Dołącz do czytelników
Brak wyników

Jak domknąć sprzedaż dzięki wyszukiwarce? Niestandardowe techniki SEO i AdWords

Artykuł | 8 listopada 2018 | NR 40
129

Wiele firm, szczególnie tych z wieloletnią historią działalności, przez długi czas ignorowało zjawisko handlu internetowego. Dopiero badania i raporty wskazujące zmiany zachodzące na rynku unaoczniły szansę, jaką daję sprzedaż online. Jednak nieznajomość realiów marketingu internetowego oraz rosnąca konkurencja uniemożliwia znacznej liczbie przedsiębiorstw osiągnięcie sukcesu i realizację ambitnych celów sprzedażowych w internecie. Jak więc zbudować świadomość swojego brandu w sieci i czerpać z tego zyski? Z pomocą przychodzą tutaj działania marketingowe oparte na wyszukiwarce Google – SEO oraz AdWords.

Punkt wyjścia w SEO

Pierwszą praktyką, jakiej przyjdzie nam się dokładnie przyjrzeć, jest SEO. Jak wiadomo, SEO (search engine optimization) to działania polegające na optymalizacji i pozycjonowaniu strony internetowej w celu osiągnięcia przez nią wysokich pozycji na konkretne frazy w wynikach wyszukiwania. Dlaczego jest to niezwykle ważne? 

Otóż im wyżej nasza strona znajduje się w wynikach wyszukiwania, tym więcej osób prawdopodobnie zdecyduje się kliknąć w link prowadzący do niej. Niemniej osiągnięcie najwyższych pozycji staje się coraz trudniejsze.

Punktem wyjścia w przypadku SEO jest ocena potencjału własnej strony i ustalenie ewentualnych funduszy, jakie jesteśmy w stanie zainwestować w jej rozwój i optymalizację. Dopiero wtedy można realnie prognozować skalę i rodzaj działań, których podjęcie przyniesie wymierne korzyści. Należy jednak zaznaczyć, że SEO nie działa w taki sam sposób jak AdWords. Jeżeli potrzebujesz natychmiastowych wyników i nie zależy Ci na długotrwałych efektach, to SEO zdecydowanie nie jest dla Ciebie. 

Zdefiniuj frazy high intent

Zapewne wielu z Was wie, że istotną rolę w SEO odgrywa research słów kluczowych. Zdefiniowanie tych fraz powinno nastąpić w praktyce jeszcze przed postawieniem strony e-commerce w celu zbudowania właściwej struktury serwisu. Niestety, jak pokazuje praktyka, taka sytuacja zdarza się rzadko. Narzędzia, które pomogą w tym działaniu, to: Google Keyword Planner, Answer the Public czy Ahrefs. Zazwyczaj po researchu ustala się najbardziej wartościowe słowa kluczowe, charakteryzujące się najwyższym potencjałem zapytań. Tworzy się podstrony produktowe ze słowami kluczowymi. Czasami ktoś uzna, 
że warto napisać również tekst poradnikowy uzupełniający temat, i na tym koniec. Wskazana praktyka kończy się sprzedażową porażką, gdyż ze względu na dużą konkurencję stronie nie udaje przebić się wysoko w wynikach wyszukiwania na popularne frazy. Jak uniknąć takiej sytuacji?

Wykres 1. Międzynarodowe statystyki kliknięć w wyniki wyszukiwania ze względu na pozycje, z uwzględnieniem podziału na mobile i desktop – Advanced Web Ranking

Checklista

SEO: O czym pamiętać w wypadku stron e-commerce?

  • Zadbaj o strukturę serwisu.
  • Poznaj i przeanalizuj działania konkurencji.
  • Wytypuj frazy high intent oraz słowa kluczowe.
  • Zabezpiecz stronę certyfikatem SSL.
  • Wyeliminuj błędy techniczne na stronie.
  • Popraw strony produktowe – postaw na użyteczność serwisu.
  • Stwórz na stronie pełnowartościowe landing pages.
  • Rozwijaj content blogowy.
  • Działaj on-site: popraw strukturę nagłówków, zoptymalizuj metatagi, wprowadź linkowanie wewnętrzne.
  • Zaimplementuj breadcrumbs oraz rich snippets.
  • Zadbaj o szybki czas ładowania strony.
  • Prowadź skuteczny i wartościowy link building.
  • Odzyskaj utracone linki (broken links).
  • Staraj się unikać duplicate content.
  • Prowadź zaawansowaną analitykę serwisu – wyszukaj słabe punkty i je wyeliminuj.

 

Rys. 1. Utracone linki zewnętrzne przez domenę według programu Ahrefs

 

Rys. 2. Zrzut z ekranu pokazującego wyniki wyszukiwania po wybranym słowie kluczowym

 

Należy dokonać dokładniejszej analizy ze szczególnym uwzględnieniem fraz high intent. Najprościej można je zdefiniować jako słowa kluczowe jasno wskazujące na intencję zakupową użytkownika. Znacząco ograniczamy wtedy prawdopodobieństwo, że potencjalny klient chce jedynie zaznajomić się z tematem lub cel jego zapytania jest zgoła inny niż zakup produktu czy skorzystanie z oferty.

W przypadku strony produktowej warto poświęcić nieco czasu na dopracowanie nie tylko metatagów, ale również elementów związanych z użytecznością strony, takich jak możliwości: filtrowania, sortowania czy doładowywania produktów.

Zbuduj landing pages

Po wytypowaniu najwłaściwszych fraz należy przygotować schemat zoptymalizowanej strony pod te wyrażenia. W przypadku strony produktowej warto poświęcić nieco czasu na dopracowanie nie tylko metatagów, ale również elementów związanych z użytecznością strony, takich jak możliwości: filtrowania, sortowania czy doładowywania produktów. Poprawna struktura nagłówków strony oraz wysokiej jakości rozbudowany content pozwolą Googlebotowi zinterpretować przeznaczenie strony i docenić ją wysoką pozycją w wynikach wyszukiwania. Warto zadbać tutaj o zachowanie tematyczności treści (doceniony przez najnowsze zmiany algorytmu, tzw. relevant content) oraz rozbudowanie linkowania wewnętrznego. Przydadzą się w tym wypadku szczególnie treści poradnikowe, które zbierają ruch na zapytania niesprzedażowe i nakierowują użytkownika na konkretne produkty w sklepie internetowym.

Checklista

Rzeczy do przetestowania przy prowadzeniu kampanii SEM w przypadku e-commerce:

  • Sprawdź, jak zareaguje system aukcyjny na czasową, niewielką obniżkę ceny produktu.
  • Znajdź tzw. tipping point, czyli optymalny budżet dzienny dla osiągnięcia najlepszych wyników.
  • Przy kampaniach remarketingowych w GDN wypróbuj banery z osobami na zdjęciu vs. bez osób, a zdziwisz się wynikami testu.
  • Szukaj nisz czasowych w różnych porach dnia.
  • Zawsze oddzielaj ruch mobilny od desktopu.
  • Przemyśl swoje call to action: ile razy dziś widziałeś napis „Kup teraz” i czy...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy