Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

20 marca 2019

NR 43 (Grudzień 2018)

Facebook Insights i narzędzia analityczne – jak czytać statystyki i wyciągać wnioski?

0 177

Niechęć marketerów do analizy podejmowanych działań nie jest niczym nowym. Bardziej problematyczna wydaje się jednak nieświadomość, jak ważne jest monitorowanie skuteczności tych działań. Jak się okazuje, nie taki diabeł straszny, jak go malują. Analityka dostępna w ramach popularnych mediów społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram czy YouTube, nie jest idealna i nierzadko pozostawia wiele do życzenia. Warto jednak wiedzieć, że znajduje się tam ogrom wiedzy o Waszych kanałach i naprawdę warto z nich korzystać.

Jeśli nie jesteście fanami takich rozwiązań, do dyspozycji macie również zewnętrzne narzędzia i aplikacje analityczne. Są one dużo bardziej nastawione na pozytywny odbiór użytkowników (user experience), a co ważniejsze – oferują często więcej szczegółowych danych. 
Jak więc podejść do analizowania działań na Facebooku, by w prosty sposób wyciągnąć te najbardziej wartościowe dane? 

Analiza odbiorców

Odpowiednie i dogłębne poznanie i zrozumienie naszych odbiorców to podstawa skutecznego marketingu. 

Facebook Insights – na bieżąco monitorujcie: 

  • jak przedstawia się przyrost fanów – szczególnie w momencie prowadzenia konkretnych kampanii lub publikowania wartościowych, Waszym zdaniem, treści,
  • skąd pochodzą Wasi fani i jakie są ich cechy demograficzne (rys. 1). 

 

Rys. 1. Facebook Insights – zakładka Osoby



Jak wykorzystać wyniki?

  • Do lepszego zrozumienia, kim jest grupa docelowa i jakie ma zainteresowania – należy stworzyć inne komunikaty i w innym stylu  jeśli grupą docelową są nastolatki lub młodzi ludzie, a inne do osób starszych.
  • Do podjęcia decyzji o głównym języku komunikacji oraz tonie wypowiedzi. 

Niezwykle przydatne informacje znajdziecie również na wykresie informującym, kiedy Wasi fani są aktywni na Facebooku (rys. 2). 
 


 

Rys. 2. Facebook Insights – zakładka Posty



Jak wykorzystać tę informację?

  • Do optymalizacji podejmowanych aktywności w sieci.
  • Do lepszego planowania komunikacji najbardziej wartościowych treści. 
     

Wskazówka

W zależności od grupy docelowej konieczne będzie przygotowanie różnych komunikatów oraz różnych stylów wypowiedzi. Niezależnie, czy Wasz produkt jest skierowany do ludzi młodych, starszych, aktywnych, rodziców czy studentów, niezbędne jest zrozumienie specyfiki tej grupy i przygotowanie odpowiednich korzyści, które do nich dotrą. Dotyczy to zarówno mocno dedykowanych produktów, jak i skierowanych dla każdego, np. sprzętu RTV i AGD.


Pamiętajcie, że osobną sekcją analityczną w ramach Facebooka jest Audience Insights. Możecie dokonać tam analizy dowolnych użytkowników Facebooka o określonych cechach. Polecamy oczywiście zacząć od fanów prowadzonej przez Was strony (rys. 3). 

 

Rys. 3. Audience Insights

 


Z analizy tej dowiecie się m.in.:

  • na jakich innych stronach angażują się Wasi fani (będzie to pomocne przy targetowaniu treści),
  • w jakiej pracują branży,
  • z jakich urządzeń korzystają (iOS czy Android, mobile czy desktop – to również pomoże Wam precyzyjniej targetować przekaz).
     

Analiza odbiorców to doskonały sposób na: 

  • lepsze targetowanie treści,
  • zrozumienie potrzeb, preferencji i zainteresowań grupy docelowej,
  • tworzenie treści dostosowanych do specyfiki grupy docelowej.

 
Zasięg i wyświetlenia 

Zasięg i wyświetlenia to podstawowe wskaźniki, jakie każdy marketer powinien monitorować. 
Podczas gdy zasięg informuje o efektywności dotarcia do odbiorców, wyświetlenia mogą wskazać na szczególne zainteresowanie Waszymi treściami. 
 

Wskazówka

Jeśli liczba wyświetleń znacząco przewyższa zasięg, oznacza to, że odbiorcy chętnie powracali do raz obejrzanej treści. Zestawienie tej informacji z danymi dotyczącymi zaangażowania będzie 
bardzo cenną informacją, jakie treści Wasi fani cenią najbardziej. 


Analiza treści

Analiza treści jest kolejnym krokiem do lepszego poznania grupy docelowej i optymalizacji treści. 

Nieraz z pewnością znaleźliście się w sytuacji, gdy stworzyliście i opublikowaliście coś, z czego byliście niezwykle dumni… i dostaliście zaledwie kilka polubień. Z kolei treści, do których nie byliście do końca przekonani, żyły na Waszej stronie przez dobrych kilka dni. 
O to właśnie chodzi – to, co publikujemy, nie ma odpowiadać na nasze (twórców, marek, marketerów) potrzeby. Ma być odpowiedzią na potrzeby naszych odbiorców. Dlatego tak ważne jest analizowanie publikowanych treści – na wyciągnięcie ręki mamy gotowe rozwiązania, które nasi odbiorcy już lubią i cenią. 
 

Dzięki analizie treści:

  • dowiecie się, jakie typy postów najlepiej performują na Waszej stronie,
  • przeanalizujecie, jakie tematy cieszą się największym zaangażowaniem,
  • sprawdzicie, jak odbiorcy reagują na różne rodzaje treści.


Szczególnie wartościowe jest analizowanie treści w szerszej perspektywie. Być może jeden post o danej tematyce stał się viralem, jednak ogólnie treści tego typu nie radzą sobie najlepiej. Wykres, dzięki któremu otrzymacie odpowiedź na to pytanie, znajdziecie w Sotrenderze pod tajemniczą nazwą „Strategia komunikacji” (wykres 1). 


 

Wykres 1. Strategia komunikacji w Sotrenderze

 

Do każdego posta publikowanego na Facebooku, w Sotrenderze możecie dodawać dowolne tagi, dzięki czemu dowiecie się, które treści są w ogólnym rozrachunku najbardziej skuteczne, a co za tym idzie – warte, byście poświęcali im czas. 

Jak przełoży się to na Waszą codzienną pracę?

  1. Pozwoli na precyzyjniejsze targetowanie reklam, a tym samym właściwe wykorzystanie budżetów reklamowych.
  2. Umożliwi tworzenie komunikatów, które będą odpowiadały na faktyczne potrzeby, zainteresowania i preferencje odbiorców.
  3. Ułatwi mówienie językiem korzyści oraz przedstawianie produktów czy usług w bardziej korzystny sposób.


Jak wykorzystać tę wiedzę?

Na przykład do analizy, które gamy produktów...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy