Jak działa algorytm reklamowy Facebooka? Od konfiguracji po optymalizację

Temat numeru

Algorytmy ekosystemu Meta, a więc przede wszystkim Facebooka i Instagrama, zmieniały się stopniowo na przestrzeni ostatnich kilku lat. Zarówno te, które są odpowiedzialne za komunikację organiczną (bezpłatną), jak i te, które działają w systemie reklamowym (dystrybucję płatną).

O ile działania algorytmu odpowiedzialnego za organiczną dystrybucję treści są na bieżąco aktualizowane i dość wnikliwie opisywane przez firmę Meta, tak algorytmy reklamowe w mojej opinii są scharakteryzowane w ogólnodostępnych materiałach dość lakonicznie, szczególnie wyjaśnienie ich działania w teorii oraz w praktyce z uwzględnieniem różnych scenariuszy, celów czy branż. 
W tym artykule chciałbym przedstawić trochę założeń teoretycznych działania algorytmów reklamowych serwisu Meta, pokazać, kiedy warto im zaufać oraz przedstawić przykłady, w których powinno się powiedzieć „sprawdzam” – głównie po to, by nie przepalać budżetów i żeby zainwestowane pieniądze pomogły przybliżyć nas do realizacji założonych celów lub do maksymalizacji zwrotów z inwestycji. 

POLECAMY

Gdzie funkcjonują algorytmy i jaki mamy na nie wpływ? 

Algorytmy, a tym samym nauczanie maszynowe, zwane potocznie sztuczną inteligencją (AI), spotkamy praktycznie na każdym etapie tworzenia kampanii reklamowej – od wyboru celu kampanii, poprzez grupę docelową, aż do uruchomienia kampanii, przejścia przez fazę nauczania i dalszej optymalizacji. I to już od wielu lat. 
Zapewne spotkałeś się wielokrotnie z artykułami czy wpisami blogowymi, które opisują, jak dynamicznie zmieniają się algorytmy, jak dużo czynników biorą pod uwagę, jak często są w stanie zaoszczędzić dziesiątki godzin pracy czy setki tysięcy złotych, dolarów lub innych walut. 
 

Na bazie moich doświadczeń muszę jednak przyznać, że w tej chwili nie oddałbym „zarządzania kampaniami” w 100% algorytmom. Najlepszą efektywnością cechują się moim zdaniem te kampanie, które wykorzystują wszystkie zalety algorytmów, ale podlegają również odpowiedniej kontroli czy „sterowaniu” przez (doświadczonego) człowieka


Cele reklamowe – trochę teorii 

Wybór celu reklamowego jest istotny. Możemy porównać go do pewnego rodzaju dialogu z ekosystemem reklamowym Mety (i właściwie każdego innego systemu reklamowego). Wskazujemy jasno, jaki efekt chcemy...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy