierz „Ustaw codzienne przypomnienie”.
  4. Określ swój dzienny limit czasu na Facebooku – gdy go przekroczysz, aplikacja Cię o tym powiadomi.


Sekcja z powiadomieniami pozwala na błyskawiczne uporządkowanie powiadomień z grup. Na samą myśl o porządkowaniu ustawień powiadomień z kilkudziesięciu grup, do których należymy, można zlać się zimnym potem, jednak da się to zrobić szybko i w jednym miejscu. Dostępne opcje to: wszystkie powiadomienia, powiadomienia o postach znajomych, wyróżnionych zdarzeniach i całkowite wyłączenie notyfikacji. 

Zapisywanie treści

Widzisz świetny post na swojej tablicy, ale nie masz czasu go przeczytać? Możesz go otworzyć w nowej karcie (i zapomnieć), dodać go do zakładek (i zapomnieć), przeczytać pobieżnie (i zapomnieć) albo… zapisać wewnątrz Facebooka i mieć do niego zawsze wygodny dostęp. 
 

Rys. 2. Zapisywanie postów

 

Wskazówka

Zapisane posty możesz zbierać w kolekcje, usuwać, gdy już się z nimi zapoznasz, a także jednym kliknięciem udostępniać na Facebooku lub w Messengerze. 


Zapisałeś coś, ale nie podzieliłeś jeszcze wszystkich treści na kolekcje? W sekcji Zapisane możesz szukać treści pod kątem ich typu – Facebook pozwala Ci je podzielić na linki, zdjęcia, wydarzenia, oferty itp. (rys. 3). Możesz także skorzystać z wewnętrznej wyszukiwarki zapisanych treści. 

Do oglądania swoich kolekcji możesz zaprosić znajomych, którzy mają także możliwość ich komentowania i uzupełniania w znalezione przez siebie treści. 
 

Rys. 3. Zapisane kolekcje


Ustawienia widoczności treści i powiadomień w grupach

Są grupy, w których warto być, żeby znaleźć rozwiązania konkretnych problemów – często jednak rozrzut tematyczny i poziomowy jest w nich na tyle duży, że wyłapanie perełek jest prawie niemożliwe. Jak sobie z tym poradzić?

Po pierwsze, warto się zastanowić, do czego służy nam grupa. Chcemy czytać wszystkie treści czy tylko te, które mogą nam w czymś pomóc? Jeśli wszystkie, można tę grupę obserwować, czyli umożliwiać jej pokazywanie treści w newsfeedzie. Jeśli wybrane, lepiej kliknąć „Przestań obserwować grupę” – pozostajemy jej członkami, a jednocześnie nie widzimy jej na swoim feedzie. 

Po drugie, warto zdecydować się na to, jakie powiadomienia chcemy otrzymywać – tu wybór opcji jest szerszy. Możemy otrzymywać powiadomienia o wszystkich postach, o wyróżnionych zdarzeniach (postach znajomych lub treściach, które zdaniem Facebooka nas zainteresują), o postach znajomych lub nie otrzymywać żadnych powiadomień (rys. 4). Ponownie: to do nas należy decyzja, na ile istotne są dla nas treści z tej właśnie grupy. 
 

Rys. 4. Opcje powiadomień w grupach


Po trzecie, wybrane grupy możemy przypiąć do skrótów (rys. 5) i widzieć je w menu po lewej stronie na desktopie i pod tzw. hamburgerem (☰) w aplikacji. Jeśli grupa produkuje dużo wartościowych treści, ale mimo wszystko w feedzie chcecie widzieć np. treści tylko z fanpage’y i od znajomych, to opcja dla Was. 
 

Rys. 5. Grupy przypisane do skrótów


Po czwarte, sortowanie postów. W zależności od wielkości grupy, nad pierwszym widocznym postem użytkowników zobaczymy menu umożliwiające szeregowanie treści według czasu ich powstania lub tego, jak reagowali na nie użytkownicy (rys. 6 i 7). O tym, co daje każdy z nich, przeczytasz w tabeli 1. 
 

Rys. 6. Możliwości selekcji treści w grupach

 

Rys. 7. Możliwości selekcji treści w grupach

 

TABELA 1. Typy selekcjonowania treści w grupach
Typ ustawienia Co ono daje? W jakiej grupie warto to ustawić
Nowa a...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy