O ile działania algorytmu odpowiedzialnego za organiczną dystrybucję treści są na bieżąco aktualizowane i dość wnikliwie opisywane przez firmę Meta, tak algorytmy reklamowe w mojej opinii są scharakteryzowane w ogólnodostępnych materiałach dość lakonicznie, szczególnie wyjaśnienie ich działania w teorii oraz w praktyce z uwzględnieniem różnych scenariuszy, celów czy branż.
W tym artykule chciałbym przedstawić trochę założeń teoretycznych działania algorytmów reklamowych serwisu Meta, pokazać, kiedy warto im zaufać oraz przedstawić przykłady, w których powinno się powiedzieć „sprawdzam” – głównie po to, by nie przepalać budżetów i żeby zainwestowane pieniądze pomogły przybliżyć nas do realizacji założonych celów lub do maksymalizacji zwrotów z inwestycji.
POLECAMY
Gdzie funkcjonują algorytmy i jaki mamy na nie wpływ?
Algorytmy, a tym samym nauczanie maszynowe, zwane potocznie sztuczną inteligencją (AI), spotkamy praktycznie na każdym etapie tworzenia kampanii reklamowej – od wyboru celu kampanii, poprzez grupę docelową, aż do uruchomienia kampanii, przejścia przez fazę nauczania i dalszej optymalizacji. I to już od wielu lat.
Zapewne spotkałeś się wielokrotnie z artykułami czy wpisami blogowymi, które opisują, jak dynamicznie zmieniają się algorytmy, jak dużo czynników biorą pod uwagę, jak często są w stanie zaoszczędzić dziesiątki godzin pracy czy setki tysięcy złotych, dolarów lub innych walut.
Na bazie moich doświadczeń muszę jednak przyznać, że w tej chwili nie oddałbym „zarządzania kampaniami” w 100% algorytmom. Najlepszą efektywnością cechują się moim zdaniem te kampanie, które wykorzystują wszystkie zalety algorytmów, ale podlegają również odpowiedniej kontroli czy „sterowaniu” przez (doświadczonego) człowieka |
Cele reklamowe – trochę teorii
Wybór celu reklamowego jest istotny. Możemy porównać go do pewnego rodzaju dialogu z ekosystemem reklamowym Mety (i właściwie każdego innego systemu reklamowego). Wskazujemy jasno, jaki efekt chcem...
- 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ... i wiele więcej!