Dołącz do czytelników
Brak wyników

Media społecznościowe

21 marca 2019

NR 43 (Grudzień 2018)

Przegląd formatów reklamowych krok po kroku - jak wybierać formaty i ustawiać kampanie pod konkretne cele biznesowe?

0 99

Z każdym rokiem zwracam coraz mniej uwagi na szczegółowe ustawienia kampanii na Facebooku. Nie wynika to tylko z doświadczenia w zarządzaniu kontami reklamowymi. Coraz bardziej dostrzegam ogromną rolę kreacji. Stanowi ona dla mnie absolutny składnik numer jeden, jeśli chodzi o udane działania reklamowe.

W niniejszym artykule przyjrzę się najważniejszym formatom reklamowym, przedstawię ich zastosowania, wady i zalety. Odniosę się także do szerszych trendów i zjawisk, które będą definiować digital w 2019 r.
Przygotowując wpis na Facebooka, Instagram czy kreację pod bardziej wyrafinowane umiejscowienia reklamy, muszę zadać sobie pytanie o pożądany efekt. Często rzucamy się na formaty, które uznawane są za nowe czy modne, podczas gdy kompletnie nie odzwierciedlają one efektu, który chcemy osiągnąć.

Wskazówka

W ekosystemie Facebooka najłatwiej podzielić formaty na trzy możliwe efekty, których możemy oczekiwać. To oczywiście uproszczenie, ale ja podzieliłbym je na zaangażowanie, zasięg oraz przejścia na stronę.


Facebook nie ułatwia nam życia, jeśli chodzi o uzyskanie wszystkich trzech efektów jednocześnie. Zazwyczaj przejście na stronę wyklucza późniejsze zaangażowanie pod wpisem z linkiem, a także niższe zasięgi. Wysokie zaangażowanie koreluje z zasięgami, ale już niekoniecznie z ruchem na stronę. Dlatego dobrze zoptymalizować wpis pod jeden kluczowy wskaźnik, który chcemy osiągnąć.
Warto zapamiętać, że o ile konkretny wpis przygotowujemy pod najważniejszy wskaźnik, w strategii komunikacji powinniśmy używać różnych formatów promowanych na różne sposoby.  Po pierwsze pozwoli nam to dotrzeć do różnych segmentów odbiorców. Po drugie możemy złożyć z tego lejek sprzedażowy, w którym najpierw uzyskujemy zasięg, następnie angażujemy zainteresowane osoby, by finalnie przekierować je na stronę, by dokonały konwersji. To podstawy tłuczone nam do głowy od lat, a jednak wciąż większość firm chce skrócić tę drogę i narzeka później na niską efektywność działań.

Rola statycznego obrazu 

Statyczne obrazy, takie jak zdjęcia czy galerie, to najbardziej klasyczny format o dużej wszechstronności. CPM jest średni, w połączeniu z celem reklamowym ruch możemy przyzwoicie przekierować na stronę. Jednak moim zdaniem największe zalety statycznego obrazu to niski koszt produkcji i łatwość w generowaniu zaangażowania. Jeśli ktoś ma wykonać jedną akcję w wyniku zobaczenia takiego wpisu, najprawdopodobniej będzie to lajk.


Oto kilka wskazówek, by statyczny obraz angażował:

1. Przygotuj obraz w pionie lub kwadracie. Zajmiesz dużo więcej miejsca na ekranie i zwiększysz zaangażowanie (rys. 1).
 

Rys. 1. Ekodemi – pionowa kreacja,
przygotowana pod promocję zawężoną
do urządzeń mobilnych


2. Rozważ umieszczenie kluczowej informacji w zwięzłym haśle na grafice, może być to na przykład call to action lub tytuł wpisu. W dobie trudności z utrzymaniem uwagi musisz przekazać kluczową informację już w pierwszym kontakcie z wpisem. Nie łudź się, że ktoś będzie wczytywać się w copy każdego wpisu (rys. 2).


 

Rys. 2. CORE Fitness i grafika z CTA. Po kliknięciu w post, użytkownik był kierowany
do Messengera, gdzie dostawał powitalną wiadomość z informacją o promocji



3. Połącz te treści z celami reklamowymi – aktywnością lub zasięgiem – w zależności od tego, na którym z tych wskaźników bardziej Ci zależy.

 

Rys.3. Dwors...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy